Hehe..bevare mig väl..inte meningen att det skulle hamna på digitalavd.alltså ingen smygövergång på gång alltså..
Jim efterlyste lite spridda tankar så då blir det väl så då..
Rent allmänt tycker jag att 24*36 formatet är för avlångt jag är nog mer i harmoni med 4,5*6..och 6*6..det känns bättre att komponera i ett mer kvadratiskt format,givetvis finns det undantag förstås..
Det händer ofta att jag får framkallat dia som maskas till ett mer kvadratiskt format för jag tycker det kommer med för mycket information i bilden och då försvinner en del av meningen med motivet..
Jag är vidare inne på ett lagom vidvinkel och ett kort tele och/eller macro.
Hasselblad får nog vika undan p.g.a priset men Bronica verkar vara ett trevligt alternativ som kommer att få mäta sig mot Pentax och Mamiya innan jag bestämmer mig.
Priset är även avgörande i slutändan förstås men en jämförelse med min Mazda som kostar 1/17 av nuvarande Minolta med tillbehör så får man hålla sig inom den marginalen..!
Sen får man vidare utvärdera vad som anses nödvändigt i utrustningsväg,antal magasin alt.fast magasin,sökare ?,ljusmätning eller inte ?..
Med tanke på framtida projektorvisning så är det kanske inte så lyckat att gå till större format än 6*6..?
Viss skanning går säkert att lösa genom dialock..(en ny skanner med lock är på väg)så det ordnar sig säkert med det..
Nåja..vi får se vad det blir..kul att så många ger sina synpunkter,det är nyttig läsning..kanske för fler än mej..
mvh/gunte..