Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Min fågelbild - Så här gick det till
- Trådstartare Glenn Bark
- Start datum
growingart.se
Aktiv medlem
Kameran ligger kvar, jag tog med CF kortet i fickan? Blir det mer krydda på berättelsen då? Man behöver inte hålla sig till alla detaljer när man berättar en historia. Nu stämmer förstås allt ovan, och jag hämtade kameran efteråt
Glenn Bark
Aktiv medlem
Hjältemodigt Mikael, en eloge ska du ha...
...fast vis från tidigare inlägg från dig så skulle jag kunna misstänka att du bara frigjorde fågeln för att ev kunna fånga och steka den senare, när den fettat till sig lite ;-)) Tänkte på din dununge-story tidigare i tråden...
...men nää, du var säkert bara en snäll hjälte den här gången, eller? ;-)
//Glenn
...fast vis från tidigare inlägg från dig så skulle jag kunna misstänka att du bara frigjorde fågeln för att ev kunna fånga och steka den senare, när den fettat till sig lite ;-)) Tänkte på din dununge-story tidigare i tråden...
...men nää, du var säkert bara en snäll hjälte den här gången, eller? ;-)
//Glenn
growingart.se
Aktiv medlem
Jag försöker undvika fett, börja bli tjock, fastnade flera gånger mellan timret på vinden. Så lillfågeln klarade sig. Förresten är det inte gott med kött som blivit stressat.
growingart.se
Aktiv medlem
Laddade upp en bild till från händelsen jag beskrev, vet inte vilken som är mest talande egentligen. http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/711025.htm?set=lp
Omar
Aktiv medlem
Re: Mitt bidrag
Snyggt fångat Bee!
MVH
Omar
Bee skrev:
Jag har bara ett 100mm macro objektiv så jag får hålla mig till stora fåglar. Drömmer dock om ett 400mm objektiv så att jag kan komma nära småfåglarna men det lär väl dröja ett tag. Jag behöver också ha det för att kunna fota en albino-koltrast som vi har haft i området i 6-7 år nu. Han är väldigt skygg så mitt 100mm räcker inte alls. Han har också ynglat av sig så vi har flera av hans ungar här också. Han verkar vara en flyttfågel för han försvinner på vintern och kommer tillbaka på våren.
Annars är det mest kvackor och måsar jag fotar. När jag kommer till "mina" kvackor och måsar så känner dom igen mig och kommer flygande på en gång! När det gäller måsarna så får jag ibland ducka för att få med hela fågeln. Otroligt roligt! Det har varit många roliga incidenter allt ifrån krockar till störtdyk så tröttna lär jag nog aldrig göra. Här kommer ett bidrag på en liten kvackflicka. //Bee
Snyggt fångat Bee!
MVH
Omar
ozki
Aktiv medlem
Jag var i turkiet och plötsligt flög en fågel förbi. Utan någon egentlig anledning så visste jag att det var en levantbulbyl. Från början var Bulbylerna väldigt fega och flög iväg direkt när jag försökte fota. Men jag gick runt och runt tills de hade, mer eller mindre, vant sig vid mej. Då kunde jag börja plåta.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/720986.htm?set=lp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/720988.htm?set=lp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/720986.htm?set=lp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/720988.htm?set=lp
mile
Aktiv medlem
En timmes härlig läsning! Bra tråd. Här är ett bidrag.
Jag är sugen på att börja fota fåglar, eller i alla fall vilda djur så jag har börjat ta reda på var jag kan hitta lämpliga platser att börja på. Min farbror hörde av sig och sa att han visste om en fiskgjuse ute i Luleå skärgård så jag åkte och hälsade på honom. Vi hade inte mycket tid eftersom jag åkte hem en dag senare så vi tog med GPS'en (han hade en punkt i närheten på en hjortronmyr) samma kväll och åkte över till ön i fråga. Väl där tog vi ut riktningen och började gå. Det var helt omöjlig terräng, ca 3 meter hög björksly som växte på ca 3dm avsånd, varvat med gammeltallskog, så det hade varit näst intill omöjligt att hitta utan GPS (eller okej då, kompass, men jag är tekniknörd!). Man såg ingenting utom björklöv.
Klockan var ca 12 på natten och det var relativt ljust när vi kom fram till hjortronmyren. Hade väl inga planer om att kunna fota en fiskgjuse i ljuset som fanns men jag ville i alla fall se den. Men inget fiskgjusebo i sikt ännu, däremot en vild orkide, skogsnycklar, i mängder.. så jag fotade några sådana innan vi med lokalsinnets hjälp skulle försöka hitta rätt på fiskgjuseboet. Sagt o gjort, vi satsade rakt in i björkslyn igen och gick i kanske 1 - 1.5 timme till innan vi kom fram till en stor myr. Vi gick in i kanten, den var avlång, ca 400-500 meter. Vi hade en svag vind i vår riktning som kom från myren och längst bort stod en älg och betade lungt. Jag kopplade på 70-300:at och knäppte en bild men vi var lite väl långt borta. Vi vände om in i skogen och smög närmre och närmre tills vi var ca 40-60m ifrån den. Smög ut på myren igen, jag hade kopplat på kameran på stativet innan och ställde ner det. Samtidigt hörde älgen något från vår riktning och titade rakt på oss, i flera minuter, vi stod blick stilla och väntade. Efter ett tag lugnade den ner sig lite och började knapra på några grässtrån, då ställde jag in kameran och knäppte bilden nedan. Tyvärr blev det lite dålig skärpa eftersom jag hade råkat pilla på sökar-inställningsratten men det mesta gick att fixa med USM. När vi sedan backade undan och iväg från myren fortsatte älgen att beta och vi kom strax fram till en stuga!! det visade sig vara samma stuga som vi hade lagt till båten vid och vi hade gått i en cirkel efter det att vi stängt av GPSen. Ingen fiskgjuse, men en lång historia! Ifall ni orkade
// Richard
Jag är sugen på att börja fota fåglar, eller i alla fall vilda djur så jag har börjat ta reda på var jag kan hitta lämpliga platser att börja på. Min farbror hörde av sig och sa att han visste om en fiskgjuse ute i Luleå skärgård så jag åkte och hälsade på honom. Vi hade inte mycket tid eftersom jag åkte hem en dag senare så vi tog med GPS'en (han hade en punkt i närheten på en hjortronmyr) samma kväll och åkte över till ön i fråga. Väl där tog vi ut riktningen och började gå. Det var helt omöjlig terräng, ca 3 meter hög björksly som växte på ca 3dm avsånd, varvat med gammeltallskog, så det hade varit näst intill omöjligt att hitta utan GPS (eller okej då, kompass, men jag är tekniknörd!). Man såg ingenting utom björklöv.
Klockan var ca 12 på natten och det var relativt ljust när vi kom fram till hjortronmyren. Hade väl inga planer om att kunna fota en fiskgjuse i ljuset som fanns men jag ville i alla fall se den. Men inget fiskgjusebo i sikt ännu, däremot en vild orkide, skogsnycklar, i mängder.. så jag fotade några sådana innan vi med lokalsinnets hjälp skulle försöka hitta rätt på fiskgjuseboet. Sagt o gjort, vi satsade rakt in i björkslyn igen och gick i kanske 1 - 1.5 timme till innan vi kom fram till en stor myr. Vi gick in i kanten, den var avlång, ca 400-500 meter. Vi hade en svag vind i vår riktning som kom från myren och längst bort stod en älg och betade lungt. Jag kopplade på 70-300:at och knäppte en bild men vi var lite väl långt borta. Vi vände om in i skogen och smög närmre och närmre tills vi var ca 40-60m ifrån den. Smög ut på myren igen, jag hade kopplat på kameran på stativet innan och ställde ner det. Samtidigt hörde älgen något från vår riktning och titade rakt på oss, i flera minuter, vi stod blick stilla och väntade. Efter ett tag lugnade den ner sig lite och började knapra på några grässtrån, då ställde jag in kameran och knäppte bilden nedan. Tyvärr blev det lite dålig skärpa eftersom jag hade råkat pilla på sökar-inställningsratten men det mesta gick att fixa med USM. När vi sedan backade undan och iväg från myren fortsatte älgen att beta och vi kom strax fram till en stuga!! det visade sig vara samma stuga som vi hade lagt till båten vid och vi hade gått i en cirkel efter det att vi stängt av GPSen. Ingen fiskgjuse, men en lång historia! Ifall ni orkade
// Richard
Bilagor
Senast ändrad:
growingart.se
Aktiv medlem
Det var en riktigt bra historia. Hur många gånger är det som man (inte jag kanske men riktiga fågelfotografer) drar ut med vilda förhoppningar men kommer hem med en liten prick från fjärran? Jag gillar det där med gå i cirkel, klår Mikaels när han drattar genom isen.
Glenn Bark
Aktiv medlem
Kul historia Richard Visst är det lurigt med snårskogar. Bilden på älgen blev ju ändå ett gott resultat från er utfärd. Tycker bilden utstrålar ett skönt naturligt lugn där på myren, vackert.
Och Mikael, det är klart att man aldrig kommer hem med små små "prickar från fjärran"... ;-) ... och de vilda förhoppningarna finns nog alltid kvar till nästa gång ;-)
mvh Glenn
Och Mikael, det är klart att man aldrig kommer hem med små små "prickar från fjärran"... ;-) ... och de vilda förhoppningarna finns nog alltid kvar till nästa gång ;-)
mvh Glenn
Nordlund32
Aktiv medlem
Nordlund32
Aktiv medlem
Sorry, fel forum. Skulle vara en rolig historia. Det roliga var väl att jag plockade hjortron och gick på en häckning p-falk.
Det som var mindre kul var att hjortronen var "stulna" av ngn annan samt att det var ca 3421 bromsar samt 5789 flugor som bet mig och slickade i sig svett....
/Mattias
Det som var mindre kul var att hjortronen var "stulna" av ngn annan samt att det var ca 3421 bromsar samt 5789 flugor som bet mig och slickade i sig svett....
/Mattias
Glenn Bark
Aktiv medlem
Jag antar att hjortronen smakade aningen bättre med en hittad p-falkshäckning ;-) Trots alla bromsar och flugor...
Kunde du se om det var en lyckad häckning?
//Glenn
Kunde du se om det var en lyckad häckning?
//Glenn
Nordlund32
Aktiv medlem
Japp, ungen var flygfärdig. En unge var lite under förväntan, två är nästan regel.
Generellt är p-falk en tålig art när ungarna är kläckta, enligt de erfarna ringmärkare jag pratade med efter häckfyndet. Det kändes bra att höra.
7kg hjorton på 4 timmars plockning, lite magert år. Men lika goda för det
/Mattias
Generellt är p-falk en tålig art när ungarna är kläckta, enligt de erfarna ringmärkare jag pratade med efter häckfyndet. Det kändes bra att höra.
7kg hjorton på 4 timmars plockning, lite magert år. Men lika goda för det
/Mattias
Glenn Bark
Aktiv medlem
Kul med de två ungarna, ett behövligt tillskott i p-falkpopulationen. Fast trenden är väl uppåtgående(?) för p-falken, sett ur ett svenskt perspektiv, men fler är ju bättre än färre
7kg, då blir det några goa syltburkar att njuta av till glassen, under hösten och den kommande kyliga vintern
//Glenn
7kg, då blir det några goa syltburkar att njuta av till glassen, under hösten och den kommande kyliga vintern
//Glenn
Andreas K
Aktiv medlem
Kom körandes ner från Stekenjokk på väg till Klimpfjäll när jag av en ren slump fick syn på denna Stenfalk.
Hon var väldigt sammarbetsvillig så länge hon uppfattade mig som ett med bilen.
Fullstor bild
Hon var väldigt sammarbetsvillig så länge hon uppfattade mig som ett med bilen.
Fullstor bild