Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mer bilder i poolerna än vad vi orkar kommentera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lämplig ratio Given kommentar per ny uppladda bild

• 1:1 (1 kommentar:1 bild)

Röster: 217 30.5%
  • 2:1 (2 kommentarer:1 bild)

Röster: 267 37.6%
  • 4:1 (4 kommentarer:1 bild

Röster: 124 17.4%
  • 8:1 (8 kommentarer:1 bild

Röster: 31 4.4%
  • 1:2 (1 kommentar:2 bilder)

Röster: 72 10.1%

• Totala väljare
    711
Jag föreslår:
1:1 MEN att man BARA räknar kommentarer som bildinläggaren har bedömt som givande. Då slipper man struntkommentarer... dvs kommentarer som upplevs som strunt för den som lagt upp bilden... (för jag vill fortfarande gärna få kommentarer som "fin" eller "grym" ;p )

Befängd idé
Jag tycker inte om detta. Frågan om ratio ställs som om beslutet redan är fattat att det skall ske på detta sätt, bygga på antalet avgivna kommentarer.
Varför skall bilderna ligga i polen så lång tid, för evigt? Det blir givetvis ohållbart till slut. Låt bilder ligga i -Kritik polen- max 6 månader, men gärna 3 månader. Dels minskas den enorma mängd bilder som det nu är, och det blir bilden som avgör kommentar/kritik, inte hur många kommentarer du själv avgett i förhållande till de antal bilder du har i polen. Att antalet bilder måste begränsas helt klart - men det givna förslaget om antal kommentarer/bilder är inte genomtänkt. Vem har nytta av att det dräller av bilder med totalt värdelösa kommentarer. Och vem skall sätta sig till doms över vad som är en godkänd kommentar? Nej, kom med ett annat förslag!
Mvh
Azzar

Får man inte kommentera bilder på andra ställen än i någon av kritikpoolerna? Det trodde jag! Och om man tycker det är kul att kommentera så kan jag inte se att det skulle bli *mindre* kul bara för att det kvalificerar för uppladdning till någon av kritikpoolerna.

Befängd idé
Jag tycker inte om detta. Frågan om ratio ställs som om beslutet redan är fattat att det skall ske på detta sätt, bygga på antalet avgivna kommentarer.
Varför skall bilderna ligga i polen så lång tid, för evigt? Det blir givetvis ohållbart till slut. Låt bilder ligga i -Kritik polen- max 6 månader, men gärna 3 månader. Dels minskas den enorma mängd bilder som det nu är, och det blir bilden som avgör kommentar/kritik, inte hur många kommentarer du själv avgett i förhållande till de antal bilder du har i polen. Att antalet bilder måste begränsas helt klart - men det givna förslaget om antal kommentarer/bilder är inte genomtänkt. Vem har nytta av att det dräller av bilder med totalt värdelösa kommentarer. Och vem skall sätta sig till doms över vad som är en godkänd kommentar? Nej, kom med ett annat förslag!
Mvh
Azzar

Som ganska nybliven medlem har jag själv blivit rätt frustrerad över svårigheten att närma sig poolerna. Just på grund av rikedomen av bilder. Det har inte känts meningsfullt för mig att själv lägga upp några bilder. För tillfället satsar jag hellre på min blogg.

Jag kan tänka mig att det kan bildas mer avgränsade grupper av medlemmar som lär känna varandras bilder och inriktar sig på att kommentera i första hand dessa. Men om detta ska ses som en bra utveckling vet jag inte. Helt klart tror jag att det skulle behövas ett mer metodiskt sätt att hantera den här saken.

Befängd idé
Mvh
Azzar

En av de saker som jag uppskattar mest med fotosidan är möjlighet att få kommentarer på mina bilder. De konstruktiva kommentarer som jag har fått har verkligen både utvecklat mig som fotograf och stärkt mitt självförtroende.
Eftersom fotosidan är populär får den fler och fler medlemmar (det är ju jätte roligt) och dessa lägger sina bilder i poolerna för kommentarer.
Men nu börjar det kännas lite som om poolerna håller på att svämma över. Man får tex blädda många sidor bakåt bara för att hitta senaste dagens bilder.
Jag upplever det som om det kommer in mer bilder i poolerna än vad vi orkar kommentera.

Eftersom jag tycker att fotosidans kommentarsfunktion i grunden är kanon undrar jag om det går att komma på något sätt för att hindra "översvämningen".
Fler pooler är en möjlig idé eller möjligen att ytterligare begränsa antalet bilder man kan lägga in i pooler.

Vad tycker ni andra? /Anna

Befängd idé
Jag tycker inte om detta. Frågan om ratio ställs som om beslutet redan är fattat att det skall ske på detta sätt, bygga på antalet avgivna kommentarer. Vilket är helt befängt!
Mvh
Azzar

Jag kan inte se att begränsning av liggtiden skulle förändra något vad gällande ökande kommenterande. Det är _nya_ bilder som man vill ha kommentarer på, och eftersom inflödet är stort så kan en bild snabbt försvinna en bit ner. Och väl där nere är det ännu svårare att få kommentarer. Det är det vi försöker komma åt.

Jaja det är inte mkt att tjata om om det är bestämt då.

O vart ser jag mitt ratio och hur många bilder som räknats att jag lagt in i bildkritik?
Räknas en bild som legat i bildkritik och sedan är borttagen av mej helt och hållet från mina album?
Kan ju va bra att förbereda folk o ge en chans att arbeta upp ett ratio för dom som inte kommenterat så mkt kanske..

67 bilder och 621 kommentarer känns ju inte som någon fara med ett 1:1 ratio iofs.

Elmfeldt, nåt helt annat ... räknar ni placering av bilder i Bildkritik, eller räknar ni bilder för närvarande placerade där? Alltså, man kan ta bort en bild från poolen -- räknas den bort då?

Jag får lite dåligt samvete om jag fått en riktigt engagerad kommentar och inte skriver en kommentar i dens album tillbaka, jag tycker att det är ett hedervärt tänkande att ge till dom som givit själva.
Men.. i ärlighetens namn.. det är inte alla gånger jag gör, det är kanske max i 50 % av fallen. Däremot svarar jag och tackar under alla kommentarer.

Jag sitter här för att utvecklas inom vissa genres, att inspireras och få nya ideer, lära mej nya tekniker. Ska jag sammanfatta en vettig kommentar på en centrerad anka, det tar mig minst 20 minuter att få det att låta vettigt, för jag tycker det är så totalt intetsägande. Inte för att det _är_ intetsägande, utan pga min smak och intresse. Möjligtvis om den där ankan sitter i ett helt magnifikt motljus med vind i pälsen och rembrandtsljus från sidan, men hur ofta ser man det?
Och där ligger själva problemet, att om jag tvingas skriva en kommentar så kommer jag tröttna och tappa glädjen i det när jag gång på gång får kommentera en bild jag inte känner att jag kan göra rätt för.
Om detta var en bilddagbok däremot, där syftet var att skaffa likasinnade vänner och bildernas fotokvalite inte var av vikt, då vore det vettigt att ha en sån regel, eller inte ens då men jämförelsevis mindre dumt.

Hej

Jag menar givetvis inte att man absolut måste skriva en kommentar tillbaka.
Men visst vore det trevligt om det hände lite oftare.
Finns troligen någon bild som kan vara värd en kommentar.
Men absolut inget tvång.

Rosgarden

Tittar lite runt bland de som nu har lagt in nya bilder, extremt få av alla de skulle bli berörda av en regel på 1:1. Vet inte om det kan ses som meningsfullt att införa en regel som bara ytterst få berörs av.

Befängd idé
Mvh
Azzar

Att försöka skriva så många inlägg om samma sak gör inte att ditt argument blir mer värt än någon annans. Jag tycker att det är respektlöst mot andra som försöker diskutera detta eftersom de drunknar i dina inlägg.

Jag begriper inte heller vad det blir för bra av ditt förslag med att bilderna ska försvinna ur poolen efter x antal månader. Bilderna sorteras som det är på ålder, med nyast först, och det spelar ingen roll hur långt tillbaka poolen går då ingen tvingar dig att bläddra flera år bakåt i poolen om du inte vill.

Mängden bilder

Jag kan inte se att begränsning av liggtiden skulle förändra något vad gällande ökande kommenterande. Det är _nya_ bilder som man vill ha kommentarer på, och eftersom inflödet är stort så kan en bild snabbt försvinna en bit ner. Och väl där nere är det ännu svårare att få kommentarer. Det är det vi försöker komma åt.

Du svänger dig i ditt inlägg, jag tycker mig ha läst att mängden bilder är för stor, har jag fel? Om så blir det bättre och mindre bilder av en massa "onödiga" kommentarer, man lär mycket av att se andras bilder.
Då är väl mitt förslag som gjort för detta. Fler bilder desto längre ner.
Begränsa tiden bilder får ligga i polen, så den inte "översvämmas"!
Ingen kan gä till doms och påstå att den ena kommentaren är bättre än den andra. Vem utser sig själv till den enväldige domaren? Med begränsad liggtid av bilder i polen med kommentar/eller ej, helt utan domare som godtyckligt skall tycka saker om vad andra skriver etc.
Slopa det idiotiska förslaget, det är inte genomtänkt!

Mvh
Assar

Befängd idé

Tittar lite runt bland de som nu har lagt in nya bilder, extremt få av alla de skulle bli berörda av en regel på 1:1. Vet inte om det kan ses som meningsfullt att införa en regel som bara ytterst få berörs av.

Befängd idé
Mvh
Azzar

Du svänger dig i ditt inlägg, jag tycker mig ha läst att mängden bilder är för stor, har jag fel? Om så blir det bättre och mindre bilder av en massa "onödiga" kommentarer, man lär mycket av att se andras bilder.
Då är väl mitt förslag som gjort för detta. Fler bilder desto längre ner.
Begränsa tiden bilder får ligga i polen, så den inte "översvämmas"!
Ingen kan gä till doms och påstå att den ena kommentaren är bättre än den andra. Vem utser sig själv till den enväldige domaren? Med begränsad liggtid av bilder i polen med kommentar/eller ej, helt utan domare som godtyckligt skall tycka saker om vad andra skriver etc.
Slopa det idiotiska förslaget, det är inte genomtänkt!

Mvh
Assar

Dels har du helt fel. Det är inte mängden bilder det är fel på, det är inflödet kontra kommentarerna. "Översvämmning" är altså inte ett problem, eftersom det är inflödet, och inte antalet bilder som är problemet.

Och sen, jo. Kvaliteten på kommentarer skiljer enormt! Visst fan finns det bra kommentarer och dåliga kommentarer, det är inget snack om det! Men framförallt så handlar inte "tummen" om kommentaren var bra eller inte, utan om huruvida den som läste kommentaren uppfattade kommentaren som mycket givande, och det skulle jag vilja påstå att den som läser kommentaren själv bäst kan avgöra.

Ditt förslag ger ingenting, att rensa bort gamla bilder får inte färre nya att komma in samtidigt som fler kommenterar mer.

Catie (jag själv) sa:
Jag föreslår:
1:1 MEN att man BARA räknar kommentarer som bildinläggaren har bedömt som givande. Då slipper man struntkommentarer... dvs kommentarer som upplevs som strunt för den som lagt upp bilden... (för jag vill fortfarande gärna få kommentarer som "fin" eller "grym" ;p )

Befängd idé
Mvh
Azzar

Assar, kanske har det blivit en bugg här på forumet, men om inte måste jag be dig att inte skriva denna text i flera inlägg nu. Det blir för svårt att läsa i denna tråd om du skriver samma sak så många gånger.

Förövrigt så är denna text (din) inte ett svar på mitt specifika inlägg. Du skriver att det är en befängd idé, men syftar inte på mitt förslag, utan på ursprungsförslaget...

Det jag föreslår innebär att:

+ Man endast får räkna kommentarer som bedöms givande (av den som läser den) och detta innebär att antalet ogivande kommentarer kommer vara konstant eller minska (ingen lägger då tid på en kommentar som riskerar att vara fruktlös för både mottagare och sändare)

+ Du som läser kommentaren får möjlighet att visa din uppskattning för kommentarens värde, genom en enkel klickning på Tummen (som syns till höger om kommentaren)

+ Antalet inlagda bilder kommer att minska endast lite eftersom få är så stressade att de trots att de hinner lägga upp en bild, inte hinner kommentera en enda bild de via översiktsbilden i poolen anser sig kunna ge en givande kommentar till.

Om man dessutom gör så att det inte är retroaktivt så slipper folk sitta och gråta över att tiden är för knapp för att hinna med.

Ditt förslag, men en Maxtid, skulle innebära att inspirationskällorna och alla de mängder av givande kommentarer som finns i poolen får ett bäst-före-datum endast 6 månader efter inläggning. Nog håller det mesta längre än ett halvår - till och med gurka, och ffa bildkommentarer!?

Catie...

+ Man endast får räkna kommentarer som bedöms givande (av den som läser den) och detta innebär att antalet ogivande kommentarer kommer vara konstant eller minska (ingen lägger då tid på en kommentar som riskerar att vara fruktlös för både mottagare och sändare)

Och därmed försvinner möjligheten för den grupp som uppskattar, kanske känner varann, och mest vill säga "schyst bild kompis", och mellan dom så vet dom vad det betyder. Givetvis kan det ges tummen upp för kommentaren mellan dom, men hur ser det då ut när vissa får tummen ner för att folk generellt har väldigt svårt att ta kritik. Och då menar jag även genomtänkt konstruktiv negativ kritik. Det blir ett väldigt knepigt regleringssystem, i nåt som för dom flesta är en hobby, något som ska vara kul och fritt från arbetets och samhällets regler. Det är ju i slutändan ett hantverk och en konst där egentligen inga rätt eller fel existerar. För många är det nyskapande det mest spännande, då blir det rentav omöjligt att mäta kommentarers värde i konstruktiv kritik.

+ Du som läser kommentaren får möjlighet att visa din uppskattning för kommentarens värde, genom en enkel klickning på Tummen (som syns till höger om kommentaren)

Den möjligheten har vi redan idag, genom tummen upp och möjlighet att svara både direkt på kommentaren eller vidare i gästboken. Det här handlar inte om den möjligheten, utan om att reglera värdet i något som är så svävande och beroende av ett laglöst land som konst är. Ihop med att foto är såpass brett, det går inte att jämföra t.ex landskap med fashion som sagt, det är två helt olika saker.

+ Antalet inlagda bilder kommer att minska endast lite eftersom få är så stressade att de trots att de hinner lägga upp en bild, inte hinner kommentera en enda bild de via översiktsbilden i poolen anser sig kunna ge en givande kommentar till.

Det har jag nog ingen åsikt om hur det skulle påverka, det får vi nog se helt enkelt. Däremot är det ganska naturligt att folk som befinner sig på elitnivå, inom vilken sport somhelst, eller specialgenre inom vilken hobby somhelst (även fast elitnivå och jämförelse mellan konst/sport känns skev så tror jag den kan användas) medvetet håller sej bland lika utvecklade eller mer utvecklade individer. Det blir kontrapoduktivt att lägga mycket energi på amatörer, eller att mestadels umgås med mindre utvecklade individer (inom just det då, pratar inte om människors värde).
Jag ser inte mig själv som en av dom mest utvecklade, eller ett proffs heller, kan tilläggas.
Men.. jag vill inte förlora dom inspirationskällor som finns, pga att dom är tvingade att lägga mer tid än dom vill på oss amatörer. Dom ger mig personligen mer genom att visa sina bilder, än amatörer ger mig genom "bra eller dålig skärpa-kommentarer".

Hela grunden består mycket enkelt i, hur ska man nånsin, på nåt sått, nånstans, sammanföra en stor salig blandning människor, med en salig blandning intressen, genom regler?

Om man dessutom gör så att det inte är retroaktivt så slipper folk sitta och gråta över att tiden är för knapp för att hinna med.

Personligen har jag inget problem med att möta ett ratio på 1:1 eller 2:1, men principiellt är jag emot regleringar.

Det här håller jag med om. Jag har en bild som är (i mitt tycke) bra, men inte perfekt, fotat i infrarött och skulle gärna vilja ha lite feedback från andra kunniga. Men att behöva ansöka om medlemsskap i Christer Lindhs prima grupp för en enda bild känns inte så motiverande när det handlar om ett sådant speciellt tillvägagångssätt som infrarött, vilket är något som jag personligen inte fotar med regelbundet.

Detta kanske är ett rätt extremt exempel, men jag tror att själva resonemanget är kan vara bekant även andra - och det kan vara en bidragande orsak till att just "Bildkritik" blir fylld så fort. Självfallet förstår jag syftet med att ansöka om medlemskap, men för de säregna grupperna så är det nog mer stjälpande än hjälpande.

Därför jag tycker man ska ha kravlösa grupper och kravfyllda istf bildkritik.

Enda gångerna jag går in i bildkritik är de få gånger jag laddar upp en bild dvs ca 1 ggr per månad. Då brukar jag passa på och ge några kommentarer, och det är ju bara till dem som laddats upp de sista dagarna.

Bildkritik vilken jag tycker borde bort, skulle i så fall behålla bilder högst 1 vecka för att vara funktionell. Men alla kanske inte gör som jag. Om man har en kravlös grupp inom det man är intresserad av ger det ju per automatik lättare att komentera andras bilder eftersom man själv är intresserad.

Ratio 1:1 eller 8:1 kommer inte att påverka mitt betende på något sätt så jag röstar ner, men är iofs inte emot att ni testar.

Som man bedömer

Assar, kanske har det blivit en bugg här på forumet, men om inte måste jag be dig att inte skriva denna text i flera inlägg nu. Det blir för svårt att läsa i denna tråd om du skriver samma sak så många gånger.

Förövrigt så är denna text (din) inte ett svar på mitt specifika inlägg. Du skriver att det är en befängd idé, men syftar inte på mitt förslag, utan på ursprungsförslaget...

Ditt förslag, men en Maxtid, skulle innebära att inspirationskällorna och alla de mängder av givande kommentarer som finns i poolen får ett bäst-före-datum endast 6 månader efter inläggning. Nog håller det mesta längre än ett halvår - till och med gurka, och ffa bildkommentarer!?

Hur skall en kommentar vara för att bedömas, så du menar att det är den som lagt ut bilden får avgöra om bedömningen är tillräckligt "bra"/
Ogivande?
Du skrivar; Man endast får räkna som bedöms som givande av den som läser den, vem är den? Den som lagt ut bilden, den som ser bilden, eller någon domare? Det blir minst sagt godtyckligt!
Vari finns inspirationskällan i att polen "dränks" i bilder. Allt har ofta ett bäst-före-datum, (gurka full med konserveringsmedel) Vad jag menar är att den här frågan måste lösas på ett annat sätt än på antalet av någon "godkänd" kommentar! Finns det bättre förslag än det lagda, och mitt om Maxtid så OK. Men det ursprungliga förslaget är mycket, mycket dåligt/ogenomtänkt!

Det jag skrivit som är nytt står i Italic, det gamla jag skrev står i Bold, och det Tomas Töråsen skrivit står i vanlig stil... Krångligt att citera i detta forum...

+ Man endast får räkna kommentarer som bedöms givande (av den som läser den) ...snip...(ingen lägger då tid på en kommentar som riskerar att vara fruktlös för både mottagare och sändare)

Och därmed försvinner möjligheten för den grupp som uppskattar, kanske känner varann, och mest vill säga "schyst bild kompis"

Varför då? Känner du att det inte längre är givande att skriva en kommentar ens till en vän om du inte vet med dig att du blir upp-tummad?

hur ser det då ut när vissa får tummen ner för att folk generellt har väldigt svårt att ta kritik.

jag har högre tankar än så om människor. Men i så fall kan du ju alltid tumma upp den kommentaren, så står det 1-1 sas. Annars kan man strunta i tummen ner funktionen...

Det blir ett väldigt knepigt regleringssystem, i nåt som för dom flesta är en hobby, ...snip... då blir det rentav omöjligt att mäta kommentarers värde i konstruktiv kritik.

Hur menar du då? Vad är knepigt med ett musklick? En grov mätning som tummen upp (0/1) anser jag inte vara att mäta en kommentars värde, mer än att helt enkelt sålla fram de givande kommenarerna och sålla bort de som ingen (av de som läser kommenaren) har nytta av

Den möjligheten har vi redan idag ...snip...
Det här handlar inte om den möjligheten, utan om att reglera värdet i något som är så svävande och beroende av ett laglöst land som konst är. Ihop med att foto är såpass brett, det går inte att jämföra t.ex landskap med fashion som sagt, det är två helt olika saker.

Och hur menar du att laglösheten i att inte bedömma kommentarer medför att kommentarerna blir fler och mer givande? Vad föreslår du? (förövrigt vill jag tipsa dig om specialpoolerna, när det gäller att få mer givande kommentarer på specifika foto-områden som .tex. landskap eller mode)

Det har jag nog ingen åsikt om hur det skulle påverka, det får vi nog se helt enkelt. Däremot är det ganska naturligt att folk som befinner sig på elitnivå...snip... jag vill inte förlora dom inspirationskällor som finns, pga att dom är tvingade att lägga mer tid än dom vill på oss amatörer. Dom ger mig personligen mer genom att visa sina bilder, än amatörer ger mig genom "bra eller dålig skärpa-kommentarer".

Mycket enkelt - tumma inte upp "skärpa-kommentarerna" och beskåda proffsens bilder där de lägger upp dem, vilket rimligtvis inte är under "bildkritik" (vilket denna diskussion handlar om) Om de nu inte, de facto, önskar just b i l d k r i t i k...

Hela grunden består mycket enkelt i, hur ska man nånsin, på nåt sått, nånstans, sammanföra en stor salig blandning människor, med en salig blandning intressen, genom regler?
...snip...
Personligen har jag inget problem med att möta ett ratio på 1:1 eller 2:1, men principiellt är jag emot regleringar.

Och där tänker vi olika... jag tänker att regleringar är ett sätt att råda bot på den förvirring och ostruktur, som man nu upptäckt uppstått i poolen bildkritik, där inflödet av bilder bedöms som mycket högre än mängden faktisk kritik. Man skulle ju kunna önska att "man ger lite om man vill ha", och i så fall hade vi inte haft denna diskussion, men nu är det inte så. Nu ges det mycket mindre än vad det vill has...

Smisk kanske skulle vara något, eller en fin uppmuntrande bukett av rosor. Och visst - morötter är väl bättre än piskan.

Så... har du några ickereglerande morötter att föreslå som skulle råda bot på detta problem?

[/QUOTE]

Jag tycker det är betydligt mer givande om alla försöker komma med konstruktiva förslag. Att såga andras förslag är ingen sport. Det är faktiskt så att inflödet/kommentarsgivande är något som vi behöver adressera och vi har testat massa saker genom åren.

Azzar, du behöver inte upprepa din inställning. Den har iallafall nått fram ordentligt till mig.

Antal/Inflödet

Dels har du helt fel. Det är inte mängden bilder det är fel på, det är inflödet kontra kommentarerna. "Översvämmning" är altså inte ett problem, eftersom det är inflödet, och inte antalet bilder som är problemet.

Och sen, jo. Kvaliteten på kommentarer skiljer enormt! Visst fan finns det bra kommentarer och dåliga kommentarer, det är inget snack om det! Men framförallt så handlar inte "tummen" om kommentaren var bra eller inte, utan om huruvida den som läste kommentaren uppfattade kommentaren som mycket givande, och det skulle jag vilja påstå att den som läser kommentaren själv bäst kan avgöra.

Ditt förslag ger ingenting, att rensa bort gamla bilder får inte färre nya att komma in samtidigt som fler kommenterar mer.

Ja du har rätt, det gäller inflödet av bilder.
Det borde innebära att det blir fler bilder i polen. Vem avgör om en kommentar är bra eller dålig? Skall du vara domaren? DEt finns i min smak dåliga bilder, dåliga kommentarer, men betyder det att just jag vad gäller den aktuella bilden/kommentaren att jag har rätt?
Detta var mitt sista inlägg, till stor glädje för bl.a. Catie

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar