Annons

Micro 4/3 forum

Produkter
(logga in för att koppla)
Sluta gnabba om det nu. Vi kan väl lägga energin på att försöka påverka FS-administratörerna istället. Vi är nog rörande överens om att det behövs en uppstädning och tydligare strukturering av forumen. Exakt vilka rubriker som ska finnas är väl inte helt lätt att nå konsensus om.

Jag föreslår att vi låter FS tycka till i debatten och att målet med ansträngningarna ska vara att snygga till arenan. Så vi kan fortsätta gnabbet mer strukturerat på ämnen.....
 
Jag tror personligen att ett MFT-forum skulle kunna fungera för att diskutera sånt som rör både Olympus och Panasonics prylar (och förstås tredjepartsprylar till dessa), men jag tror inte man ska blanda in Fuji, Sony och Panasonic i dessa då det troligen blir en massa vs-tjafs, och det finns det redan ett forum för. VS-forumet är inte bara till för att munhuggas, utan faktiskt också för att diskutera för- och nackdelar mellan konkurrerande produkter (som har med foto att göra) :)
 
Jag tror personligen att ett MFT-forum skulle kunna fungera för att diskutera sånt som rör både Olympus och Panasonics prylar (och förstås tredjepartsprylar till dessa), men jag tror inte man ska blanda in Fuji, Sony och Panasonic i dessa då det troligen blir en massa vs-tjafs, och det finns det redan ett forum för. VS-forumet är inte bara till för att munhuggas, utan faktiskt också för att diskutera för- och nackdelar mellan konkurrerande produkter (som har med foto att göra) :)
En intressant fråga är om huruvida inte "VS-snacket" skulle upphöra om inget forum var märkesinriktat.
 
En intressant fråga är om huruvida inte "VS-snacket" skulle upphöra om inget forum var märkesinriktat.

Vete tusan ... trådarna skulle ju ändå bli mer eller mindre märkesinriktade (beroende på vad de handlar om), men kanske. Happymtb som är väldans platt (och visserligen handlar om något helt annat) brukar kunna hålla pryltrådarna i schack.

Men visst, du kanske har rätt i att det skulle fungera att ha mycket färre forum än idag vad gäller prylarna (och också annat). Spegellösingar, tjockkameror, kompakter och tillbehör (som skulle kunna innefatta både objektiv och annat). Vill man ställa en fråga om t.ex. Nikons objektiv namnger man lämpligen tråden så att folk förstår att det är sådana man är ute efter - i praktiken skulle nog dock vi som modererar forumen ändå gå in och ändra trådnamnen ganska ofta, eftersom det inte fungerar ens nu.

De skulle förstås vara möjligt att testa detta och helt enkelt flytta över aktiva trådar till mycket plattare forum och låta de gamla vara bara för läsning, men det kräver nog en del eftertanke hur det i så fall skulle se ut. Vore intressant att höra redaktionens synpunkter på detta (och jag ska fråga dem på lördag på mässan) :)
 
Ett litet problem är att det redan nu finns åt skogen för många forumdelar på FS. Folk postar sina trådar på helt fel ställen för att de inte ens orkar kolla igenom vad som finns, så mitt förslag är att skära ner ordentligt till kanske 20 delforum totalt, med ett som kan handla om spegellösa system. Är inte det bättre än att skapa ytterligare ett forum?

Kanske det. Jag tänkte mig nog att ett Micro Four Thirds-forum skulle ersätta både Olympus- och Panasonic-forumen. Ett färre, alltså.
 
Detta täcker in nästan allt och är trevligt nog inte märkesspecifikt.

Det vore väldigt bra. Med märkesspecifika fora blir det för mycket märkesbögeri och en massa klag på off topic när någon dristar sig till att nämna Ett Annat Märke i Det Fina Märkesforumet.

Fotografering handlar faktiskt inte så mycket om kameramärken, så om vi kunde kommer ifrån märkesfixeringen vore det nog väldigt bra.
 
4/3 (som inte bara är Olympus, utan även Panasonic) kunde kanske få ett eget forum. Fast det systemet är väl ganska dött? Finns det några aktiva trådar om det längre?

Kompaktkameror borde ha ett eget oberoende av märke.
 
Då finns inget forum för de som t ex använder Olympus och Panasonics kompakt/bridgekameror. Eller Olympus 4/3.

Om den här idén skulle genomföras fullt ut skulle det nog inte heller finnas märkesforum för andra kameror heller, utan de skulle platsa i nåt i stil med kompaktkameror eller DSLR. Jag är skeptisk i och med att folk inte kan låta bli att tjafsa om andra kameror i trådar som redan specifikt handlar om en viss kamera i ett märkesforum, vilket gör att de som bara vill läsa om sitt märke klagar..
 
Enkelt

Ett litet problem är att det redan nu finns åt skogen för många forumdelar på FS. Folk postar sina trådar på helt fel ställen för att de inte ens orkar kolla igenom vad som finns, så mitt förslag är att skära ner ordentligt till kanske 20 delforum totalt, med ett som kan handla om spegellösa system. Är inte det bättre än att skapa ytterligare ett forum?

Tillägg: Om jag räknar rätt finns det idag över SEXTIO delforum, om man bortser från gruppernas egna diskussionsforum. Fullständigt oöverskådligt och ohållbart.

Det är inte superhög trafik ens i Canon- och Nikonforumen, så varför inte dela in allt efter typ av kamera istället? Såhär:

– Digitala spegelreflexkameror
– Digitala spegellösa kameror
– Analoga småbildskameror (med eller utan spegel)
– Mellanformat och storformat (både digitalt och analogt)
– Övrigt

Detta täcker in nästan allt och är trevligt nog inte märkesspecifikt. Dessutom slipper man särskilda forum för tredjepartsoptik, som passar fint i respektive kameratypsforum.


Ett forum för system bör vara märkesspecifikt när det innehåller ett enda märke och systemspecifikt när det innehåller mer än ett märke.
 
Inga problem

Och då blir i stort sett inga system märkesspecifika eftersom det finns tredjepartsoptik.

Naturligtvis måste man ta med tredjepartsoptik som passar. Det går alltid att hitta brister att anmärka på hur man än grupperar, det räcker om de som har m43 tycker det vore bra, andra behöver inte bry sig.
 
Naturligtvis måste man ta med tredjepartsoptik som passar.
Så hur gör man om man vill diskutera hur Sigma 50/1,4 är, när det finns till massor av olika bajonetter? I dagsläget blir det rena slumpen som avgör vad inlägget hamnar och påfallande ofta postar folk dessutom samma trådstart på flera ställen av just denna anledning.
 
Så hur gör man om man vill diskutera hur Sigma 50/1,4 är, när det finns till massor av olika bajonetter? I dagsläget blir det rena slumpen som avgör vad inlägget hamnar och påfallande ofta postar folk dessutom samma trådstart på flera ställen av just denna anledning.

Där har du ett litet problem. Men problem är till för att lösas, kanske webmaster har något kreativt att komma med där.
 
Där har du ett litet problem. Men problem är till för att lösas, kanske webmaster har något kreativt att komma med där.
Fast det löses ju av sig självt om man inte har märkesspecifika forum:) Får man fråga varför du vill ha sådana? Vad är fördelen? Det är som sagt inte särskilt mycket trafik i dem ändå, så vad är vitsen med en uppdelning?

Edit: Mitt eget resonemang bygger på att jag tror att den som är intresserad av MFT också har ett visst intresse av andra, liknande system. Ska jag köpa en ny spegelreflexkamera så tänker jag heller inte bara begränsa mig till bara ett märke utan vill då gärna diskutera för- och nackdelar med respektive utbud.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.