ANNONS
Annons

"Men det är ju ingen riktig kamera"

Produkter
(logga in för att koppla)
Akerstrom skrev:
Du såg att trådens senaste inlägg var för tre år sedan? :)
Haha ojdå! Såg att första inlägget var från 2005 men eftersom det låg i långa diskussioner tänkte jag inte på när det senaste var gjort :S Jag hade visst tryckt på sidan tre ser jag nu. Trodde jag var på första...
 
Well, även 2005 så var det väl få professionella/seriösa fotografer som ens sysslade med analogt (om de inte var sådana som verkligen rejected allt som hade med digitalt att göra)?

Jag tycker alla sådana här debatter egentligen faller sönder när man helt enkelt säger "Det är inte i kameran bilden finns, det är i fotografens huvud".

Spelar ingen roll vad man använder. Har snickaren en "Hammer 2000 ultimate exclusive ergonomic edition" så slår den bäst fan i spiken lika bra som den billigaste från järnia. Man behöver bara veta hur man gör.
 
Christoffer Glans skrev:
...

Spelar ingen roll vad man använder. Har snickaren en "Hammer 2000 ultimate exclusive ergonomic edition" så slår den bäst fan i spiken lika bra som den billigaste från järnia. Man behöver bara veta hur man gör.
Säg det till en yrkessnickare...
 
Christoffer Glans skrev:
Spelar ingen roll vad man använder. Har snickaren en "Hammer 2000 ultimate exclusive ergonomic edition" så slår den bäst fan i spiken lika bra som den billigaste från järnia. Man behöver bara veta hur man gör.
Det kan nog en amatör lätt tro. En professionell snickare vet att det inte är sant.
 
sant är det att verktyget har en begränsad inverkan på reultatet. Rätt hanterat så är en vanlig morakniv ett exklusivt verktyg för att skapa underverk. Man skall aldrig gömma sig bakom tekniken och skylla på den för ett klent resultat. I vår värld är det vad som är bakom kameran som betyder något det som man har framför sig är sekundärt, det gäller att ha kunskapen att utnyttja det man har på bästa sätt!!!!! DEt är det som ger resultat.
 
Det här är samma begrepp som när speltillverkare och specialeffectsmakare till film får kritik för att det "bara är att trycka på en knapp så har man ett monster i filmen". Det är ibland mer jobb att göra datorgrafik estetiskt och välgjort än att göra det som skulptör.

När en visionär sätter sig vid datorn och gör spel så blir det konst, när en datornörd sätter sig vid datorn och gör spel så blir det amatörmässig dynga (rent estetiskt)

Kunskapen är allt och det är också viktigt hur man samarbetar med andra kunskapsfyllda människor. När visionären och nörden möter upp så skapas det otroligt vackra scenerier, men spelmekaniken är fortfarande väldigt bra.

Kunskap 1
Teknik 0
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.