Annons

Mellanformat??

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: MF, många format :)

Janne H skrev:
Av dessa är det nog Mamiya 6x4,5 o Fuji 6x8 vars format tilltalar mig bäst. Vanligt småbild tycker jag är för långsmalt att komponera bra bilder i.
Håller med - 645 eller varför inte 4/3, känns ofta mer harmoniskt. Många tavlor (inte foton) har ju heller inte det långsmala 35-mm-formatet.
Janne H skrev:
Hela bilder i 6x6 ser man ju inte mycket av förutom reklambroschyrer för visssa kameror ;-), lite svårt att komponera utan att beskära.
Jag tyckte tidigare att 6x6 var lite töntigt (i synnerhet när man bemödar sig om att visa Hasselbladhacken i kanten), lite att inte ta ställning mellan landskap och porträtt, men faktum är att formatet i sig har sitt berättigande, enligt min mening. Här finns några exempel som jag gillar.
Janne H skrev:
Att jag själv slutade använda film för många år sedan,ja det är ju en helt annan femma ;-)
För egen del har digitalfoto fått mig att förstå mera och fortare hur saker och ting hänger ihop (första aha-upplevelsen var att läsa om zonsystemet). Den kunskapen kan jag sedan ta med mig "tillbaka" till filmbaserad fotografi, om jag vill. Givetvis kan man kombinera de båda. För egen del lutar jag nog mera åt att kika på "Fine Art-printing", t ex Piezography, som ju påstås ha bättre arkivbeständighet än traditionella silverprocesser med dess kemikalier som hälls på och sköljs bort (om nu det kan spela någon roll om 120 år när man ändå tagit ned skylten). Men visst är det lite speciellt med ett MF-neg som man faktiskt kan hålla i och se bilden på!

Hehehe, ta då å prova på att skjuta ett dia, det är mäktigt i 6xX Att kunna se detaljer med blotta ögat bara genom att hålla upp den mot ljuset

Re: Re: MF, många format :)

niklasl skrev:
För egen del lutar jag nog mera åt att kika på "Fine Art-printing", t ex Piezography, som ju påstås ha bättre arkivbeständighet än traditionella silverprocesser med dess kemikalier som hälls på och sköljs bort (om nu det kan spela någon roll om 120 år när man ändå tagit ned skylten).

Visst spelar det roll för de som vill köpa ett fotografi att man kan visa att man arbetar med en process som ger bra hållbarhet. Tror att det år få som vill investera i något som försvinner om man sätter upp det på väggen.

Piezography är ett namn som täcker en rad olika processer som Jon Cone utvecklat. Tyvärr är inte alla lika hållbara. Så vill du arbeta med denna metod, kolla att det är de senare generationerna av Piezography som du väljer att arbeta med.

MVH/Stefan

Re: Re: Re: MF, många format :)

stefohl skrev:
Visst spelar det roll för de som vill köpa ett fotografi att man kan visa att man arbetar med en process som ger bra hållbarhet. Tror att det år få som vill investera i något som försvinner om man sätter upp det på väggen.
Ja! Frågan om fotografi som konstart kan nog delvis hänga samman med känslan av större förgänglighet än för t ex oljemålningar (men också med möjligheten till närmast obegränsat mångfaldigande).
stefohl skrev:
Piezography är ett namn som täcker en rad olika processer som Jon Cone utvecklat. Tyvärr är inte alla lika hållbara. Så vill du arbeta med denna metod, kolla att det är de senare generationerna av Piezography som du väljer att arbeta med.
Första omgången var väl inte så bra men nuvarande PiezoTone-bläck är väl det? Skillnaden mellan de olika bläcken är väl inte så stor? Nu är kanske Piezo lite OT i denna tråd (även om man kan diskutera utskrift av sina MF-bilder) - lyfter en gammal Piezo-tråd istället: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=20009.

Re: Re: Re: Re: MF, många format :)

niklasl skrev:

Första omgången var väl inte så bra men nuvarande PiezoTone-bläck är väl det? Skillnaden mellan de olika bläcken är väl inte så stor?

Jag hoppas verkligen att de har fått till ett bättre bläck än den första generationens. När jag provade den slutade det med att jag slängde hela skrivaren efter allt strul jag hade med munstycken som satt igen sig. Halva patronen gick åt för att få alla munstycken att skriva. Sedan fick jag också en rätt snabb förändring i färgerna under den första tiden (en till två månader) efter utskriften. De verkar dock ha blivit stabila efter det.

MVH/Stefan

Det var väl Sundance-bläcken som inte visade sig vara så bra? De nya lär ha mindre strul eftersom partiklarna är mindre. Blekningen är också klart bättre. Warm Neutral med Museum Black på Hahnemühle Photo Rag tycks vara en bra kombination av hög svärta, vacker ton och god arkivbeständighet.

En fråga ....

Om man köper den nya Epson 2100 med pigmentfärg i kombination med Matte Heavy Weight Archiv papper. blir inte det lika bra?

Re: En fråga ....

Wolfgang skrev:
Om man köper den nya Epson 2100 med pigmentfärg i kombination med Matte Heavy Weight Archiv papper. blir inte det lika bra?

Svärtan blir inte lika djup. Dessutom har denna kombination en rätt kraftig metameri, det vill säga att bilder ser ut att ha olika färger under olika ljus. För att få bättre svärta måste du använda ett papper som ger denna djupare svärta. Jag gillar Hahnemühle Photo Rag och Epson Utra Smooth Fine Art. För att slippa metamerin behöver du en RIP. Men då får du en skrivare som kan skriva ut svartvita och färgbilder med samma bläckuppsättning och med bra resultat.

MVH/Stefan

Denna fråga ställde jag i (den inte så välbesökta?) Piezography-tråden:
Ska man satsa på Piezography-systemet på t ex en Epson 1160 eller sikta på t ex en Epson R1800 och RIP för sv/v utskrifter med Ultrachrome-bläcken? Vad blir "bäst"? Fördelen med det senare är ju att man även har färgmöjlighet, för mig inte så viktigt dock.

martens skrev:
som svar på Jörgens fråga så ligger min budjet på ca 3000 och mörkerumsutrustningen är fixad (skolans) vad kan du rekomendera för kamera? och vad ska man leta för fel på den vid eventuellt köp?
Jag är svag för normalobjektiv och då faller det sig naturligt att rekommendera en tvåögd kamera. De är bra, charmiga och du borde få något bra för dina 3000:-. Det är klart att du kan köpa en begagnad klassisk Hasselbladare, Mamiya eller något. Du borde kunna hitta något fungerande för de pengarna men om de sedan ska ha lite objektiv så kommer du sannolikt att spräcka budgeten.

Många säger att MF är dyrt men jag vågar påstå att det inte är det.

Vad behöver man? Jo ett hus, en vidvinkel, en normal, en ljusmätare, en bärbar förvaring & skydd och kanske ett tele.
Sedan har man handlat klart. Det finns givetvis shift, centralslutare osv men det finns helt enkelt inte så mycket att köpa.

Tittar man på 135film så finns det massor.
Flera olika hus från var tillverkare, en uppsjö av optiker i skiftande kvalité, budget, amatör, proffs, fast, zoom.

niklasl skrev:
Ska man satsa på Piezography-systemet på t ex en Epson 1160 eller sikta på t ex en Epson R1800 och RIP för sv/v utskrifter med Ultrachrome-bläcken? Vad blir "bäst"? Fördelen med det senare är ju att man även har färgmöjlighet, för mig inte så viktigt dock.

Jag testade de tidiga versionerna av Piezography och trots att jag var mycket nöjd med utseendet på bilderna valde jag att göra mig av med den skrivaren. Alldeles för mycket strul för att det skulle vara roligt.

Sedan dess har jag valt att arbeta med Ultrachrome-skrivare och en RIP. Tycker att kvaliteten på de svartvita bilderna blir fantastiskt bra på de matta papper som vi framförallt använder. Jämför jag en bild på ett fotografiskt matt papper med en utskrift väljer jag utskriften varje gång.

MVH/Stefan

En fråga till Stefan ....

stefohl skrev:
Jämför jag en bild på ett fotografiskt matt papper med en utskrift väljer jag utskriften varje gång.
När jag vinklar en digital utskrift mot ljuset så syns det att färgen ligger ovanpå pappret, vilket stör mig. I den analoga kemiska processen så finns den i emulsionen.
Hur blir det med den nya pigmentfärgen och RIP?

niklasl skrev:

Piezography är inte det enda sättet. Det finns också "carbon inks" (vet inte om det heter "kol" eller "karbon" på svenska ... inte mitt språk) från:

http://www.inksupply.com

Jag har testat bägge. En hemma (Ultratone carbon inks från MIS) och på kontoret - 2100, Ultrachrome från Epson och Quadtone RIP från

http://www.harrington.com

Kvalitetsmässigt finns ingen skillnad. Jag får fina utskrifter från QuadtoneRIP och från MIS:s Ultratone. Inget strul med den enda eller den andra. Om man har en skrivare för pigmentbläck så underviker man många problem.

Jag undrar om inte jag föredrar RIP men pappersutbudet är mindre, eller får man skaffa en massa skräddarsydda profiler. Inget stort problem. Epson Archival Matte är en standard och det är ett fint papper.

Jag tror jag skulle gå med RIP.

Daniel

Re: En fråga till Stefan ....

Wolfgang skrev:
När jag vinklar en digital utskrift mot ljuset så syns det att färgen ligger ovanpå pappret, vilket stör mig. I den analoga kemiska processen så finns den i emulsionen.
Hur blir det med den nya pigmentfärgen och RIP?

Med Quadtone RIP och med Ultratone från MIS är färgskiftningar helt borta. Helt.

Man kan testa Quadtone RIP gratis. Det är "Shareware". Man får rulla ned till slutet på den länken jag skrev tidigare.

martens skrev:
Jag letade här om dagen efter lite info om mellanformatskameror på nätet, men hittade inget som kunde direkt hjälpa mig. Jag har bara fotat med Analogt 35mm kameror och vill nu övergå till mellanformatet. Så jag undrar hur dyrt är de med en medelmåttig mellanformatskamera? vad ska man tänka på när man köper? vad är bra att börja med? va ska man köpa, har sett massa annonser på magasin, luppar etc. vad är de?

//om någon kan besvara nån av dessa frågor skulle ja blir jag tacksam, hare gott alla fotografer!

Vad sägs om denna!!! =) Hasselblad H1D. Kostar BARA 220 000 KR!

http://www.hasselblad.se

dlridings skrev:
Piezography är inte det enda sättet. Det finns också "carbon inks"
Piezo är väl just "carbon inks"? Visserligen med något järnpigment tillsatt i Portfolio Black (men inte i Museum Black) för något bättre djupsvärta men inte med de "dyes" som första omgången innehöll för djupsvärtans skull och som blektes relativt snabbt.
dlridings skrev:
Kvalitetsmässigt finns ingen skillnad. Jag får fina utskrifter från QuadtoneRIP och från MIS:s Ultratone.
Enligt Piezos sajt så bleknar MIS-bläcken snabbare (men det är då enligt Conetechs tester) - saknar kanske praktisk betydelse?

Ursäkta alla att denna MF-tråd delvis kapats av utskriftsdiskussioner - fortsätt gärna i denna tråd där Fredrik Persson skrivit ett intressant inlägg om detta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar