Annons

Min 5D MkII - nöjd eller missnöjd?

Produkter
(logga in för att koppla)
bilder per gb

Hur många bilder per gb får man plats med på full upplösning. ca. skall beställa minneskort till kameran och funderar lite.
 
Hur många bilder per gb får man plats med på full upplösning. ca. skall beställa minneskort till kameran och funderar lite.

Enligt Manualen baserat på 2GB-kort.

Högsta Jpg-storlek 6MB/st (310 bilder), (full-) RAW 25,8 MB/st. (72 bilder)

Siffrorna baseras på teststandard ISO 100 samt Picture style standard enligt manualen.
 
jag är inte säker på om det här är rätt tråd, men det känns som att det redan finns så många trådar om nya femman att det inte är värt att starta en ny.

Vad är det för något som sitter på undersidan av nedre vänstra hörnet? utanför den här kontakten till wifigreppet så är det något som ser ut som en lucka med texten "open" bredvid, det går dock inte att öppna något och jag förstår inte vad den är till för

http://a.img-dpreview.com/previews/CanonEOS5DMarkII/Images/base.jpg

längst till höger i den där bilden, någon som vet?
 
Vad är det för något som sitter på undersidan av nedre vänstra hörnet? utanför den här kontakten till wifigreppet så är det något som ser ut som en lucka med texten "open" bredvid, det går dock inte att öppna något och jag förstår inte vad den är till för

Är det inte platsen för klockbackupbatteriet? Verkar vara så iaf enligt manualen.
 
Jag är hittils apnöjd med min. En funktion jag aldrig trodde jag skulle använda men som jag nu inser kommer vara igång så fort jag är utanför studion är auto + raw. Får för mig att de här är nytt bland Canon-kameror, har inte läst om det innan iallafall.. kanske för att jag inte brytt mig så mycket heller. Men nu inser man ju storheten i det på allvar efter några lekrundor.

Det enda hittils jag saknar är lite mer kontroll över filmläget samt 24p-stöd. Hade även varit trevligare med snabbare sekvensfoto om man sänker till tex 12mpixel eller liknande. Buffern har ju givetvis en limit, men ser inte varför man inte kan pusha den om filerna är hälften så stora.

Hoppas dessa saker fixar sig i nån firmwareuppgradering i framtiden.
 
Jag är mycket nöjd.
Alla funktioner är dock inte testade i detalj ännu.

Mina objektiv har fått nytt liv i och med övergång till FF.... utom då 17-40/4L som dog på FF. Det gav usel kantskärpa på 5DmkII och får stanna på 40D (som objektivet egentligen var inköpt för. Det ger tillräcklig vidvinkel för mina behov).

Bara lite trist med det här problemet med underexponering tillsammans med 580EXII (som det pratats om i en annan tråd). Det går att komma runt men det gäller att tänka sig för

Tummen upp!
 
Jag har gått från att använda 30D + 1dmkIII, och det jag stör mig på är handhavandet. Det går att ställa i så att SET-knappen fungerar som ISO-knapp på både 30D och 1D:an, men inte på 5d:an. De har också bytt plats på vanliga ISO-knappen och flyttat reglaget från den bakre till den främre rullhjulet. Småsaker, men just såhär i början rätt ordentligt irriterande.

Lite störande att det inte heller går att både använda rullhjulet att styra fokuspunkter (efter ha tryckt på fokuspunktknappen) och använda joysticken. Jag tycker joysticken är smidigare, men vid användning av batterigrepp fungerar ju inte det.

Till sist så har jag blivit bortskämd med alla inställningsmöjligheter som 1d:eek:rna erbjuder, jag tycker tex att det är helt underbart att kunna flytta så att det bakre hjulet ändrar slutartid och det främre bländare. Allt det här är för att jag främst ändrar just slutartid och ISO när jag fotograferar konserter. Synd att dessa inställningar inte finns, det är ju helt klart inte hårdvarubegränsningar vi pratar om här.

/Björn
 
Jag har haft min 5D i nio dagar nu. Mest missnöjd är jag med det förbannade pissvädret. Totalt jävla mörker varenda sekund kvällar och helger, och inget ljus i sikte så långt väderprognosen kan sikta. Visst verkar egenskaperna med hög ISO imponerande men jag vill ta de där krispiga färgbilderna med ISO100 utomhus. Plåta nallen och skrivbordet med blixt är inget för mig, och inte inspireras jag av gråslaskväder varken i stan eller i naturen.
Alla motiv ute är svart/grå.

På min 10D (som den ersätter) hade ratten bak ett plastigt ihåligt 'nock'ljud när man knackade med nageln på den. På nya 5D låter det bättre men ljudet har Canon flyttat till batteriluckan istället :)
Löjligt kanske men jag är allergisk mot billig känsla när jag betalar en duktig slant.

Positivt: Det mesta. Den har alla förutsättningar att bli mitt bästa fotoköp någonsin.
 
... Mest missnöjd är jag med det förbannade pissvädret. Totalt jävla mörker varenda sekund kvällar och helger, och inget ljus i sikte så långt väderprognosen kan sikta. Visst verkar egenskaperna med hög ISO imponerande men jag vill ta de där krispiga färgbilderna med ISO100 utomhus. Plåta nallen och skrivbordet med blixt är inget för mig, och inte inspireras jag av gråslaskväder varken i stan eller i naturen.
Alla motiv ute är svart/grå....

Precis min tanke!
Och sen tittar man runt på nätet och ser nyblivna 5DmkII-ägare som traskar ut och tar fullkomligt vansinniga bilder på Grand Canyon och andra underbara naturscener.
Det här är förbannat orättvist!

Håll ut - våren är på väg...och under tiden får man försöka hitta motiven nån annanstans...
Det är bara det att hunden och kattskrället blir lite tjatigt i längden...
 
Man kan ju inte skylla på nån annan än sig själv. Det är ju inom möjligheternas gräns att flytta till varsomhelst med sommar, värme å sol året runt.
Hur hamnade jag på Östgötaslätten egentligen??... Ska de vara så här...jämt??
Snart blir det akut sjukskrivning. Jag tar min 5D å åker till Arlanda med en bunt sedlar. Synd att Canon fick så många av dem bara.
 
Japp, så är det. Man tar sina beslut, gör sina prioriteringar och sen får man lära sig att hantera konsekvenserna ;-)
 
Ja man bor ju inte i Sverige för vädrets skull :). Dessvärre har vi ju inte jätteimponerande natur heller även om den är vacker på sitt sätt. Den går ju liksom inte jämföra med Hawaii's natur eller alpernas tex. För att inte tala om den unikt vackra solen i Arizona.

Här i Stockholm känns det som iso 3200 mörker kl 13:35 redan. Och det ösregnar. Får fota lägenheten igen helt enkelt.
 
Ja stackare där!:))
Här har vi taskigt väder idag 25grader och moln....(Sorocaba, Brasilien)...i gengäld får man ge över 40 000 för en 5dMKII(huset)..Såg att från warehouseexpress kostar kitet med 24-105 , någonstans mellan 28-29000 kronor.Hoppas att leveranser funkar bra då. blir nog ett sånt framåt våren när jag far till Sverige om de priserna håller sig...Verkar ju som att bildkvalitén inte är något att klaga på.Har ett 70-200is4.0 som duger bra, ett 35mm 2.0 som verkar klara sig hyfsat??, sen blir det väl att komplettera med tiden..
 
Jag tror faen jag köper ett blixtkit och hyr några söta, varma modeller snart, som tröst. Nån som har förslag? Elinchromes Liteblixtar har jag varit sugen på rätt länge nu.
 
Hehe. Nu har jag beställt grejorna. Lite impulsköp faktiskt. Det blev setet med en Dlite 2 och Dlite 4 för 5175 kr och paraplyer. inget att tjafsa om. En reflektor med raster blev det med. Kanske jag köper en softbox senare.
Köpte en 'Dörr' blixttrigger med. Tror det är IR synk.
Radiosynken var rätt mycket dyrare. Funkar din klockrent? Nån som provat Dörr?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.