En spontan tanke jag får är att om bildantalet begränsas så kan de hämma kreativiteten hos en del. En tanke med polerna är just att få feedback och inte bara ett forum där man glänser med sina grymmaste bilder i klubben för inbördes beundran.
Min tanke är kanske att skapa fler och mycket smalare grupper där man kan mötas med samma inriktning. Som komplement till detta kanske man ska ha en stor pol öppen för alla utan begränsningar, sedan får man väl utvärdera hur det hela funkar. Kanske med en enkät.
Egentligen är det ju så det funkar i dag. Vi har ett antal pooler (intressegrupper och sällskap) som på olika sätt är smalare, och så de två breda bildkritikpoolerna.
Exempelvis
Kritisk Massa,
FoQus och
Tema har regler man måste följa, lite olika för de olika sällskapen. Man måste i princip kommentera för att få ladda upp egna bilder, eller till och med för att få vara kvar i gruppen.
Kritisk Massa har rätt många medlemmar. Den kan kanske ses som en ersättning för den nedlagda hårdkritikpoolen. Man får ansöka om medlemskap men blir rejält synad i sömmarna. Man blir dock tydligen inte bedömd efter hur bra bilder man tar, utan hur skicklig man är på att kommentera. Jag känner mig inte kompetent att ansöka om medlemskap där, varken som fotograf eller som kritiker, även om jag mot förmodan skulle bli antagen.
FoQus har bara 17 just nu, och de är allesammans tjejer. Men tonen tycks vara varm och vänlig där, så om jag får ett anfall av oräddhet kanske jag frågar om de vill ta in en kille också
Tema är en större grupp (fler medlemmar) som fungerar på liknande sätt som FoQus.
Fontosyntes är kanske ett slags pool för inbördes beundran, för där kan man bara komma med om någon annan medlem inbjuder. Någon iver att bjuda in nya medlemmar tycks de inte ha, vad jag kan se är det f n bara tre medlemmar.
Själv är jag med i
Dogma 07, som är ett sällskap. Vad det är för skillnad mellan intressegrupper och sällskap har jag inte klart för mig. I Dogma 07 finns inga krav på att man ska kommentera (fastän förstås ett önskemål) men i stället
specifika tekniska krav på bilderna. Man bestämmer dock i viss utsträckning själv som medlem innehållet i dessa krav.
Dessa olika smalare grupper fungerar väl bättre eller sämre. Men de allmänna bildkritikpoolerna kan man knappast säga fungerar som det är nu.
Eftersom Fotosidans stab tillsvidare inte tycks ha bestämt någon handlingslinje (möjligen har de inte kunnat enas) så blir det att falla tillbaka på någon av de smalare grupperna.
Överhuvudtaget verkar sällskapen vara en intressant lösning på problemet med bildkritik. En ytlig blick visar också en genomgående hög kvalitet på bilderna i flera av sällskapen (om det intrycket skulle stå sig efter en djupdykning törs jag just nu inte svara för). Men det verkar som om sällskapen har mer engagerade medlemmar, och det är många bilder som har många kommentarer.
Så man kan fråga sig varför det inte finns flera sällskap. Jag har inte hittat hur man bär sig åt för att skapa nya heller, men jag antar att det går.
Personligen gillar jag den idé som FoQus har, nämligen att alla måste kommentera alla bilder. Lite speciellt är att man kör i 14-dagarsperioder med ett tema för varje period. Det är frivilligt att ladda upp en bild inom temat, men endast bilder inom temat får laddas upp. Medlemmarna själva bestämmer i tur och ordning tema. Kanske skulle man skapa en liknande grupp, en som fungerar likadant men där man inte har något tema. Dock begränsningen att man får ladda upp högst en bild per 14-dagarsperiod. Att alla medlemmar ska kommentera alla bilder, det kan fungera så länge det inte är för många medlemmar. Men något slags krav, så att alla bilder blir kommenterade, det tycker jag man ska ha. Problemet är väl närmast att det kan bli svårt att administrera (om inte programmeringsgenierna på Fotosidan inför automatiska kontroller, vilket ju är möjligt men kanske kräver mycket jobb).