Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Micro 4/3 forum

Produkter
(logga in för att koppla)
Edit: Mitt eget resonemang bygger på att jag tror att den som är intresserad av MFT också har ett visst intresse av andra, liknande system. Ska jag köpa en ny spegelreflexkamera så tänker jag heller inte bara begränsa mig till bara ett märke utan vill då gärna diskutera för- och nackdelar med respektive utbud.

Håller inte alls med.

Jag och många med mig som redan valt system är helt ointresserade av andra spegellösa system/kameror. Däremot vill jag läsa om systemet jag valt i ett avgränsat forum där jag vet att "alla" trådar är relevanta för mitt system. Jag tror nog den nya villrådiga köparen kan kika in i fler än ett märkes/systemforum.
 
Håller inte alls med.

Jag och många med mig som redan valt system är helt ointresserade av andra spegellösa system/kameror. Däremot vill jag läsa om systemet jag valt i ett avgränsat forum där jag vet att "alla" trådar är relevanta för mitt system. Jag tror nog den nya villrådiga köparen kan kika in i fler än ett märkes/systemforum.
Jag förstår (men håller verkligen inte med), men hur ska man lösa det i praktiken menar du? Ett delforum för varje bajonettsystem som existerar? Det blir helt galet många och redan nu är det alldeles för många.

Eller är det bara just MFT som ska ha ett eget forum, för att du själv har det systemet? ;-)
 
Jag förstår (men håller verkligen inte med), men hur ska man lösa det i praktiken menar du? Ett delforum för varje bajonettsystem som existerar? Det blir helt galet många och redan nu är det alldeles för många.

M43 är speciellt, övriga forum kan vara som dom är. Oroa dig inte, det kommer gå bra. Du byter väl snart tillbaka till NEX ändå och då slipper du detta forum.
 
M43 är speciellt, övriga forum kan vara som dom är.
Du är alltså bara intresserad av att forumet ska tillfredsställa dig och dina behov. Tycker du inte att det är rätt egoistiskt?

Vad är det som är så speciellt med MFT jämfört med andra öppna system där vem som helst kan tillverka optik eller kamerahus?

Oroa dig inte, det kommer gå bra. Du byter väl snart tillbaka till NEX ändå och då slipper du detta forum.
Jag förstår inte varför just mina preferenser vad gäller system skulle ha med forumuppbyggnaden att göra. Kan du utveckla?
 
Så hur gör man om man vill diskutera hur Sigma 50/1,4 är, när det finns till massor av olika bajonetter? I dagsläget blir det rena slumpen som avgör vad inlägget hamnar och påfallande ofta postar folk dessutom samma trådstart på flera ställen av just denna anledning.

Att ett inlägg hamnar i flera trådar borde inte behöva vara ett problem. Ett välkonstruerat diskussionssystem separerar själva inläggen från vilka trådar/forum de har som mottagare. "Korspostning" innebär då bara att ett inlägg har flera mottagare. Sen väljer man vilka forum som blir mottagare när man kommenterar.
 
Fast det löses ju av sig självt om man inte har märkesspecifika forum:) Får man fråga varför du vill ha sådana? Vad är fördelen? Det är som sagt inte särskilt mycket trafik i dem ändå, så vad är vitsen med en uppdelning?

Edit: Mitt eget resonemang bygger på att jag tror att den som är intresserad av MFT också har ett visst intresse av andra, liknande system. Ska jag köpa en ny spegelreflexkamera så tänker jag heller inte bara begränsa mig till bara ett märke utan vill då gärna diskutera för- och nackdelar med respektive utbud.

Jag håller med å det kraftigaste. Jag har deltagit i Sony-forumets tråd om NEX-kameror eftersom en del frågor som dryftas där är intressanta för mig som också har en spegelfri kamera, fastän inte en Sony utan en Olympus. Det har dock varit en balansgång för mig att delta i diskussionerna eftersom det av nödvändighet blir OT så fort jag skriver om egna erfarenheter. Det hade varit mycket bättre att ha ett forum för spegelfria systemkameror i allmänhet.
 
Det behövs väl i princip bara:

Canon
Nikon
Pentax och K-bajonett
Sony/KonicaMinolta
FT och MFT - Olympus och Panasonic
Leica M/M39 och adapter-användning
Övrigt

MFT är ju i alla fall det största av de spegellösa systemen så det är ju inte helt fel att det får ett eget forum. FT är det så lite aktivitet kring numera så det får säkert plats där också.

M
 
Att ett inlägg hamnar i flera trådar borde inte behöva vara ett problem. Ett välkonstruerat diskussionssystem separerar själva inläggen från vilka trådar/forum de har som mottagare. "Korspostning" innebär då bara att ett inlägg har flera mottagare. Sen väljer man vilka forum som blir mottagare när man kommenterar.
Det låter ju som ett strålande smart system! Vet du något exempel på forum som fungerar på det viset?

MFT är ju i alla fall det största av de spegellösa systemen så det är ju inte helt fel att det får ett eget forum.
Med tanke på att i stort sett alla system kommer att vara spegellösa inom bara något år så tror jag att det är smart att redan nu fundera på hur saken ska lösas på ett smidigare sätt. För att inte tala om att det kommer ploppa upp nya spegellösa system hela tiden.
 
Med tanke på att i stort sett alla system kommer att vara spegellösa inom bara något år så tror jag att det är smart att redan nu fundera på hur saken ska lösas på ett smidigare sätt. För att inte tala om att det kommer ploppa upp nya spegellösa system hela tiden.

Tja om alla system kommer att bli spegellösa så behövs ju inte de separata spegellöshet forumen och då kan de ju integreras i de vanliga märkesforumen. Dock tycker jag att Oly/Pana kan få vara ett då de delar bajonett.

Angående om det kommer att ploppa upp nya system, nja när de stora drakarna har lanserat sina och det har de väl i princip allihopa så tror jag det kommer bli tunnsått med nya system. Visst hade det varit kul med fler alternativ men jag tror tvärtom att något/några kommer att försvinna från marknaden. De som jag personligen tror kan få det svårt i europa är nog Samsungs system och kanske även Fujis då det känns lite för dyrt och nischat. Hursom, den som lever får se.
 
Att ett inlägg hamnar i flera trådar borde inte behöva vara ett problem. Ett välkonstruerat diskussionssystem separerar själva inläggen från vilka trådar/forum de har som mottagare. "Korspostning" innebär då bara att ett inlägg har flera mottagare. Sen väljer man vilka forum som blir mottagare när man kommenterar.

Det här är jag också nyfiken på hur det skulle fungera i praktiken. Spontant känns det som att det snabbt skulle bli helt omöjligt att följa trådar. Hur skulle en "korspostning" inte bli mindre förvirrande och irriterande på det sättet?

Oops lätt OT det här.

M
 
Tja om alla system kommer att bli spegellösa så behövs ju inte de separata spegellöshet forumen och då kan de ju integreras i de vanliga märkesforumen. Dock tycker jag att Oly/Pana kan få vara ett då de delar bajonett.
Touché! :)) Nåväl, som jag ser det handlar det om att ha så få forum som möjligt.

Hur man ska bära sig åt med det vete fan, men jag tror nog att många kan hålla med om att det är för många delforum idag och att ytterligare ett inte skulle hjälpa till direkt.

Angående om det kommer att ploppa upp nya system, nja när de stora drakarna har lanserat sina och det har de väl i princip allihopa så tror jag det kommer bli tunnsått med nya system. Visst hade det varit kul med fler alternativ men jag tror tvärtom att något/några kommer att försvinna från marknaden. De som jag personligen tror kan få det svårt i europa är nog Samsungs system och kanske även Fujis då det känns lite för dyrt och nischat. Hursom, den som lever får se.
Japp, det är i alla fall en spännande tid som stundar:)
 
Det behövs väl i princip bara:

Canon
Nikon
Pentax och K-bajonett
Sony/KonicaMinolta
FT och MFT - Olympus och Panasonic
Leica M/M39 och adapter-användning
Övrigt

MFT är ju i alla fall det största av de spegellösa systemen så det är ju inte helt fel att det får ett eget forum. FT är det så lite aktivitet kring numera så det får säkert plats där också.

M
ser ganska vettigt ut
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.