Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min 5D MkII - nöjd eller missnöjd?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hm.. köper man en kamera för så mycket pengar så är det bildkvalité man är ute efter? Om man vill funktionalitet/snabbhet så köper man väl en sportkamera? Vill man ha allt? Då får man väl köpa flera kameror eller betala mer för en.

Hur man inte kan vara nöjd med en 5Dmk2 är helt ofattbart.
 
Håller med, vill man ha snabbhet så är det ju fel kamera man köpt och således inte Canons fel. Har kört min i 1 vecka nu och har verkligen inte hittat nått att irritera mig på än. Jag blir lika hänförd varje gång jag öppnar Lightroom.
 
Har precis för en stund sen packat upp den, laddat
batterierna och testat shoota lite och nu indikerar
kameran att batteriet är tomt. När jag stoppar i
batteriet i laddaren så visar den att den är fulladdad.
Vad är felet tror ni..batteriet eller ?
 
Jag är mycket nöjd med kameran. Menysystemet känns lite ovant och det enda jag sett som stör lite är att man inte kan radera alla bilder som på gamla Bettan.

Video med kort skärpedjup är alltid lika häpnadsväckande :) Synd att man inte tänkt till lite i övrigt på filmdelen.
 
Har precis för en stund sen packat upp den, laddat
batterierna och testat shoota lite och nu indikerar
kameran att batteriet är tomt. När jag stoppar i
batteriet i laddaren så visar den att den är fulladdad.
Vad är felet tror ni..batteriet eller ?

Vad innebär "en stund sedan"?

Batterierna tar 2-3 timmar att ladda första gången. Blev dom klara på väldigt kort tid så kan det vara laddaren det är fel på
 
det enda jag sett som stör lite är att man inte kan radera alla bilder som på gamla Bettan.

Om Du väljer menu och den tredje fliken så har Du flera valmöjligheter för att radera - bla all bilder på kortet.

Någon mer än jag som inte får behålla "mina meny-iställningar" efter man stängt av kameran?

/ Choke
 
Batterier..

Har precis för en stund sen packat upp den, laddat
batterierna och testat shoota lite och nu indikerar
kameran att batteriet är tomt. När jag stoppar i
batteriet i laddaren så visar den att den är fulladdad.
Vad är felet tror ni..batteriet eller ?

Jag får samma märkliga indikation, verkar som laddaren inte visar status på batteriet, vilket däremot laddaren till 1d Mark3 gör....
 
Nu när jag har haft den ett tag och kommit underfund med den bättre måste jag säga att jag är mer än nöjd.

Det som är så kul är att det nu går att få snygga bilder i situationer där det förut varit omöjligt.
 
Dead On Arrival. Innebär i detta fall att produkten är trasig när man får den (eller tätt inpå). En del tillverkare brukar hantera DOA-fall annorlunda än vanliga garantifall där felet uppträder efter en längre tids användning. T.ex snabbare service eller kanske rentav byte mot en ny produkt.
 
Det är lätt avhjälpt genom att lägga in Erase images i My Menu (den sista menyfliken).

Fast det är alltid bättre att formatera minneskortet än att radera alla bildfiler, det går fortare och minskar risken för korrupt minneskort. Så lägg istället "Format" till "My menu".

/Sara
 
Har hört precis tvärtom. Har aldrig råkat ut för ett korrupt minneskort heller så jag fortsätter med min variant.

Vad jag hört ska man alltid ta bort bilderna manuellt, och formatera då och då bara.
 
positivt?

I senaste numret av den tyska fototidningen "ColorFoto" (2/2009) utnämner de 5D II till "testsieger", (i jämförelse med 1DsM3, D700, D3 och Alpha 900). Vad säger ni experter, stämmer det verkligen?
 
Har hört precis tvärtom. Har aldrig råkat ut för ett korrupt minneskort heller så jag fortsätter med min variant.

Vad jag hört ska man alltid ta bort bilderna manuellt, och formatera då och då bara.

Tar du bara bort bilderna finns det risk att restdata ligger kvar på kortet. Nu vet jag inte exakt hur det är med minneskort, men för hårddiskar borde en snabb formatering, som bara nollar alla sektorer det finns data i och skapar ett nytt filsystem, vara det bästa.

En vanlig formatering nollar alla sektorer på disken, även de som inte innehåller data. Det tar längre tid och sliter mer på disken (gäller inte i lika stor utsträckning för elektroniska minnen typ minneskort, då de inte utsätts för mekanskt slitage).

Personligen tror jag därför att det bara är fördelar med att formatera minneskortet istället för att ta bort alla bilder. Huruvida man kör snabb eller normal formatering bör inte spela någon roll. Har du hört tvärt om får du gärna tala om varför.
 
Tar du bara bort bilderna finns det risk att restdata ligger kvar på kortet. Nu vet jag inte exakt hur det är med minneskort, men för hårddiskar borde en snabb formatering, som bara nollar alla sektorer det finns data i och skapar ett nytt filsystem, vara det bästa.

En vanlig formatering nollar alla sektorer på disken, även de som inte innehåller data. Det tar längre tid och sliter mer på disken (gäller inte i lika stor utsträckning för elektroniska minnen typ minneskort, då de inte utsätts för mekanskt slitage).

Personligen tror jag därför att det bara är fördelar med att formatera minneskortet istället för att ta bort alla bilder. Huruvida man kör snabb eller normal formatering bör inte spela någon roll. Har du hört tvärt om får du gärna tala om varför.

Quick format nollar bara MBR, dvs filpekarna. DVS alla bilder ligger kvar samt all data. Med recovery pro kan man lätt få tillbaka allt data. Detta sliter minst på kortet. Vanlig formatering nollar allt, detta som du säger sliter mer, MEN för SSD och minneskort är detta 1000% värre än för en HD. Minneskort klarar bara x 1000 skrivningar till samma cell, därav skall man inte formatera eller defragmentera dessa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.