Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mer bilder i poolerna än vad vi orkar kommentera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lämplig ratio Given kommentar per ny uppladda bild

  • 1:1 (1 kommentar:1 bild)

    Röster: 217 30.5%
  • 2:1 (2 kommentarer:1 bild)

    Röster: 267 37.6%
  • 4:1 (4 kommentarer:1 bild

    Röster: 124 17.4%
  • 8:1 (8 kommentarer:1 bild

    Röster: 31 4.4%
  • 1:2 (1 kommentar:2 bilder)

    Röster: 72 10.1%

  • Totala väljare
    711
Som jag har skrivit tidigare så finns det tusentals bilder i poolen ifråga, så du lär inte behöva ändra på dig, eftersom du ändå knappast kommer att ha några problem att hitta bilder att kommentera. Allt frid och fröjd altså :)
Frid och fröjd ja det är det,men som jag och några andra tidigare påpekat,så orkar jag/vi kanske inte mer än 10-15 sid. sen är man okoncentrerad och då vill inte jag kommentera en bild,den dan jag är arbetsfri pensionär då jävlar.
Janne
 
Frid och fröjd ja det är det,men som jag och några andra tidigare påpekat,så orkar jag/vi kanske inte mer än 10-15 sid. sen är man okoncentrerad och då vill inte jag kommentera en bild,den dan jag är arbetsfri pensionär då jävlar.
Janne

Precis det problemet hade jag, därför föreslog jag en liten funktion som snabbt implementerades :) Funktionen heter "Kommentera senare" och hittas på två ställen: Dels som en textlänk "Kommentera senare" ovanför bilder, och dels i sin profil (uppe till höger).

När man har klickat på "kommentera senare" på en bild så hamnar den i en lista som visas via profilen. När man har kommenterat bilden försvinner den automatiskt från listan :)

Jag vill ofta ge en bild några dagar innan jag kommenterar den. Några dagars tid för reflektion och "inre analys" som jag kallar det (när jag funderar på en bild en längre stund, utan att alltid titta på bilden). Då är den funktionen strålande, för tidigare så tappade jag alltid bort bilderna. När jag väl skulle kommentera så kunde jag inte hitta dom igen.
 
Idén med att kommentera 2 andra bilder då man lägger in en egen tycker jag verkar bra. Tyvärr är denna idé inte allmänt delad eftersom ens bilder faller i glömska även fast man skrivit 10 kommentarer åt andra i bildpoolen :( Vore det kanske bra att nämna detta någonstans?
 
Vad händer?

Jag är fortfarande nyfiken på att få veta vad FS-staben tänker göra åt detta med alla okommenterade bilder. Omröstningen har ju givit en indikation. Är projektet nedlagt?
 
Bra att detta kommer upp till diskussion. Tycker också, att kvaliteten på kommentarerna borde höjas. Vooov !! Det kanske skall betyda : Bra bild. Men tycker, att man kan nog kräva litet mera av en kommentar. Vad är det, som är bra hos bilden. Det kan man väl skriva. Jag får nog snabbt ihop en massa kommentarer,om det räcker med Vooov ! Hans
 
En spontan tanke jag får är att om bildantalet begränsas så kan de hämma kreativiteten hos en del. En tanke med polerna är just att få feedback och inte bara ett forum där man glänser med sina grymmaste bilder i klubben för inbördes beundran.

Min tanke är kanske att skapa fler och mycket smalare grupper där man kan mötas med samma inriktning. Som komplement till detta kanske man ska ha en stor pol öppen för alla utan begränsningar, sedan får man väl utvärdera hur det hela funkar. Kanske med en enkät.
 
Ett förslag är att gruppskaparen/ledaren förväntas ta mer ansvar för gruppens aktivitet.

(En grupp för gruppledare där tips, idéer och kunskap kan delas och föras ut i grupperna.)

Vissa grupper har enorma eftersläpningar i bildkommentarer och lite pepp från gruppledaren skulle göra mycket!
Jag tror på de enkla lösningarna i första hand.
Bra stämning i gruppen börjar hos ledaren/ledarna. Att öppet tacka för gruppens engagemang och att välkomna nya medlemmar är två exempel på relativt enkla metoder.

Uppmuntran och engagemang är mina förslag!
 
En spontan tanke jag får är att om bildantalet begränsas så kan de hämma kreativiteten hos en del. En tanke med polerna är just att få feedback och inte bara ett forum där man glänser med sina grymmaste bilder i klubben för inbördes beundran.

Min tanke är kanske att skapa fler och mycket smalare grupper där man kan mötas med samma inriktning. Som komplement till detta kanske man ska ha en stor pol öppen för alla utan begränsningar, sedan får man väl utvärdera hur det hela funkar. Kanske med en enkät.

Egentligen är det ju så det funkar i dag. Vi har ett antal pooler (intressegrupper och sällskap) som på olika sätt är smalare, och så de två breda bildkritikpoolerna.

Exempelvis Kritisk Massa, FoQus och Tema har regler man måste följa, lite olika för de olika sällskapen. Man måste i princip kommentera för att få ladda upp egna bilder, eller till och med för att få vara kvar i gruppen.

Kritisk Massa har rätt många medlemmar. Den kan kanske ses som en ersättning för den nedlagda hårdkritikpoolen. Man får ansöka om medlemskap men blir rejält synad i sömmarna. Man blir dock tydligen inte bedömd efter hur bra bilder man tar, utan hur skicklig man är på att kommentera. Jag känner mig inte kompetent att ansöka om medlemskap där, varken som fotograf eller som kritiker, även om jag mot förmodan skulle bli antagen.

FoQus har bara 17 just nu, och de är allesammans tjejer. Men tonen tycks vara varm och vänlig där, så om jag får ett anfall av oräddhet kanske jag frågar om de vill ta in en kille också :)

Tema är en större grupp (fler medlemmar) som fungerar på liknande sätt som FoQus.

Fontosyntes är kanske ett slags pool för inbördes beundran, för där kan man bara komma med om någon annan medlem inbjuder. Någon iver att bjuda in nya medlemmar tycks de inte ha, vad jag kan se är det f n bara tre medlemmar.

Själv är jag med i Dogma 07, som är ett sällskap. Vad det är för skillnad mellan intressegrupper och sällskap har jag inte klart för mig. I Dogma 07 finns inga krav på att man ska kommentera (fastän förstås ett önskemål) men i stället specifika tekniska krav på bilderna. Man bestämmer dock i viss utsträckning själv som medlem innehållet i dessa krav.

Dessa olika smalare grupper fungerar väl bättre eller sämre. Men de allmänna bildkritikpoolerna kan man knappast säga fungerar som det är nu.

Eftersom Fotosidans stab tillsvidare inte tycks ha bestämt någon handlingslinje (möjligen har de inte kunnat enas) så blir det att falla tillbaka på någon av de smalare grupperna.

Överhuvudtaget verkar sällskapen vara en intressant lösning på problemet med bildkritik. En ytlig blick visar också en genomgående hög kvalitet på bilderna i flera av sällskapen (om det intrycket skulle stå sig efter en djupdykning törs jag just nu inte svara för). Men det verkar som om sällskapen har mer engagerade medlemmar, och det är många bilder som har många kommentarer.

Så man kan fråga sig varför det inte finns flera sällskap. Jag har inte hittat hur man bär sig åt för att skapa nya heller, men jag antar att det går.

Personligen gillar jag den idé som FoQus har, nämligen att alla måste kommentera alla bilder. Lite speciellt är att man kör i 14-dagarsperioder med ett tema för varje period. Det är frivilligt att ladda upp en bild inom temat, men endast bilder inom temat får laddas upp. Medlemmarna själva bestämmer i tur och ordning tema. Kanske skulle man skapa en liknande grupp, en som fungerar likadant men där man inte har något tema. Dock begränsningen att man får ladda upp högst en bild per 14-dagarsperiod. Att alla medlemmar ska kommentera alla bilder, det kan fungera så länge det inte är för många medlemmar. Men något slags krav, så att alla bilder blir kommenterade, det tycker jag man ska ha. Problemet är väl närmast att det kan bli svårt att administrera (om inte programmeringsgenierna på Fotosidan inför automatiska kontroller, vilket ju är möjligt men kanske kräver mycket jobb).
 
Senast ändrad:
Idag inför vi 1:1 regel på Bildkritik + alla Intressegruppers pooler. 1:1 regeln kommer gälla från 2010-01-12, dvs start idag.

Vi hoppas att detta ger skillnad, och vi har möjlighet att gå upptill 2:1 eller 4:1 om vi vill med tiden.
 
Idag inför vi 1:1 regel på Bildkritik + alla Intressegruppers pooler. 1:1 regeln kommer gälla från 2010-01-12, dvs start idag.

Vi hoppas att detta ger skillnad, och vi har möjlighet att gå upptill 2:1 eller 4:1 om vi vill med tiden.

Det tycker jag var ett bra förslag. Lägger man in en bild i någon grupp pool tycker jag man ska kunna ge minst en kommentar.
 
Betyder ändå rent mattematiskt att många bilder blir utan kommentar om någon bild får mer än en.

Fyra fotografer som lägger in var sin bild och alla ger en kommentar --> en får t.ex.tre, en en kommentar = två (hälften) blir utan.

Skulle inte förvåna mig om det inte blir mycket förbättring med den nya ration.
 
Inte helt otroligt. Jag har tidigt i tråden berättat om vår idé att skapa ett parallellt poängsystem där tex "först att kommentera" ger poäng men inte fjärde kommentaren. (obs! exempel)
 
Fast jag kan uppskatta en ärlig och konstruktiv kritik efter fyra hyllningar.... vilken är extrasvårt att ge för den som kommentera. Då kanske han slipper helt skriva nåt. Ger ju ändå inga poäng. Och då står där fyra hyllningar.
 
Medelvärdet är någonstans däremellan 1:1 och 2:1 så vi börjar med 1:1 och har sen möjlighet att tajta till.
 
Tycker det är strålande att det införts, och jag är helt klart för att höja till 2:1 eller 4:1, men det är nog klokt att smyga igång på 1:1 för att se hur det funkar.
 
Betyder ändå rent mattematiskt att många bilder blir utan kommentar om någon bild får mer än en.

Fyra fotografer som lägger in var sin bild och alla ger en kommentar --> en får t.ex.tre, en en kommentar = två (hälften) blir utan.

Skulle inte förvåna mig om det inte blir mycket förbättring med den nya ration.

Detta är en uppenbar risk. Mitt eget förslag är att endast kommentar till okommenterad bild ger kvalifikation. Om det inte finns någon okommenterad bild kan man kanske tänka sig att man kvalar genom att t ex kommentera 2 eller 4 bilder.
 
Rörig diskussion

Nu förs en diskussion om Bildkritikpoolen (särskilt antalet bilder) i två olika trådar. Dels denna gamla tråd som nu är för stor för att man ska kunna följa den, dels den av mig fullt avsiktligt startade nya tråd om samma ämne.

Skulle man inte kunna tänka sig att denna tråd stängs, så att fortsatt diskussion hamnar i den nya tråden?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.