ANNONS
Annons

Min 5D MkII - nöjd eller missnöjd?

Produkter
(logga in för att koppla)
Quick format nollar bara MBR, dvs filpekarna. DVS alla bilder ligger kvar samt all data. Med recovery pro kan man lätt få tillbaka allt data. Detta sliter minst på kortet.

Hoppsan, du har rätt!

Vanlig formatering nollar allt, detta som du säger sliter mer, MEN för SSD och minneskort är detta 1000% värre än för en HD. Minneskort klarar bara x 1000 skrivningar till samma cell, därav skall man inte formatera eller defragmentera dessa.

Det lät så konstigt att jag blev nyfiken och läste på lite. Det visade sig att SSDs (och andra flashbaserade typer av lagring) lider av problemet (dålig s.k. "write endurance") men att problemet i nuläget är på en helt annan nivå än vad det varit tidigare:

2 million (write endurance) x 64G (capacity) divided by 80M bytes / sec gives the endurance limited life in seconds.

That's a meaningless number - which needs to be divided by seconds in an hour, hours in a day etc etc to give...

The end result is 51 years!

The calculation above gives the worst case (shortest) operating life based on stuffing data into a single disk at the fastest possible speed.

* http://www.storagesearch.com/ssdmyths-endurance.html

Förusatt att källan stämmer så är det alltså inget större problem att formatera sin flashbaserade lagring, vilket bortsett från det relativt lilla slitaget borde vara det bästa alternativet för att försäkra sig om att man inte har skräp kvar på kortet.

Ett exempel på ett slumpmässigt, billigt, CF-kort (Transcend 2GB): "Has wear-leveling algorithm support and read/write endurance of 2,000,000 program/erase cycles."

Alltså skulle det krävas att du formaterade kortet två miljoner(!) gånger för att kortet skulle duka under, minus det antal skrivningar som gjorts till hela kortet, efter som wear-levelingen ser till att slitaget sprids jämnt över sektorerna.

* http://www.logicsupply.com/categories/flash_memory/compactflash_cards

Scott Kelby rekommenderar också att man formatterar sitt minneskort ofta i boken Digital Photography 2. Visst, han är ingen hårdvaruingenjör, men han är en väldigt erfaren fotograf.
 
Senast ändrad:
Damm

Är det någon mer än jag som har problem med damm på sensorn?

Har mycket mer nu än med min 5D och det försvinner ej av sensor cleaning.
 
Har äntligen fått min 5D och känner mig mycket nöjd. Har varit skriverier om felfokus (bl a på 100mm macro), men mina objektiv sitter perfekt från början. Skön känsla i huset överlag, och då har jag gått ifrån 1DmkII som i jämförelse nu känns gammal. För mig med glasögon är sökaren helt ok, fokuspunkterna är naturligtvis färre och bilder per sekund lägre, men inget som jag kommer att störa mig på. 100 procent eller 98 procents visning känns som bagteller. Gulare sökarbild som nämts? Hur petig får man vara? Har inte märkt något av det. Skulle också vilja veta hur behovet ser ut för GPS-märkning av bilder och röstpålägg till bilderna. Den som har trängande behov av det väljer naturligtvis en annan kamera än 5D och behöver inte klaga på allt som inte finns. Den som vill har annan AF, bättre bilder per sekund köper inte en 5D. För mig känns den dock klockren med bla videofuktionen,
 
Klart nöjd....

Har kört min 5D mkII i en månad och allt fungerar klockrent.
Inga problem med autofokus,något slö i videoläge men vadå´ jag
är ute efter en kompentent stillbilds-maskin i första hand, att
det sen finns videoläge med hög kvalité är en skön bonus.

Sökaren är ren och klar,det jag verkligen saknar är ögonstyrningen som fanns på min gamla EOS3:a.

Jämfört med min EOS 1DS MKII finner jag bildkvaliten
bättre,och handhavandet är klart enklare.

Supernöjd.
 
Fet rand

Någon som lyckats få en sådan här bild:

Har ingen aning om hur det blev så, alla andra bilder från helgen är som normala. Har senaste firmware 107.
 

Bilagor

  • 5d2_huvva_0032.JPG
    5d2_huvva_0032.JPG
    25.5 KB · Visningar: 545
Har inte haft kameran mer än 1 vecka ännu och inte tagit mer än ca 500 bilder men är så här långt mycket nöjd. Har ännu inte upptäckt några autofocusmissar utom rena handhavandefel så antingen har jag tur eller så är jag inte tillräckligt kritisk och granskar bilderna i 200%. Och jag måste också säga att min eos 40 kommer nog att få bo i kameraväskan väldigt mycket (har den utlånad nu och saknar den inte) för 5:an känns mer användarvänlig och rätt, lite svårt och förklara. Kommer säkert och bli påhoppad nu och få förklarat för mig att min kamera minsann inte har felfri autofocus och att den inte är bra till och fotografera sport eller fåglar i flykten och sånt men. Jag tycker att dom bilder jag tittat på är skarpa, nästan löljligt skarpa och detaljrika. Kommer säkert att hitta fel och brister vartefter jag använder den mera men är som sagt ännu väldigt nöjd. Får väl huka mig nu när jag stuckit ut hakan och påstått något så provocerande på forumet som att jag är nöjd med min eos 5D MK II.
//Anders
 
Tycker du ska vara glad att du är glad Anders. :)
Jag vill med ha en 5dII (och en d3x och en A900)..
 
Jag skulle gärna uppdatera fotoväskan med en eos 1D MK III eller en 1Ds Mk III men har tyvärr begränsningar i ekonomin, får väl hoppas på att alla missnöjda canonägare på forumet börjar sälja ut sin utrustning. ;-)
//anders
 
Jag är nöjd men oroad.

Hej!

Jag har haft min kamera i två veckor nu och har plågat familjen med fotograferande och filmande ganska intensivt nu i väntan på jobb.
Filmfunktionen som jag bara såg som en kul finess, det var inte ens med i beräkningen när jag valde kameran, visade sig vara skitkul att använda. Faktum är att jag lagt mer tid på att filma än att fotografera. Något som stör mig är dock en återkommande vit pixel som dyker upp i bland på samma ställe i alla bilder. Jag börjar faktiskt oroa mig för att sensorn är defekt, eller att pixeln håller på att ge sig. Har någon av er andra sett detta i några av era bilder? Det dyker inte upp i alla bilder även om jag plåtar samma motiv tio gånger men det kan synas i tre-fyra av bilderna. Jag plåtar inte med liveview utan bara som vanligt.
Blir sensorn het? Även utan liveview? Jag har aldrig fotograferat mot solen eller i hårt solljus överhuvudtaget ännu eftersom vädret inte tillåtit det.
 
Hej!

Jag har haft min kamera i två veckor nu och har plågat familjen med fotograferande och filmande ganska intensivt nu i väntan på jobb.
Filmfunktionen som jag bara såg som en kul finess, det var inte ens med i beräkningen när jag valde kameran, visade sig vara skitkul att använda. Faktum är att jag lagt mer tid på att filma än att fotografera. Något som stör mig är dock en återkommande vit pixel som dyker upp i bland på samma ställe i alla bilder. Jag börjar faktiskt oroa mig för att sensorn är defekt, eller att pixeln håller på att ge sig. Har någon av er andra sett detta i några av era bilder? Det dyker inte upp i alla bilder även om jag plåtar samma motiv tio gånger men det kan synas i tre-fyra av bilderna. Jag plåtar inte med liveview utan bara som vanligt.
Blir sensorn het? Även utan liveview? Jag har aldrig fotograferat mot solen eller i hårt solljus överhuvudtaget ännu eftersom vädret inte tillåtit det.

Har du uppdaterat din firmware? Vilken version har du nu?

www.niclasandersson.com
 
Är helt nöjd! Alla mina 7 objektiv fokuserar perfekt. Ingenting på kameran skulle kunna vara signifikant bättre. Möjligen skulle jag önska lite bättre mekanisk kvalitet på bl.a. batterilock etc. men det är ju bara petitesser.
Efter 30 års plåtande är det nog min ultimata drömkamera. Har svårt att tänka mig att något klart bättre skulle komma ut de närmaste 10 åren men vi får väl se.

Trots att jag är >extremt< teknikintresserad och köper minst femdubbelt så mycket prylar med senaste tekniken som medelsvensson, och som jag dessutom nagelfar i minsta detalj, är det ytterst sällan jag är besviken eller har problem med grejorna. Dessutom går de nästan aldrig sönder.
Det är inte sällan jag undrar om gnällspikar och problemfolk har något gemensamt...
 
Kan också säga att jag är helnöjd, haft kameran en månad drygt nu. Fokuserar perfekt med alla mina elva Canonobjektiv, exponerar perfekt med min 580 EX II, hanterar färger underbart, låter underbart och ger fantastiska bildfiler.
 
Vit pixel igen.

Har du uppdaterat din firmware? Vilken version har du nu?

www.niclasandersson.com

Hej Niclas!

Jag fick kameran levererad med firmware 1.07 och jag har inte letat efter någon nyare version eftersom jag trodde det var den senaste. Har du haft något problem? Tycker kameran är fantastisk med den där lysande vita pixeln syns förbluffande bra med tanke på hur många pixlar det finns i bilderna. Plåtar jag i JPEG så skärper kameran upp pixeln och ger den konturer vilket gör den ännu större och tydligare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.