Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Micro$oft licensbelägger FAT

Produkter
(logga in för att koppla)
Köra MAC för att slippa Microsoft???

Det råkar vara så att Microsoft är den största mjukvarutillverkaren för MAC. Microsoft är dessutom delägare i Apple. Detta för att komma ifrån konkurrenslagarna i USA (antithrust-målet).

Så visst, köp en MAC och slipp MS...
 
Contax skrev:
Vet inte hur Linux hanterar ICC-profiler t.ex. Windows är dåligt på det jämfört med mac. Det är rätt viktigt om man arbetar i den grafiska branchen.
Men nu drar diskussionen iväg kanske ;-)
På vilket sätt är Windows sämre på ICC? Jag bara undrar, inget krig, alltså.
 
Calle S skrev:
På vilket sätt är Windows sämre på ICC? Jag bara undrar, inget krig, alltså.

Jag måste erkänna att jag själv är dålig på att förklara det. Kan det inte i detalj tillräckligt bra. Det enda jag vet är att Win och mac färghanterar på olika sätt. Försökte hitta fakta i Grafisk kokbok utan resultat. Vår lärare i Grafisk kommunikation förklarade det på ett pedagogiskt sätt som jag glömt givetvis =)
Det finns säkert någon insatt som kan förklara det hela!
Det skiljer sig åt i alla fall. :)
 
Contax skrev:
Vår lärare i Grafisk kommunikation förklarade det på ett pedagogiskt sätt som jag glömt givetvis =)
Var det länge sedan? För det är ju inte helt ovanligt idag att även den grafiska branchen och media byter till Windows.
Jag kör Photoshop både i Mac OS och XP och ser ingen skillnad i profilhanteringen. Men jag kanske missar något.
 
Contax skrev:
Det låter enormt krångligt och dessutom inte realiserbart om man skall arbeta professionellt. Vet inte hur Linux hanterar ICC-profiler t.ex. Windows är dåligt på det jämfört med mac. Det är rätt viktigt om man arbetar i den grafiska branchen.

Har du Linux, pröva att installera Crossover Office (kommersiell vidareutveckling av WINE), så kan du köra både Word och Photoshop direkt i Linux. Det är ingen emulator, så prestanda är bra. Jag tycker att det fungerar utmärkt, men jag är ingen krävande PS-användare i grafikbranchen.

/Pontus
 
Var det någon som faktiskt läste texten? Vi snackar om $ 0.25 per kort och kamera, med ett tak på $ 250.000 per tillverkare (om jag förstod det rätt). Canon gjorde en vinst under årets tredje kvartal på ca $350 miljoner. Det ger en årlig vinst på $ 1.4 miljarder. Och då pratar vi bara om deras föräljning av kameror (OK, både digitala och analoga, men ändå). Om det nu skulle kosta dem $250.000 extra att tillverka dessa kameror, så skulle det innebära att deras vinst minskar med 0.01 %. Jag tror inte att priserna kommer att påverkas i någon större grad. Tittar man på minneskortstillverkaren SanDisk, så gjorde de en vinst på ca $ 190 miljoner förra året. Här blir ju skillnaden mer kännbar, eftersom licenskostnaden för FAT motsvarar hela 0.13 % av vinsten. Logiskt sett borde alltså priset på ett 256 MB SD-kort chockhöjas med 10kr, från SEK 895 till 905.

Jag har lite svårt att se vad som är så himla galet med Microsofts agerande här. De har utvecklat en teknik, som de har patent på, och som används av företag som masstillverkar konsumentprodukter. Jag tycker inte att det är orimligt att ta ut en avgift för det. Precis som jag inte tycker att det är orimligt för mig att ta ut en avgift när företag vill använda en bild som jag har tagit i någon trycksak, eller på en websida. Jag har en vara som de vill ha. Jag har en möjlighet att tjäna pengar på det, alltså tar jag betalt. Eller jag kanske borde skänka bort publiceringsrätten för mina bilder för att det är fult att ta betalt för något som jag har gjort och tjäna pengar på det.

Ja ja, jag har spetsat till resonemanget lite för diskussionens skull ;o)
 
Calle S skrev:
Var det länge sedan? För det är ju inte helt ovanligt idag att även den grafiska branchen och media byter till Windows.
Jag kör Photoshop både i Mac OS och XP och ser ingen skillnad i profilhanteringen. Men jag kanske missar något.

Det var nu i höst för någon månad sedan. Går på Komvux. Det ligger inte i Photoshop utan i hur operativet hanterar färgprofiler. Macen har ju funnits inom den grafiska branchen så länge, därför är dom mer anpassade.
Jag ska maila min lärare och be honom förklara en gång till ;-)
 
alcedo skrev:
....Precis som jag inte tycker att det är orimligt för mig att ta ut en avgift när företag vill använda en bild som jag har tagit i någon trycksak, eller på en websida. Jag har en vara som de vill ha. Jag har en möjlighet att tjäna pengar på det, alltså tar jag betalt.....
Tycker ändå att det är en viss skillnad på en bild och ett filsystem..

En något diffus jämförelse kanske vi kan göra med luften som andas när man flyger i ett Jet-plan! Den går ju via ett syreaggregat. Senast jag hörde skulle företaget som gjort aggregatet ta betalt per kg luft som resenärerna andas. Dessutom vill dom ha extra betalt om man flyger i första klass ;)
 
Hmm.. jo det kan ju tyckas lite absurt. Jag tycker man får skilja på viljan att ta betalt och modellen för prisberäkning. Att ta betalt per kg luft tycker åtminstone jag är lite lustigt. Framförallt som man får gissa att flygplanstillverkaren redan köpt aggregatet från sagda företag. Det blir ju lite grann som om jag skulle betala för en bil, och sedan betala biltillverkaren mer pengar utifrån hur mycket jag kör. Men vänta nu, det är ju så det funkar med service på märkesverkstäder!? ;o)

Däremot ser jag inte skillnaden på en bild och ett filsystem. Faktum är att principen är ganska lika: det är inte själva varan man säljer, utan rätten att använda informationen i den på ett specificerat sätt. På så sätt skulle jag vilja påstå att de båda fallen är ganska lika. Det handlar helt enkelt om "intellectual property rights" (immaterialrätt på svenska?), d v s jag äger bilden, kunden kan köpa rätten att publicera bilden i en given upplaga och storlek. Men jag äger fortfarande bilden. Vill de använda den igen i en annan trycksak, så får de köpa den rätten en gång till.
 
Som gammal Macägare tycker jag självklart att ni ska gå över till Mac. Ni kan leva resten av livet utan ett spår av MS på datorn :)

Om färghanteringen är bättre eller inte på mac vet jag inte, men macen har färghanteringen i systemet,Colorsync. På en PC sker väll färghanteringen i programvaran, PS etc. Rätta mig om jag har fel.

Ett är säkert. Det finns Inga virus.
 
...och så finns det ganka många fler PC-användare också...

Jag såg en artikel för ett halvår sedan eller så (i Computer Sweden skulle jag tro), där man hade summerat hur många säkerhetshål som var kända i olika operativsystem. Inte helt oväntat låg Windows i topp och Mac ganska långt ned. Det intressanta med siffrorna var att förhållandet mellan antalet Windowsproblem och antalet Macproblem, var nästan exakt samma som förhållandet mellan antalet användare på de båda plattformarna.

Hackers dras helt enkelt till de plattformar där det finns många användare. Skulle folk försöka attackera Mac-burkar i samma omfattning som Windows-burkar så är jag ganska övertygad om att siffrorna skulle se annorlunda ut. ;o)
 
alcedo skrev:
Hackers dras helt enkelt till de plattformar där det finns många användare. Skulle folk försöka attackera Mac-burkar i samma omfattning som Windows-burkar så är jag ganska övertygad om att siffrorna skulle se annorlunda ut. ;o)

Kanske, men OS X är baserat på Unix, ett erkänt säkert system.
 
Givetvis skriver man inte virus för ett operativ som så få använder. Det är ju liksom inte så intressant. ;-)
 
Jag begriper mig inte på den här diskussionen. Vad gäller den (på svenska)? kan man inte fotografera digitalt med minneskort utan liscens längre eller?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.