Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mer data om bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Detta är nog mest riktat till Christer...

Tror du det är någon mening med att lägga in speciella fält för att ange brännvidd, bländare, slutartid och eventuellt filter på bilder som läggs upp. Jag menar för att påminna oss om att ange detta?

jag skriver alltid in inställningarna under Utrustning: ..en textrad till som heter inställningar: ..vore ju inte helt fel

men mer än en textrad till tycker jag inte behövs.

Jag tycker att det är en bra idé. Mycket intressantare än utrustningsfältet.

Då hoppas jag att det kan bli separata fält så man kan göra lite smarta sökningar också. Typ "nu är jag på humör för att se svartvita bilder tagna med normalobjektiv på bländare 5.6".

javisst..om alla eller de flesta skulle skriva in inställningarna skulle det fungera med att söka..tyvärr är det väldans få som skriver in sina inställningar, tror ni det skulle öka dramatiskt om man gjorde separata textfält?

Nej, knappast bländare och slutartid. Men de är ju inte hyperintressanta. Däremot inbillar jag mig att de flesta har koll på vad de använder för brännvidd och det är ju också det mest intressanta.

Det finns naturligvis mycket data som kan vara intressant ur olika aspekter. Blir det för mycket data i olika fält tror jag folk struntar i att fylla i det.

Jag röstar för brännvidd, bländare, slutare och eventuellt filter

Filter går ju in under utrustning, liksom film.

Däremot kan man tycka att även utrustning borde ligga i separata fält så man kan göra riktiga sökkombinationer av det. Det är ganska uddlöst som sökverktyg när det ligger i ett textfält och kombineras med fri inmatning.

Men det är ingen viktig fråga i mina ögon och bör kanske inte hamna överst i priolistan.

arleklint skrev:
Det finns naturligvis mycket data som kan vara intressant ur olika aspekter. Blir det för mycket data i olika fält tror jag folk struntar i att fylla i det.

Jag röstar för brännvidd, bländare, slutare och eventuellt filter

var menar du att man ska skriva in ISO tal m.m då?
då behövs det ju ett extra fält för övriga inställningar som man vill ha med.
enklast är väl att man har ett textfält för alla inställningar.

Kim7i skrev:
I så fall finns ju funktionen idag. Det är bara att fylla på i kommentarsfältet.

Men det ger ju inga sammanställningsmöjligheter.

javisst kan man skriva det i kommentarsfältet, det kan man ju göra med utrustning oxå om man vill, men det blir ju snyggare och det gör det mer naturligt att fylla i uppgifterna.

Kim7i skrev:

Min poäng är att man skall kunna söka. Då krävs separata fält som inte är fritext.

För att folk skall orka fylla i måste nog tyvärr antalet fält begränsas.

Fritextfältet "Utrustning" finns ju dock alltid

Senast ändrad:
förstår inte varför de ska begränsas, folk lär fylla i det dom vill iaf, om de så önskar.

det är ju inte så att man måste fylla i allt eller inget.

det borde vara möjligt att skriva in allt i var sitt fält, så att det är sökbart och att det ändå hamnar på en rad..så att det inte behöver blir en jättelång lista under bilden.

eller så blir det tvärtom "jag kan inte fylla i de inställnigarna jag tycker är relevanta.så då struntar jag i alltihop"

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar