Annons

Mer brus på nikon d300 än d200

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker att flygplan2 är för hårt brusreducerad, detaljer på planet har försvunnit och bilden lite plastig ut. Något mellanting skulle passa mig bättre.


Hur som helst bätre än flygplan1?

Tycker det i all fall än en massa brus överallt. Som det är på flygplan1 bilden.
 
Det kanske är JPG-komprimeringseffekter. Hur hårt komprimerar du bilden?

/Karl

om jag tänker spontant, när jag ser flygplansbilderna. så tänker jag vilket svårt motiv, påminner om att ta en flygande fågelbild. vilket är ganska svårt. skärpan på planet, fågeln kräver oftast många bilder.Canon 50D testades på fågel, 50 procent av bilderna vart skarpa, vilket ansågs bra. proserien 1ds klarade 75 procent. Men nu var det brus det var frågan om, till viss del hör väl skärpa, brus samman. I dessa bilder ligger ju inte molnen på samma nivå som planet, bra skärpedjup borde väl en förutsättning för att lyckas. En Profotograf, bör väl ha en del tips på ett sådant svårt motiv. / Bengt.
 
Ja, det skulle vara kul om någon lyckligt och förmögen människa ägandes en D3x kunde ta en bild liknande den på planet och sedan croppa den ordentligt för att se hur mycket bättre bilden blev. Jag vill minnas att Nikon själva i begynnelsen lade ut en bild på en kvinna, japanska tror jag där jag croppade upp emot 200 % utan närmare förluster! Frågan är om även bruset i den kameran håller sig på mattan?
Mvh
JB
 
om jag tänker spontant, när jag ser flygplansbilderna. så tänker jag vilket svårt motiv, påminner om att ta en flygande fågelbild. vilket är ganska svårt. skärpan på planet, fågeln kräver oftast många bilder.Canon 50D testades på fågel, 50 procent av bilderna vart skarpa, vilket ansågs bra. proserien 1ds klarade 75 procent. Men nu var det brus det var frågan om, till viss del hör väl skärpa, brus samman. I dessa bilder ligger ju inte molnen på samma nivå som planet, bra skärpedjup borde väl en förutsättning för att lyckas. En Profotograf, bör väl ha en del tips på ett sådant svårt motiv. / Bengt.

För att kunna isolera ett plan från molnen krävs minst 1 av följande

Otroligt stor öppning
Massa tele
Vara nära planet
Capture NX:a

Till min D70 hade jag Nikons 18-200 VRII som var otroligt lätt att panorera med så jag hade en hög procent bra bilder. Det var dock inte specielt molnigt den dagen så bilden i Flygplan1 och 2 var några av dom få med moln i.

Så fotar man med 200m och f32 så är det bara Capture NX som återstår om man skall isolera något.

http://www.gilen.ch/fotosidan/Flygplan3.jpg

/Karl
 
intressanta spörsmål - keep em coming.

Er som testat: ger L03, L07, L1 lägre brus på D300/90?

Jag testat, iofs nattbilder, men där ser jag faktiskt en viss förbättring när jag närmar mig L1.

(Ja, jag vet att do kan bli lidande, och vissa högdagrar kan ryka i pereferin, men nu är frågan brus, och enbart brus).
 
intressanta spörsmål - keep em coming.

Er som testat: ger L03, L07, L1 lägre brus på D300/90?

Jag testat, iofs nattbilder, men där ser jag faktiskt en viss förbättring när jag närmar mig L1.

(Ja, jag vet att do kan bli lidande, och vissa högdagrar kan ryka i pereferin, men nu är frågan brus, och enbart brus).

Jo,fast vad jag har förstått så är det bara om man fotar i JPG fotar man NEF kan man få samma effekt om man överexponerar 1 steg och sedan sänker 1 steg när man "framkallar" bilden.

/Karl
 
Jag fick denna bild av en medlem här på sidan.
Vi pratade lite om bruset i bakgrunden.

Vad är "fel" med denna bild? Jag talar om bruset i cockpit och i bakgrunden.
Är det kameran? Objektivet? Exponeringen?

Personligen vill jag "skylla" bruset på objektivet, då jag bara stött på denna typ av brus vid anv. av teleobjektiv

http://www.ladda-upp.com/bilder/19454/iso-200-d80

Kameran är en D80, ISO 200
 
Jag fick denna bild av en medlem här på sidan.
Vi pratade lite om bruset i bakgrunden.

Vad är "fel" med denna bild? Jag talar om bruset i cockpit och i bakgrunden.
Är det kameran? Objektivet? Exponeringen?

Personligen vill jag "skylla" bruset på objektivet, då jag bara stött på denna typ av brus vid anv. av teleobjektiv

http://www.ladda-upp.com/bilder/19454/iso-200-d80

Kameran är en D80, ISO 200

Finns det någon mer (förutom Joakim B.) som kan kommentera bruset? Tycker ni det är mycket? Hade vi fått samma brus med andra kameror?
(Räkna bort D3x och liknande.)
Objektivet är ett Sigma 150-500mm.
 
Objektivet kan ju påverka brus om man är tvungen att höja ISO för att få tillräckligt korta slutartider (pga för liten max bländare), annars är bruset en kamerarelaterad företeelse. Annars är enda orsaken till att ett objektiv skulle kunna påverka bruset om det underexponerar lite - dvs stänger bländaren mer än vad det blir tillsagt att göra. Då blir bilden mörkare - och därmed brusigare.

Eller, ja - det finns ju faktiskt en sak till:
Ett lätt oskarpt objektiv påverkar ju dessutom brus på det sätt att man måste skärpa resultatet för att få bilden att se "bra" ut, och då höjs också brusmängden av skärpningen ju....
 
De bilder som visas på bla planen säger ingenting mer än att bilden ser skapligt bra ut, ena bilden http://www.pbase.com/jeff1959/image/107320406/original
ligger inte optimalt i nivåer och kan lätt förbättras i photoshop.

Den dagen då två exakt lika bilder är exponerade/tagna med de två kamerorna och båda framtagna med samma rawkonverterare så kan en ev jämförelse göras och då kan vi diskutera vad vi får för resultat.

När får jag ta del av två rawfiler från d200 och d300 båda exponerade på basiso dvs 100 och 200iso.
 
Finns det någon mer (förutom Joakim B.) som kan kommentera bruset? Tycker ni det är mycket? Hade vi fått samma brus med andra kameror?
(Räkna bort D3x och liknande.)
Objektivet är ett Sigma 150-500mm.

en helt omöjlig fråga att besvara eftersom bla jag och andra vet ingenting om hur du har exponerat bilden,vilka inställningar du har haft i kameran osv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.