Annons

Min fågelbild - Så här gick det till

Produkter
(logga in för att koppla)
growingart.se skrev:
om du inte skulle haft ett sådant, kunde du ta ett till påse ende...

var den ännu sämre eller klarade jag mig?

Ha ha den var så dålig att den var bra. Är så trött att det tog ett tag innan den sjönk in men sen kom ett uppsluppet skratt ur min strupe:)
 
En kväll i veckan bestämde vi oss för en liten biltur i kvällningen. Sagt och gjort satte vi oss i bilen. Hustrun fick ta ratten så jag kunde hålla koll på naturen (och kameran).

Vi bestämde oss för att leta efter rådjur. Dom brukar ju finnas överallt när man är ute och kör bil. Naturligtvis såg vi inte ett enda rådjur den kvällen.

När vi nästan gett upp kom ett gäng kajor och snodde runt bilen med ett faslig kraxande. Mitt i flocken var en lite ljusare fågel.

Det var bara att kommendera stopp på stället och hoppa ur.

Jag han med några bilder innan dom försvann. Här är dom bästa (det är i mina ögon en tornfalk som finns på bild)
 

Bilagor

  • tornfalk 1.jpg
    tornfalk 1.jpg
    36.6 KB · Visningar: 803
holmbo skrev:
Och en till...

Snyggt fångat Lars! Bevittnade själv samma sak för några timmar sedan. Massor med kajor, skator och kråkor som jagade omkring fångade mitt intresse och plöstligt ser jag två ljusa vingar slå upp mitt bland dom. Det var tornfalken som slog på bromsen och flydde in under ett hustak. Tog inga bilder eftersom det var inne på en privat tomt men bilder på den finns i bra fågelbilder tråden.
 
Härmsångare

Var ute i Sandemar och fotade idag.
Det fina vädret hade lockat ut mycket folk som tittade på överflödet att kungsängsliljor och andra blomster.
Själv så stod jag i full kamoflagemundering och lurpassade på näktergalar och sångare.
Hade ett äldre par som stannade 5 meter bort och tittade på mig där jag stod blixt stilla.

Frun: Men titta vilken konstig gubbe dom har ställt ut i skogen.
Gubben: Ja ser du!
Frun: Den ser nästan levande ut..!
Gubben: Ja, men det är den inte...
Jag: Sist jag kollade så var jag verklig...
Frun: Men Hans!!!! det är ju en riktig människa !!!

Efter det så brast det för mig och skrattet flödade och jag fick gå fram och demonstrera kläderna.
En annan tant trodde jag var ett troll :D

Vad man får genomgå som fotograf :D
 

Bilagor

  • hs.jpg
    hs.jpg
    49.8 KB · Visningar: 651
Re: Härmsångare

Andreas K skrev:
Var ute i Sandemar och fotade idag.
Det fina vädret hade lockat ut mycket folk som tittade på överflödet att kungsängsliljor och andra blomster.
Själv så stod jag i full kamoflagemundering och lurpassade på näktergalar och sångare.
Hade ett äldre par som stannade 5 meter bort och tittade på mig där jag stod blixt stilla.

Frun: Men titta vilken konstig gubbe dom har ställt ut i skogen.
Gubben: Ja ser du!
Frun: Den ser nästan levande ut..!
Gubben: Ja, men det är den inte...
Jag: Sist jag kollade så var jag verklig...
Frun: Men Hans!!!! det är ju en riktig människa !!!

Efter det så brast det för mig och skrattet flödade och jag fick gå fram och demonstrera kläderna.
En annan tant trodde jag var ett troll :D

Vad man får genomgå som fotograf :D
Haha, kul story!
 
Re: Härmsångare

Andreas K skrev:
Var ute i Sandemar och fotade idag.
Det fina vädret hade lockat ut mycket folk som tittade på överflödet att kungsängsliljor och andra blomster.
Själv så stod jag i full kamoflagemundering och lurpassade på näktergalar och sångare.
Hade ett äldre par som stannade 5 meter bort och tittade på mig där jag stod blixt stilla.

Vad man får genomgå som fotograf :D
:)) härlig ordväxling. Antar att Sandemar är lite av ett utflyktsmål, eller? Och att en camomundering kanske är lite "på gränsen" där? :)) Tur att du inte skrämde ihjäl någon av åldringarna... Och låt mig gissa, de tyckte du var ganska konstig eller rent av lite tokig? :)
 
Vitnackad svärta

Jag fick höra från en skådarkompis att det fanns en vitnackad svärta i en sjö i det inre av Västerbotten, i Manjaurträsk en bit utanför Lycksele. Fågeln, som är en verklig raritet i Sverige, hade befunnit sig där ett par dagar. Det var rena turen att jag några dagar senare skulle åka ner till Lycksele för att påbörja sommarens fältsäsong (guldprospektering i Västerbottens inland). Det var endast en mindre omväg att åka via Manjaurträsk...om nu svärtan var kvar. Jag kom dit tidig kväll, och regnet kom och gick under körningen dit. När jag traskade ner till sjön med tubkikaren tänkte jag att fågeln ev inte skulle bli så lätt att hitta igen. Sjön är relativt stor. Sjön var rätt tom på sjöfågel, och de första jag hittade efter ett par minuters spanande var en flock med svarta fåglar ca 500-600m bort. Det såg lovande ut, och när jag tittade i tuben såg jag flocken med sjöorrar som svärtan hade sällskapat med när andra sett den. Och mitt i flocken låg den och guppade :)
Efter ett par minuter så lyfte hela flocken och drog utmed den bortre stranden. Bra tänkte jag, då fick jag en chans att se den även i flykten...och den vita fläcken i nacken syntes väl även i flykten. Flocken drog utmed den bortre stranden i en vid båge och kom allt närmare där jag stod. Helt osannolikt så landade gänget ca 30m ifrån mig. Där började de dyka efter mat. Vilken jäkla tur tänkte jag, och smög bort till bilen som stod på grusvägen 50m bort, och hämtade kameran. Väl tillbaks nere vid stranden så låg nu flocken 20-30m ifrån mig. Ljuset var ganska dämpat, kväll och småregnigt. Jag fick ganska långa slutartider men klämde av en hela räcka bilder under de 10 minuter jag fotade flocken. Sedan hade de fiskat sig alltför långt bort för att det skulle bli några hyfsade bilder. Nöjd gick jag tillbaks till bilen och körde den sista sträckan till Lycksele. Väl framme så kollade jag direkt bilderna i datorn...och några av de blev ok :) Här är ett av de bättre resultaten...

För större format, kolla:
http://www.fotosidan.se/pools/view/10/694904.htm

mvh Glenn
 

Bilagor

  • vitnackad-svärta_manjaurträ.jpg
    vitnackad-svärta_manjaurträ.jpg
    52.4 KB · Visningar: 582
Mitt bidrag

Jag har bara ett 100mm macro objektiv så jag får hålla mig till stora fåglar. Drömmer dock om ett 400mm objektiv så att jag kan komma nära småfåglarna men det lär väl dröja ett tag. Jag behöver också ha det för att kunna fota en albino-koltrast som vi har haft i området i 6-7 år nu. Han är väldigt skygg så mitt 100mm räcker inte alls. Han har också ynglat av sig så vi har flera av hans ungar här också. Han verkar vara en flyttfågel för han försvinner på vintern och kommer tillbaka på våren.

Annars är det mest kvackor och måsar jag fotar. När jag kommer till "mina" kvackor och måsar så känner dom igen mig och kommer flygande på en gång! När det gäller måsarna så får jag ibland ducka för att få med hela fågeln. Otroligt roligt! Det har varit många roliga incidenter allt ifrån krockar till störtdyk så tröttna lär jag nog aldrig göra. Här kommer ett bidrag på en liten kvackflicka. //Bee
 

Bilagor

  • kvackflickahamnen400.jpg
    kvackflickahamnen400.jpg
    55.4 KB · Visningar: 943
Våran Albin

Glenn Bark skrev:
Läckert fångat Bee :) Den sitter perfekt i flykten. Hade gärna sett din albinotrast med :)

//Glenn

Här kommer en bild på honom men tyvärr väldigt dålig kvalité. Här hade det suttit bra med ett bra objektiv och tålamod. Nu fick jag snabbt dra upp kameran med ett taskigt 18-55 kit. //Bee
 

Bilagor

  • albinokaltrast400.jpg
    albinokaltrast400.jpg
    87.8 KB · Visningar: 916
Re: Våran Albin

Bee skrev:
Här kommer en bild på honom men tyvärr väldigt dålig kvalité. Här hade det suttit bra med ett bra objektiv och tålamod. Nu fick jag snabbt dra upp kameran med ett taskigt 18-55 kit. //Bee
Aha, en partiell en :) Jag hade föreställt mig en helt albinistisk trast. Ser avkommorna likadana ut? Snyggt fångat :) //mvh Glenn
 
Fånig gynnare

Jag gick på stigen när denna filur landade på marken framför mej och började dansa, trippade några steg, böjde huvudet och spärrade ut stjärtfjädrarna, först åt vänster sen åt höger, den såg verkligen fånig ut, den upprepade detta dansnummer för mej ett antal ggr, det var svårt att få till en riktig bild eftersom han gömde sig för att i nästa sekund hoppa fram och liksom Tadaa, här kommer jag! är det en Morkulla?

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/699033.htm
 
Re: Fånig gynnare

edlof skrev:
Jag gick på stigen när denna filur landade på marken framför mej och började dansa, trippade några steg, böjde huvudet och spärrade ut stjärtfjädrarna, först åt vänster sen åt höger, den såg verkligen fånig ut, den upprepade detta dansnummer för mej ett antal ggr, det var svårt att få till en riktig bild eftersom han gömde sig för att i nästa sekund hoppa fram och liksom Tadaa, här kommer jag! är det en Morkulla?

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/699033.htm
Tycker det ser ut som en enkelbeckasin, men det är lite lurigt att se på bilden. Kul att du fick se den spela och dansa på marken :) Lite ovanligt, då man oftast ser eller snarare hör beckasinens spelflykt. //mvh Glenn :)
 
Jag var ute på naturpromenad på gräsmattan när jag fick höra ett pick pick, pick pick, på glas. Jag ser mig runt och lokaliserar efter en stund en fågel som pickar på fönstret till vinden på vårt hus, den har en mask i munnen. Jag undrar naturligtvis vad den håller på med, det finns ett bo i takkanten men fågeln flyger inte dit. Sedan ser jag något som rör sig innanför fönstret, och både jag och min sambo skriker till av förfäran, det är en fågelunge som är instängd! Hur har den kommit dit!?! Efter att den första chocken lagt sig så springer jag efter kameran och tar några bilder medan vi funderar på hur vi ska göra. Jag anmäler mig frivilligt att klättra upp på vinden. Sagt och gjort, hjälte som jag är så hämtar jag stegen och klättrar upp, kameran har jag med mig. Vi bor i ett gammalt hus, det är kolstubb på vinden, smutsigt och lyckligtvis inga bin som byggt bo i år, jag blev stungen förra året och fick en reaktion vid det tredje sticket, ett stick till och jag avlider säkert. Jag får kliva försiktigt på timret för att inte kliva igenom i kolstubben. Jag närmar mig, det är varmt och jag svettas. Jag väntar lite och tar några bilder, jag vill inte närma mig för fort. Efter ett tag fortsätter jag och når fågeln, den flaxar ännu mer, rädd, stressad, varm, törstig och jag är rädd för att ta i för hårt när jag försöker få den i filten jag har med mig. Efter ett tag flyger den till det andra vindsfönstret och jag får mödosamt klättra till andra sidan. Tar några kort och fågelungen flaxar inte längre, den hänger med huvudet. Jag klättrar fram, tar fågelungen försiktigt i filten, lämnar kameran och klättrar tillbaka, jag kan inte klättra med både kamera och fågelunge så jag får överge min älskade kamera. Jag kommer ner och lämnar fågelungen till min sambo som ger den sockervatten. Den piggnar till, vi går ut och sätter den på en gren i päronträdet. Där sitter den en stund och flyger sedan sin väg, förhoppningsvis mot ett lyckligt liv. http://www.fotosidan.se/pools/view/10/707178.htm
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.