Annons

Mellanformat??

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: MF=återvändsgränd ?

Janne H skrev:
Vill absolut inte vara oartig eller taskig, men om du tror att de kreativa möjligheterna har samma begränsningar digitalt som analogt....ja då vet du nästan ingenting om det digitala arbetet/arbetsflödet.

Med all välmening.

/Janne

Hej Janne, jag menar att bildskapandet vid analog fotografering med begränsad antal rutor kräver större kreativitet än trevande digitalt klickande. I mörkrummet finns det utlopp av kreativitet vid negativframkallningen med dess otaliga variationer samt kopiering, manipulering, toning och framförallt alla sorters ädelförfarande.
Allt detta kan Du i princip efterapa i Photoshop, vilket är en programvara som har skapats av kreativa programmerare, dock ej av oss fotografer.
Med vänlig fotohälsning
Wolfgang

Åke H Olsson skrev:
”…Dessutom finns ju möjlighet att skaffa framkallningsmaskiner för Jobo om man tänker sig att framkalla färg i en framtid t.ex.”
Om du tänker på negativ färgfilm så behövs ingen framkallningsmaskin. Kolla här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=37884

Fredrik Arvidsson.
Den metod du beskriver är ofta väldigt rationell speciellt om man vill ha fram storförstorningar. Om man skannar 6x7 eller 6x8-format med 4000 dpi så räcker detta till knivskarpa meterförstorningar och till affischer. Man skickar helt enkelt in en CD med sin bild i .tif-format till ett tryckeri. Priset brukar ligga på ca 1500:- per kvadratmeter. Givetvis går det också bra att skriva ut på A2 fotoskrivare.

Wolfgang.

Om/när du själv sitter inne med erfarenhet av 10 år med digitalt arbete så kommer du att småle åt dagens inlägg :)

Vänligen.

/Janne

Janne H skrev:
Wolfgang.

Om/när du själv sitter inne med erfarenhet av 10 år med digitalt arbete så kommer du att småle åt dagens inlägg :)

Vänligen.

/Janne

Jag menar bara att kreativiteten sitter inte i verktygen utan i människan.
Med Ditt resonemang så skulle den med olja målande konstnär har mindre kreativitet än den som använder en programvara för bilder.
Med all respekt för Din kunskap så är det inte antal digitala år som räknas.
Vänligen
Wolfgang

Wolfgang skrev:
Jag tycker att det är bättre att vika teijpen runt filmkanten. På så sätt får Du litet avstånd mellan slutkanten av filmen och närmaste filmvarvet. Annars kan slutändan klibba ihop med filmen.

Det gjorde jag också förrut Wolfgang. Men jag vet inte vad som har hänt. Jag har framkallat MF film (och andra) sedan slutet av 60-talet, i nästan 40 år nu.

Men på senare tid har jag fått problem med film från Ilford och Fuji. När man tar loss tejpen från pappret så gnistrar det till och förstör en eller två av de första tre bilderna. Det blir som en blixt som kommer in från kanten in i bilden.

Så nu river jag av tejpen jämt med slutet av filmen istället för att lossna tejpen från pappret. Jag har haft verkligen otur ett par gånger och detta händer ofta. Inte bara en eller två rullar. Jag har försökt med att hålla handflaten längs med slutet av filmen för att skugga filmen mot den statiska gnisten, men jag missar lika många gånger som jag lyckas.

Wolfgang.
Helt rätt ang kreativitet, men jag pratar oxå om den ortoliga mångfalden av kreativa möjligheter i det digitala arbetsflödet. Helt nya sätt att jobba på jfr analogt arbetssätt.

Ibland är det nästan som att försöka förklara ¨simning¨ för någon som inte vet vad vatten är ;-)

dlridings skrev:

När man tar loss tejpen från pappret så gnistrar det till och förstör en eller två av de första tre bilderna. Det blir som en blixt som kommer in från kanten in i bilden.

Jag vet, Daniel, men jag river inte av den utan försöker lossa den bit för bit, försiktigt.

Janne H skrev:
Wolfgang.
Helt rätt ang kreativitet, men jag pratar oxå om den ortoliga mångfalden av kreativa möjligheter i det digitala arbetsflödet. Helt nya sätt att jobba på jfr analogt arbetssätt.

Ibland är det nästan som att försöka förklara ¨simning¨ för någon som inte vet vad vatten är ;-)

Ok, Janne, det där med "simningen" tog hårt. :<)
På nolltime gjorde jag nedanstående "kreativitet".
Pojken fotograferades för 33 år sedan och fjällen i fjor.
I mörkrummet hade det tagit mycket tid och krävt mycket kunskap. I Photoshop tog det någon minut.

Bilagor

• tjäktapasset-och-björn-mini.jpg
    tjäktapasset-och-björn-mini.jpg
    25.4 KB · Visningar: 366
Då ska jag vara ännu hårdare mot dig :)

Det syns att du inte vet vad du gör eller rättare sagt borde göra. Du har ju bara klippt ut och lagt två bilder på varandra. För att få bilderna se ut att vara en bild, måste det tidsödande jobbet med att få dit skuggorna till, först då har du en chans att få till EN trovärdig bild...OM ljus kontrast och färg på de bägge biderna ¨stämmer¨ vill säga.

/Elakajanne ;-)

Janne H skrev:
Wolfgang.
Blir någonting mer kreativt för att det är nytt dvs digitalt i detta fall?

tack för alla inlägg!

Tack allihopa för era inlägg, det har sattit lite snurr i mina foto banor. Men jag har nog bestämt mig för formatet 6*6 av den anledningen att jag vill lära mig att komponera bilder i det lite udda fyrkantiga formatet. Jag måste räkna lite på min anstrända ekonomi, måset sommarjobba hårt i sommar eller hitta nått helgjobb under resten av året för att skaffa mig mörkerums utrustning. Får bara hoppas att era teorier om att den analoga utrustningen falle i pris ännu mer, själv tror jag att de vänder om några år när fler och fler börjar bli intresserade av det gammla sättet =).

Föresten finns det någon som har ett bra förslag för var man kan hitta ett jobb där det handlar lite om kameror och foto, där man kan jobba lite smått utan en utbildning =P

tormig skrev:
Blir någonting mer kreativt för att det är nytt dvs digitalt i detta fall?
Nej givetvis inte, men det är anpassat till dagens bildkonsumtion. Måleriet var långsamt och krävde stor kunskap och skicklighet. De bilderna "lever" många år (Rembrandt, Tizian, Rubens, Michelangelo m.fl m.fl). Sedan kom fotografiet, Daugerrotypier är samlarobjekt, ädelförfaranden likaså. Bra bilder såväl reportage som "konstnärliga bilder" har ett värde och ett eget liv.
Idag är bilder snabbt omsatta konsumentartiklar, betraktas några sekunder och faller sedan i glömska. Vad kan vara mera inaktuellt idag än bildreportagen på vintermodet 04-05?
Digitalfotograferingen passar väl in där. Lite trial and error shootin´ snabbt in i lättglömda veckotidningar och sedan är det borta.
Det är snabbt, det är enkelt och det är lättglömt.
Kreativt? Tja, är akrylatfärg mera kreativt än oljefärg? Är tuschpennan mera kreativ än blyertspennan eller kolstiftet??
Us

martens skrev:
Jag letade här om dagen efter lite info om mellanformatskameror på nätet, men hittade inget som kunde direkt hjälpa mig.
...för att återgå till den ursprungliga frågan. Vågorna har gått höga i diskussionen om när det ena är bättre än det andra. Det är precis så det fungerar med mycket inom foto. Man har vissa förutsättningar och skaffar utrustning därefter. Jag hjälper dig gärna med lite info men först vill jag känna till ditt behov och din budget.

Känns tråkigt att såna här trådar måste spåra ur till analogdigitaltjafs istället för att hjälpa frågeställaren. Nåväl, den är flyttad till vs nu, så tjafsa på. Bättre lycka nästa gång.

Lite synd med en massa tjafs, alltid är det någon som sabbar med jämförelser mellan kameratillverkare eller nåt annat ovidkommande.
I bland kan man nästan börja fundera i om de som tjafsar måste tjafsa enbart för att skapa ett berättigande för deras eget val. Låt oss alla bara försöka acceptera det mångfald som finns av oss fotografer. Jag bryr mig egentligen inte om i fall jag är den enda som använder Canon eller om jag är den enda som även älskar mellanformatet eller tom om jag är den enda som älskar de gamla teknikerna med att soppa i mörkrum och få missfärgade fingertoppar. Varför inte acceptera att folk tycker olika och om en människa ber om råd i ett område hjälpa denne i stället för att försöka övertyga om att ens eget val är det enda rätta.

Jag är just nu j-vligt sur på vissa (särskilt en) som har varit den bidragande orsaken till att denna tråd har blivit en "vs-tjafsartråd"

Jag vill be er att hålla er borta nästa gång! Jag hoppas att ni stannar kvar i VS-forumet och där förblir!

Tack och hej då.

Vi kanske ska starta upp den igen på rätt plats och se om den kan få hålla sig till ämnet denna gång? Dvs, mellanformatets förträfflighet FÖR DOM SOM TYCKER OM DET. Utan en massa tjafsande om att det är fel...
Som jag sa tidigare, även om jag hade förlorat mina digitala möjligheter på min bladare så hade jag absolut inte lagt den på hyllan så länge det finns filmtillverkare :)

FredrikArvidsson skrev:
Jag är just nu j-vligt sur på vissa (särskilt en) som har varit den bidragande orsaken till att denna tråd har blivit en "vs-tjafsartråd"

Jag vill be er att hålla er borta nästa gång! Jag hoppas att ni stannar kvar i VS-forumet och där förblir!

Tack och hej då.

Om Du menar mig, så vill jag bara säga att jag från början jämställde analog med digital ur kreativitetssynpunkt. Sedan bar det iväg, eftersom Janne tyckte annorlunda, det medger jag. Men tydligen är det inte så högt i taket på forum. Det bästa vore kanske att skapa ett formulär med rutor att kryssa i, då behöver inte forumspolisen ingripa.

Att jämföra ur kreativitetssynpunkt är väl inte fel Wolfgang, jag personligen tyckte ändå du hade en bra balans i ditt tyckande till skillnad från andra som helt resolut sågade mellanformat / analogt och sa att det mer eller mindre var fullständigt fel att använda sig av.

Lite tänkvärt, det finns fortfarande KREATIVA fotografer som experimenterar med saker som gummitryck, göra eget papper, egna kameror av skolådor och andra olika snudd på "medeltida" experiment med storartade resultat. Om vi väljer bort analogtekniken så väljer vi bort en kunskap som ger oss möjligheten att dokumentera utan existensen av datorer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar