jimmiej
Aktiv medlem
Hej!
Jag har haft min kamera i två veckor nu och har plågat familjen med fotograferande och filmande ganska intensivt nu i väntan på jobb.
Filmfunktionen som jag bara såg som en kul finess, det var inte ens med i beräkningen när jag valde kameran, visade sig vara skitkul att använda. Faktum är att jag lagt mer tid på att filma än att fotografera. Något som stör mig är dock en återkommande vit pixel som dyker upp i bland på samma ställe i alla bilder. Jag börjar faktiskt oroa mig för att sensorn är defekt, eller att pixeln håller på att ge sig. Har någon av er andra sett detta i några av era bilder? Det dyker inte upp i alla bilder även om jag plåtar samma motiv tio gånger men det kan synas i tre-fyra av bilderna. Jag plåtar inte med liveview utan bara som vanligt.
Blir sensorn het? Även utan liveview? Jag har aldrig fotograferat mot solen eller i hårt solljus överhuvudtaget ännu eftersom vädret inte tillåtit det.
Av en ren slump läste jag nyss en recension där en fotografen haft precis samma problem. Hans lösning:
Note 2: I was disappointed to find a white (rogue) pixel on all my pictures; no doubt, on the videos too. However, setting the camera to manual sensor clean (without actually cleaning the sensor) seems to have cured the problem. I have no idea how, but it works.
http://www.richardstareyphotography.com/page5528.html