Annons

Min fågelbild - Så här gick det till

Produkter
(logga in för att koppla)
Glenn Bark skrev:
Kul med svartkråkan Omar. Var det från bilen? Eller blev du lerig på magen? :)
//Glenn

Hej

Jag var ute och vandrade längs kusten i busk och trädterräng och fann en öppning där svartkråkan satt på marken

Var i samma område dagen efter och såg svartkråkan igen och denna gång attackerades den av en skata. Tyvärr var det lite motljus och väldigt dissigt.

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/59794422

MVH


Omar Brännström
 
Vad är det för fågel?

Var ute och fota en dag och stötte på denna vackra fågel. Svart med vita prickar, själv tycker jag den är trast lik. Hemskt tacksam om någon kunde svara på vad det är? Är den vanlig i mellan sverige?

Fåglen finns på min sida. Kan nog inte lägga in den i detta lilla format, för då syns den nog knappt;-)
Mvh Jimmie
 
Omar skrev:
Hej

Jag var ute och vandrade längs kusten i busk och trädterräng och fann en öppning där svartkråkan satt på marken

Var i samma område dagen efter och såg svartkråkan igen och denna gång attackerades den av en skata. Tyvärr var det lite motljus och väldigt dissigt.

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/59794422

MVH
Omar Brännström
Läckert, jag gillar att skatan ser så synnerligen aggressiv ut :)
//mvh Glenn
 
Re: Vad är det för fågel?

diablo 3 skrev:
Var ute och fota en dag och stötte på denna vackra fågel. Svart med vita prickar, själv tycker jag den är trast lik. Hemskt tacksam om någon kunde svara på vad det är? Är den vanlig i mellan sverige?

Mvh Jimmie
Visst Jimmie, en helt vanlig stare fångade du på bild. Snyggt! :)
//mvh Glenn
 
growingart.se skrev:
I höstas dök det upp en för mig mystisk fågel (de flesta fåglar är mystiska för mig…) och för ett par veckor sedan återkom den. Två tätsittande vita prickar ovanför näbben, vitt bröst. Fanns inte att hitta i fågelboken, det var säkert en ny art! Jag kunde se det framför mig, fågelskådare vallfärdar till mitt kök, jag säljer kaffe för 120 kr koppen och blir stenrik. Nu ser det inte ut som mina drömmar blir sanna, men det är en rolig liten fågel som flyger omkring. Den här bilden är inte tagen vid fågelbordet utan grindstolpen som vi ställt upp tre meter längre bort, självklart är det från köket, det regnade den dagen... jag ville inte dela era upplevelser :) http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/669364.htm

Om ni minns den här mandarinpelikanen så har den nu fått en fortsättning och ett slut :(
 

Bilagor

  • _mg_0674.jpg
    _mg_0674.jpg
    58 KB · Visningar: 856
En bild som jag fotade idag.

Där jag bor så är det trutarna som dominerar.. En fågel som många betraktar som skräpfågeln nr ett.. För mig så är de lika vackra som den dagen jag såg min första. Speciellt mycket gillar jag de som är ett och två år, då färgerna är mer gråa och bruna.

Jag var ute på en ö i hamnen här där jag bor i Lofoten när jag satt och kikade ut mot havet.
Fotade lite strandskator och måsar,, en kråka och en korp.. allt på långt håll.

Så hörde jag att en trut skrek till bakom min rygg. Vände på mig och så att en Gråtrut satt sig uppe på den lilla öns topp.

Jag vände mig helt om och placerade mig i förhållande till terrängen/miljön så att jag fick en ok bild. När jag vände mig så tog jag stöd med vänster hand. Handen satte jag ned såklart rakt i en färsk trutskit... men ivrig att få bilden med den (enligt mig) fina bakgrunden så fotade jag iväg med måsskit på hela handen och såklart objektivets stativfäste++.. hehe vad gör man inte..


MVH Niclas,
 

Bilagor

  • gråtrut01.jpg
    gråtrut01.jpg
    27.2 KB · Visningar: 812
Hmm, inte alltid så glamoröst med fågelfotografering ;-) Gillar att du fick till en snygg halo (berget) runt trutens hjässa :) //mvh Glenn
 
Var i USA och mer exakt i Everglades när denna pippi kom och satte sig på verandan bredvid mig.
Vad är det för sort?
 

Bilagor

  • bird.jpg
    bird.jpg
    45.9 KB · Visningar: 763
För att glädja Mikael så lägger jag in en bild tagen genom köksfönstret på min sambos föräldrars sommarställe utan Norrtälje. :)

Jag satt ute på verandan och läste en bok när jag märkte att en entita pilade fram och tillbaks mellan en bärbuske (orangea bär av något slag) och en hasselbuske som stod alldeles invid verandan. Jag gick in efter kameran och satte mig på golvet på verandan och väntade. Men det gick inte att fota titans favoritsittplats så bra därifrån. Så jag gick in och öppnade köksfönstret. Sen stod jag och lurpassade, hängande över köksbänken. Entitan kom flera gånger med vackra orange bär i näbben. Men varje gång den kom med ett bär så nöp den snabbt till det och sög i sig den goda(?) saften och släppte sedan bäret på marken. Det var alltid någon pinne eller löv i vägen när den hade bäret i näbben så jag fick nöja mig med att hitta en lucka där titan satt och vilade en kort stund.

Så, en entita i en hassel :)

Mvh Glenn

För en större bild:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/446829.htm?set=lp
 

Bilagor

  • entita_byle-sjöskog_2-01_ps.jpg
    entita_byle-sjöskog_2-01_ps.jpg
    45.1 KB · Visningar: 622
Glenn Bark skrev:
För att glädja Mikael så lägger jag in en bild tagen genom köksfönstret...

Härligt Glenn, du tar dig. Jag ser att du har inte riktigt fått in tekniken, man ska inte öppna köksfönstret, men jag förlåter dig eftersom du fortfarande är orutinerad, vi ska ju alla lära oss. Jäkligt bra bild, lövverket tillför massor, känns nästan som du smyger i buskarna.
 
Var ute på en riktigt trög tur igår men så hittade jag en hackspett som satt 3m framför mig, 1 m upp på en trädstam. Själv stod jag dold bakom en gran och hade ett riktigt bra upplägg, höjer kameran och letar fram gluggen mellan grenarna, börjar komponera men ändrar mig och bestämmer mig för stående format och precis när jag ska börja komponera igen så kommer en jävla cyklist farande och opp flyger fågel som ett jehu och jag blir så paff att jag inte får fram ett ljud (som tur är). Cyklisten hade nog blivit lika paff som mig om han plötsligt hör en sjujävlarshelvetesfasansfullsvordomsramsa från en gran. Gaaaahh...
Typiskt att det ligger nydragen cykelbana just där då, vet om den men brukar glömma av den då den är lite offside från mina normala vandringsvägar. Dold bakom en stenmur också. Gissa vart cykelbanan leder..jo från Gävle C till Furuviks djurpark!!!! Nästa gång tar jag med cykel så jag kan sticka dit sen och kanske plåta nå'n pelikan eller så.
 
Midhrafn skrev:
Var ute på en riktigt trög tur igår men så hittade jag en hackspett som satt 3m framför mig, 1 m upp på en trädstam. Själv stod jag dold bakom en gran och hade ett riktigt bra upplägg, höjer kameran och letar fram gluggen mellan grenarna, börjar komponera men ändrar mig och bestämmer mig för stående format och precis när jag ska börja komponera igen så kommer en jävla cyklist farande och opp flyger fågel som ett jehu och jag blir så paff att jag inte får fram ett ljud (som tur är). Cyklisten hade nog blivit lika paff som mig om han plötsligt hör en sjujävlarshelvetesfasansfullsvordomsramsa från en gran. Gaaaahh...
Typiskt att det ligger nydragen cykelbana just där då, vet om den men brukar glömma av den då den är lite offside från mina normala vandringsvägar. Dold bakom en stenmur också. Gissa vart cykelbanan leder..jo från Gävle C till Furuviks djurpark!!!! Nästa gång tar jag med cykel så jag kan sticka dit sen och kanske plåta nå'n pelikan eller så.

hehe!
ja pelikaner är fina:)
i valls hage finns de en hackspett som är
riktigt snäll och kelig
 
Tamrock skrev:
hehe!
ja pelikaner är fina:)
i valls hage finns de en hackspett som är
riktigt snäll och kelig

I Valls hage kan man väl dessutom se berguven jaga kanin, har jag hört rykten om.
Fast det är mycket hackspett där jag går så det kommer fler tillfällen hoppas då bara att jag kan få en så lågt också. Snart borde man höra små pip från nå't bohål tycker jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.