niklasl
Aktiv medlem
Re: MF, många format
Håller med - 645 eller varför inte 4/3, känns ofta mer harmoniskt. Många tavlor (inte foton) har ju heller inte det långsmala 35-mm-formatet.Janne H skrev:
Av dessa är det nog Mamiya 6x4,5 o Fuji 6x8 vars format tilltalar mig bäst. Vanligt småbild tycker jag är för långsmalt att komponera bra bilder i.
Jag tyckte tidigare att 6x6 var lite töntigt (i synnerhet när man bemödar sig om att visa Hasselbladhacken i kanten), lite att inte ta ställning mellan landskap och porträtt, men faktum är att formatet i sig har sitt berättigande, enligt min mening. Här finns några exempel som jag gillar.Janne H skrev:
Hela bilder i 6x6 ser man ju inte mycket av förutom reklambroschyrer för visssa kameror ;-), lite svårt att komponera utan att beskära.
För egen del har digitalfoto fått mig att förstå mera och fortare hur saker och ting hänger ihop (första aha-upplevelsen var att läsa om zonsystemet). Den kunskapen kan jag sedan ta med mig "tillbaka" till filmbaserad fotografi, om jag vill. Givetvis kan man kombinera de båda. För egen del lutar jag nog mera åt att kika på "Fine Art-printing", t ex Piezography, som ju påstås ha bättre arkivbeständighet än traditionella silverprocesser med dess kemikalier som hälls på och sköljs bort (om nu det kan spela någon roll om 120 år när man ändå tagit ned skylten). Men visst är det lite speciellt med ett MF-neg som man faktiskt kan hålla i och se bilden på!Janne H skrev:
Att jag själv slutade använda film för många år sedan,ja det är ju en helt annan femma ;-)