ANNONS
Annons

Min fågelbild - Så här gick det till

Produkter
(logga in för att koppla)
growingart.se skrev:
Vet du vad det kan bli om du startar en firma som heter Karhu Eeros Foto? Någon annan som vågar gissa?

Ingen som vågar gissa? Jag söker alltså ett alternativt namn.

Jag brukar skicka bilder till en kompis som är ornitolog, och låta honom gissa vilken fågel det är. Konstigt, han har alltid rätt.

Jag gissar på att Karhu är finska för Björn. Tycker mig minnas att det finns en öl med det namnet med en björn på burken.

Jag ska ge svaret, det är kanske bara jag som tycker det är kul. Ledtrådarna är Karhu och Eros samt Foto. Eeros är ju Eeros användarnamn. Översätter man Eeros namn med början på karhu och översätter innebörden av Eros, så blir det:

Björnes Erotik Foto

var jag långsökt eller jättekul? Jag vill passa på att be alla barnen som älskar Bolibompa om ursäkt för att jag nu förknippat deras idol med en sådan tanke...

Igår morse såg jag förresten en trana på åkern nedanför vårt hus, jag var ca 50 meter ifrån, satt i bilen på väg till jobbet, morgonsolen låg på och htranan lyfte. Fasiken vilken mäktig syn med de vingarna, speciellt i morgonsolen! Kameran låg i bakluckan så det var bara att njuta.

Edit: jag ser att en ny sida kom med det här svaret, se mitt inlägg på sid 11 om svaret på Eeros firma. Ni kan ju inte missa en sådan kul grej.

Efter att ha studerat en tjärn i en dag för att lära mig rörelse mönstren på doppingarna så blev det en tidig morgon för att vara på plats i tid.
Klev upp vid 03:45 och efter en snabb frukost så var jag i bilen och snart på plats.
Dimman låg tät i svackan som tjärnen ligger i men inget moln på himmlen.

En härlig känsla när man vet att det kommer bli bra fotoväder.

Väl på plats så ut med liggunderlaget och stativet ner i spagat.
Draperar kameran med kammotyget och lägger mig till rätta.
Dimman börjar belysas och hela tjärnen badar i ett gyllene ljus.
Bara att ligga och njuta. För man behöver inte ta bilder på allt :)

Smådoppingarna kvittrade i vassen och svarthakedoppingarna (som jag var ute efter) hakade snart på.

Dock så höll sig all doppingarna på behörigt avstånd.

Då upptäcker jag rörelser i ögonvrån, döm om min förvåning när ett par svarthakedoppingar kommer simmandes utmed stranden,4-5 meter ut, bakom mig ivrigt kvittrande och kikandes på mig, som om dom utvärderade vad jag kunde vara.

Jag väntade tills dom passerade mig och ljuset blev rätt.
Visslade till lite och det tog skruv, dom blev grymt nyfikna och nedan så är en av bilderna som blev resultatet.

Fullstor version

Bilagor

• svarthake.jpg
    svarthake.jpg
    54.6 KB · Visningar: 761
growingart.se skrev:
För att glädja Glenn så har jag tagit ytterligare en bild genom köksfönstret, inga spännande rovfåglar men jag arbetar med att fånga tillfällen. Eeros får gissa vad det är för fåglar :)
http://www.fotosidan.se/pools/view/10/671052.htm

Ingen tvekan; en gulfotad leopardtätting. Det är hanen som äter och honan står och tittar på. Det hör till deras parningsritual att honan låter honom först äta sig mätt, så att han inte ska börja trilskas när hon känner att det är dags för att rulla runt i halmen.

Andreas K skrev:
Efter att ha studerat en tjärn i en dag för att lära mig rörelse mönstren på doppingarna så blev det en tidig morgon för att vara på plats i tid.
Klev upp vid 03:45 och efter en snabb frukost så var jag i bilen och snart på plats.
Dimman låg tät i svackan som tjärnen ligger i men inget moln på himmlen.

En härlig känsla när man vet att det kommer bli bra fotoväder.

Väl på plats så ut med liggunderlaget och stativet ner i spagat.
Draperar kameran med kammotyget och lägger mig till rätta.
Dimman börjar belysas och hela tjärnen badar i ett gyllene ljus.
Bara att ligga och njuta. För man behöver inte ta bilder på allt :)

Smådoppingarna kvittrade i vassen och svarthakedoppingarna (som jag var ute efter) hakade snart på.

Dock så höll sig all doppingarna på behörigt avstånd.

Då upptäcker jag rörelser i ögonvrån, döm om min förvåning när ett par svarthakedoppingar kommer simmandes utmed stranden,4-5 meter ut, bakom mig ivrigt kvittrande och kikandes på mig, som om dom utvärderade vad jag kunde vara.

Jag väntade tills dom passerade mig och ljuset blev rätt.
Visslade till lite och det tog skruv, dom blev grymt nyfikna och nedan så är en av bilderna som blev resultatet.

Fullstor version

Hej

Kul ögonblick och fin bild på Svarthakedoppingen, måste varit spännande.

MVH

Omar

Hej

Själv var jag ute en sväng idag längs sydkusten i Skåne. Såg en kråkfågel och tänkte på Råka då den var helt svart, men tittade lite till och upptäckte att det var en svartkråka.

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/59758393

Normalt sätt har vi bara "gråkråka" hos oss, så det var kul att se svartkråka i Skåne, ses dock lite då och då.

MVH

Omar Brännström

Eeros skrev:
Ingen tvekan; en gulfotad leopardtätting. Det är hanen som äter och honan står och tittar på. Det hör till deras parningsritual att honan låter honom först äta sig mätt, så att han inte ska börja trilskas när hon känner att det är dags för att rulla runt i halmen.

Det skulle vara intressant att veta var du köpt din fågelbok.

growingart.se skrev:
Det skulle vara intressant att veta var du köpt din fågelbok.

Fast den här lilla parvelns namn hittade jag inte i den, kan du hjälpa mig med det? Den är till förväxling lik en sädesärla, men något säger mig att det inte är en helt vanlig sån åtminstone. Kan det vara en svarthättad sonyericssonfink? Mycket vanlig i storstäder, men verkar breda ut sig hit till landet också. Denna exemplar observerades i mellersta Dalarna i maj i år.

Bilagor

• västäräkkipuhelu_res400.jpg
    västäräkkipuhelu_res400.jpg
    53.2 KB · Visningar: 686
Säkert en flyttfågel, Ericsson flyttar ju en del telekommunikation till asien. Är detta ett tecken på att de flyttar tillbaka? *köpa köpa ericssonaktier* Det är i alla fall inte Vodafone (Telenor), funkar inte på landet...

growingart.se skrev:
Säkert en flyttfågel, Ericsson flyttar ju en del telekommunikation till asien. Är detta ett tecken på att de flyttar tillbaka? *köpa köpa ericssonaktier* Det är i alla fall inte Vodafone (Telenor), funkar inte på landet...
Och den är ju där den är så de är väl ingen Comväck heller...

growingart.se skrev:
För att glädja Glenn så har jag tagit ytterligare en bild genom köksfönstret, inga spännande rovfåglar men jag arbetar med att fånga tillfällen. Eeros får gissa vad det är för fåglar :)
http://www.fotosidan.se/pools/view/10/671052.htm
Kul att höra att du är aktiv i köket :)) Vi hade ovanligt besök i Luleå i helgen, svartbent strandpipare. Så därför satt jag parkerad långt ute i leran i de yttre delarna av en vass i 3 timmar igår kväll och fotade piparen, men den lilla räkan ville inte komma närmare än ca 30m så det blev "artbilder" men inte mer. Så kan det gå... //Glenn :)
...kanske borde ha kastat in en bild här då, men dem är inte redigerade ännu...kommer kanske senare... ;-)

Omar skrev:
Hej

Själv var jag ute en sväng idag längs sydkusten i Skåne. Såg en kråkfågel och tänkte på Råka då den var helt svart, men tittade lite till och upptäckte att det var en svartkråka.

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/59758393

Normalt sätt har vi bara "gråkråka" hos oss, så det var kul att se svartkråka i Skåne, ses dock lite då och då.

MVH

Omar Brännström
Kul med svartkråkan Omar. Var det från bilen? Eller blev du lerig på magen? :)
//Glenn

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar