Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Metoder för mer konstnärliga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Tomas Järnetun skrev:
Följer med intresse denna spännande tråd.
Detta är visserligen inget nytt under solen, men väl mitt exempel på "fokusera-med-lång-expneringstid-och överexponera-lätt-metoden"

http://www.fotosidan.se/pools/view/10/758999.htm

Det jag känner att jag ännu inte fullt behärskar är att enkelt finna den där balansen mellan sköna oskärpeeffekter och total oigenkännlighet. Men med tillräckligt många exponeringar så...

mvh Tomas

Som en akvarell i pastell - mycket skickligt Tomas.
 
En metod är att fota ett mörkt motiv med tydliga linjer mot en ljus bakgrund som i detta fall grenar mot en ljus himmel och exponera efter det ljusa (alltså himlen i detta fall) vilket gör det mörkare motivet ändå mörkare (i vissa fall som här alldeles svart). Till följd ser man (ifall motivet blir alldeles svart) bara motivets konturer vilket kan vara effektfullt. Att bilden ifråga dessutom, i alla fall hos mig, för tankarna till ett venusberg är bara ett plus som har mer med bildseende än metod att göra. Dock hade detta bildseende varit svårt att förmedla utan metoden ovan.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/761296.htm?set=lp

Mvh

David
 
I den här bilden har jag använt ett antal "knep". (Är medveten att bilden kan se väldigt mörk ut på vissa skärmar, använd svart bakgrund och försök att inte ha det allt för ljust i rummet i så fall).

De mest framträdande knepen som jag använt:

- Jag kände att jag inte kunde få fram min berättelse med bara en bild, så jag gjorde en triptyk. I det här fallet illustrerar de tre bilderna ett händelseförlopp, men det behöver de naturligtvis inte göra

- I mittenbilden har jag använt mig av rörelseoskärpa på huvudobjektet för att skapa en känsla av plötslig, snabb, panikartad rörelse.

- Jag har varierat exponeringen mellan bilderna (ok, jag erkänner, jag gjorde det i RAW-hanteringen för det regnade och jag hade kameran i en plastpåse och jag ville inte hålla på och mickla med kameran i regnet och få den blöt) genom att göra bilderna gradvis mörkare. Avsikten med det var att öka spänningen, osäkerheten om vad som händer mannen (eller ja, jag känner bara fotoskygga människor som inte gillar att traska runt i skogen när det regnar så det är jag på bilden) och ge en känsla av hopplöshet.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/761868.htm?set=lp
 
P-E Claesson skrev:
Ett foto utifrån uppgifterna blev det, men utan några krusiduller vid själva "knäppet". Tanken från uppgifterna fanns där iallafall och knepen lades på RAW-bearbetningen istället. Inget konstigt, borde gå att få nästan samma resultat med filter och film. Men ni kan ju ta och fundera över budskapen.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/762628.htm

Har kommenterat (men du lade den i fel tråd :) Din bild tycks vara hemläxa 3...)
 
David Appelgren skrev:
En metod är att fota ett mörkt motiv med tydliga linjer mot en ljus bakgrund som i detta fall grenar mot en ljus himmel och exponera efter det ljusa (alltså himlen i detta fall) vilket gör det mörkare motivet ändå mörkare (i vissa fall som här alldeles svart). Till följd ser man (ifall motivet blir alldeles svart) bara motivets konturer vilket kan vara effektfullt. Att bilden ifråga dessutom, i alla fall hos mig, för tankarna till ett venusberg är bara ett plus som har mer med bildseende än metod att göra. Dock hade detta bildseende varit svårt att förmedla utan metoden ovan.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/761296.htm?set=lp

Mvh

David

Att exponera efter himlen är ofta väldigt användbart. Tycker framför allt kompositionen är genial i ditt exempel.
 
mannbro skrev:
I den här bilden har jag använt ett antal "knep". (Är medveten att bilden kan se väldigt mörk ut på vissa skärmar, använd svart bakgrund och försök att inte ha det allt för ljust i rummet i så fall).

De mest framträdande knepen som jag använt:

- Jag kände att jag inte kunde få fram min berättelse med bara en bild, så jag gjorde en triptyk. I det här fallet illustrerar de tre bilderna ett händelseförlopp, men det behöver de naturligtvis inte göra

- I mittenbilden har jag använt mig av rörelseoskärpa på huvudobjektet för att skapa en känsla av plötslig, snabb, panikartad rörelse.

- Jag har varierat exponeringen mellan bilderna (ok, jag erkänner, jag gjorde det i RAW-hanteringen för det regnade och jag hade kameran i en plastpåse och jag ville inte hålla på och mickla med kameran i regnet och få den blöt) genom att göra bilderna gradvis mörkare. Avsikten med det var att öka spänningen, osäkerheten om vad som händer mannen (eller ja, jag känner bara fotoskygga människor som inte gillar att traska runt i skogen när det regnar så det är jag på bilden) och ge en känsla av hopplöshet.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/761868.htm?set=lp

Utmärkt berättarteknik där den gradvisa underexponeringen och röreseoskärpan gör mycket för att framhäva den läskiga historien.

Fotnot
Ur NE: tripty´k, tredelad tavla, som regel bestående av ett mittparti, kallat corpus, och två smalare flyglar.
 
Tack så mycket Kenneth för din kommentar. Den värmde gott.

Tycker att denna tråd är varit väldigt intressat. Har lärt mig många nya metoder av er som jag defenitivt ska ta och testa så fort jag får motiv och tid.

Mvh

David
 
jkene skrev:
Fotnot
Ur NE: tripty´k, tredelad tavla, som regel bestående av ett mittparti, kallat corpus, och två smalare flyglar.

Och så här säger Wikipedia:

En triptyk (av grek. triptychos "trefaldig") är en tredelad altartavla med en mittdel (corpus) och två flyglar som kan stängas som ett skåp. Dessa förekommer i kyrkor sedan 1300-talet och stängdes och öppnades under vissa högtider för att markera kyrkoårets olika delar, t.ex. under fastan. Numera används ordet även för tredelade bildkonstverk i allmänhet.

Mittpanelen innehåller ofta en framställning av Korsfästelsen, Madonnan med Barnet eller något liknande motiv; de yttre panelerna har framställningar av helgongestalter eller stiftarporträtt etc.
 
mannbro skrev:
Och så här säger Wikipedia:

En triptyk (av grek. triptychos "trefaldig") är en tredelad altartavla med en mittdel (corpus) och två flyglar som kan stängas som ett skåp. Dessa förekommer i kyrkor sedan 1300-talet och stängdes och öppnades under vissa högtider för att markera kyrkoårets olika delar, t.ex. under fastan. Numera används ordet även för tredelade bildkonstverk i allmänhet.

Mittpanelen innehåller ofta en framställning av Korsfästelsen, Madonnan med Barnet eller något liknande motiv; de yttre panelerna har framställningar av helgongestalter eller stiftarporträtt etc.

Så det var Jesus på din bildsvit?

Gissar att ett vanligt fotografi heter unotyk då?


Jag tog med defintionen för de (jag bla) som inte visste vad en triptyk var.
 
jkene skrev:
Så det var Jesus på din bildsvit?

Nej, det är Madonnan med barnet :)


jkene skrev:
Jag tog med defintionen för de (jag bla) som inte visste vad en triptyk var.

Ville bara förtydliga att det i modernt språkbruk används om alla typer av tredelade bilder, eftersom man stöter på det ibland på fotosidan i just den bemärkelsen.

Unotyk har jag aldrig hört, men däremot är diptyk ett ganska vanligt begrepp.
 
Här har jag zoomat under exponeringen ,en häftig effekt tycker jag
 

Bilagor

  • 15-okt-06-065-kopiera.jpg
    15-okt-06-065-kopiera.jpg
    90.1 KB · Visningar: 243
Håkan38 skrev:
Här har jag zoomat under exponeringen ,en häftig effekt tycker jag

Skön bild Håkan!

Zomning kan vara mycket effektivt, speciellt när man vill ge en stark rörelsekänsla - ett sug. Nackdelen är att kompositionen alltid blir centrerad.

Prova gärna att zooma en eller två milimeter bara under exponeringen, samma effekt men mycket diskretare och blir inte fullt så centrerad:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/804030.htm?set=lp
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.