Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanformat??

Produkter
(logga in för att koppla)
Sedan jag första gången höll i en mellanformatare så har jag alltid velat ha en. Men då det digitala arbetsflödet är viktigt vid producering av bilder så blev det så att jag aldrig fick köpt någon egen, utan lånade en kollegas vid behov (ca 10 ggr per år).

För 2 år sedan tog jag saken i egna händer när den lokala handlaren la ner och köpte en Mamiya 645, med en lins 80/2.8 och jag har aldrig ångrat mig.

Visst, jag kan få lika bra resultat med småbild eller digitalt i vissa fall, men det är känslan i mitt fall som är det viktiga.

Jag kan bara hålla med.

Att äga en mellanformatskamera handlar inte bara om sunt förnuft utan också om känsla och hitta arbetsmetoder som passar.

Visst blir det lite fel ibland men jag måste säga att överlag har bilderna tagit ett stort steg framåt sedan jag gick över till mellanformat. Först och främst för att den kamera jag valt kräver att man tänker mycket själv och det lugnar ner fotograferingen till för mig rätt nivå. Att sätta kameran på stativ och noga tänka igenom hela bilden är underbart skönt för att inte tala om glädjen som infinner sig när också resultatet blev som man tänkt sig.

Om du funderar på en mellanformatskamera tycker jag absolut att du ska slå till. Just nu finns det väldigt mycket begagnat och till bra priser. Själv använder jag nästan bara dia-film för att hålla nere kostnaderna.

Bra beskrivning av känslan med MF ni gett. Hur är det med mätsökartyperna av mellanformat?

Mamiya 7 och Fuji 645 exempelvis. Kan någon beskiva känslan att fota med dem.

.

Re: MF=återvändsgränd ?

Janne H skrev:
Priserna på beg MF sjunker för var dag i nuläget.
Mycket tack vare att dig småbild typ Canon 1Ds II, ger bättre kvalitet än film i MF kamera.
Tycker du det är kul att plåta sv/v o göra egna kopior med max kvalitet..köp MF.
Om du vill lära dig göra snygga bilder, utveckla dit fotograferande, utveckla din kreativitet....mm.
Köp digitalt!!

Väljer du att köpa MF...Pruta, pruta, pruta!
Det finns hur mycket beg som helst.
Köpa nytt MF är i mitt tycke helt vansinnigt, om man inte verkligen gillar att göra av med pengar :-(

/Janne
Digital sedan -96

En Canon 1DS kostar 70.000 kronor. Snacka om "att göra av med pengar"! En begagnad Hasselblad kan Du få för 10.000,- en begagnad Rolleiflex för 5000,-.
Skall Du jämföra Canon 1DS så skall Du göra det med den digitala Hasselbladaren som kostar lika mycket. Vem vinner då?
Gillar man det kemiska mörkrummet, så ger kvaliteten en fin känsla med mellanformatet.
Kreativiteten kan man utveckla även i det analoga precis som i det digitala mörkrummet.
Och framförallt i tagningsögonblicket.

MF för yrkesfotografer !

de som är riktiga fotografer kör inte småbild utan dvs MF,, undantag gäller för de som kryper i buskar efter små pippi fåglar eller ekollon eller särskilda grus slag ,,,då funkar ju småbild perfekt ,,det kan ju bli tungt!

jag känner inte till några modefotografer eller reklamafotografer som kör småbild !!
utan då är det 4x5 tum eller H1 som gäller eller mamiya/pentax
dock kan det vara undantag för frimärks bilder då kommer 1Ds mark II väl till pass

24x36 går inte att komponera något vettigt
måste ändå alltid beskära bilden ändå om den ska in i tidning då är 6x7 allra lämpligast där det kräver minst beskärning utav Neg/dia film vilket innebär minst bild förlust

sen kanske inte 120 vara för evigt ,,men då har vi digitalbakstycken som är framtiden

men vill man utvcklas så är alltid digitalt bra i början till man vet vad man kan åstadkomma,,,

f

Jag har förmånen av att kunna använda det bästa av två världar, har en gammal Hasselblad 500 EL/M som jag köpte begagnad för 7.000 och sen har jag ett 16 megapixels bakstycke till det. Anledningen till det digitala bakstycket är för att jag utvecklar programvaror för denna typ av utrustning och det motiverar den enorma kostnad det drar med sig. Att fotografera med en mellanformatare är en lite helig känsla, älskar det stora formatet, den mer medvetna fotografering man gör med denna typ av utrustning. Efter att man släpat runt med småbildskamerorna där det är så lätt att bara slänga upp kameran och trycka av känns det så totalt annorlunda att ta sin bladare och känna känslan av att planera och tänka mycket mer innan man tar bilderna. Om mitt bakstycke nångång skulle rasa eller på nåt vis förhindra mig i mitt fotograferande så tvekar jag inte en sekund, då åker filmmagasinen fram igen för sluta med mellanformat gör man inte om man väl börjat.

Ni som har mellanformatare: framkallar ni och kopierar ni bilderna själva?
Eller låter ni nåt företag göra det åt er - vad kostar då det?

------

Är det nån som använder sin mellanformatare så här:

Först tar han en bild med mellanformataren och har negativfilm i kameran.
Sen låter han framkalla filmen alternativt framkallar filmen själv.
Sen tar han filmen och kör in den i en filmscanner och scannar in den till datorn.
Sen efterredigerar han bilden lite i Photoshop.
Sen printar han ut bilden på en fotoskrivare.

Det är ju ganska ovanligt med trådar om mellanformat nu för tiden, lite analogt över huvudtaget... när expertisen är samlad skulle jag vilja fråga vilken/vilka framkallningstank som funkar bra ihop med 120 och 220-film (svartvitt). Jag har aldrig framkallat mellanformat själv utan alltid lämnat in för filmframkallningen. Letar begagnad tank. Något särskilt att tänka på när man laddar filmen på rullen?

Tillägg: Antar också att det finns olika spiraler som passar 220 eller 120 film. Finns det några som är lättare att ladda än andra?

johanh skrev:
Tillägg: Antar också att det finns olika spiraler som passar 220 eller 120 film. Finns det några som är lättare att ladda än andra?

Patersons dosor är nog vanligast. Spiralerna som används i dem kan användas till 120/220 film men också småbild.

Jag tycker att de är lätta att ladda. Har misslyckats någon enstaka gång på 25 år. Men du måste ladda i totalt mörker.

http://www.scandinavianphoto.se/?70210

Hälsningar

Fredrik

johanh skrev:
...Något särskilt att tänka på när man laddar filmen på rullen?

Njae, se till att få loss pappret bara. Och klipp bort tejpen det sitter fast i, i stället för att dra loss den. Det kan bli kladd på filmen annars. Filmen sladdrar lätt ihop sig pga bredden, så jag brukar styra in den i spåret med pek- och lillfinger undertill (om du förstår...).
I början är det lite bökigt men efter några svordomsramsor och lite tålamod så löser det sig.

johanh skrev:

Jag gick över till Jobo från Paterson när mina spiraler till Paterson blev så slitna att det blev vanskligt att ladda filmen rätt.

Jag tycker att Jobo är mycket lättladdade. Det finns ett "clip" som gör att man kan ladda en 220 eller 2 120 per spiral. Dessutom finns ju möjlighet att skaffa framkallningsmaskiner för Jobo om man tänker sig att framkalla färg i en framtid t.ex.

FredrikArvidsson skrev:
Ni som har mellanformatare: framkallar ni och kopierar ni bilderna själva?
Eller låter ni nåt företag göra det åt er - vad kostar då det?

------

Är det nån som använder sin mellanformatare så här:

Först tar han en bild med mellanformataren och har negativfilm i kameran.
Sen låter han framkalla filmen alternativt framkallar filmen själv.
Sen tar han filmen och kör in den i en filmscanner och scannar in den till datorn.
Sen efterredigerar han bilden lite i Photoshop.
Sen printar han ut bilden på en fotoskrivare.

Jag framkallar själv svart-vitt och gör kopiorna för hand i mörkrummet.
I Photoshop kör jag endast småbild från dia eller negativ och snart även digitalt.

MattiasL skrev:
Och klipp bort tejpen det sitter fast i, i stället för att dra loss den.

Jag tycker att det är bättre att vika teijpen runt filmkanten. På så sätt får Du litet avstånd mellan slutkanten av filmen och närmaste filmvarvet. Annars kan slutändan klibba ihop med filmen.

Re: Re: MF=återvändsgränd ?

Wolfgang skrev:

Kreativiteten kan man utveckla även i det analoga precis som i det digitala mörkrummet.

Vill absolut inte vara oartig eller taskig, men om du tror att de kreativa möjligheterna har samma begränsningar digitalt som analogt....ja då vet du nästan ingenting om det digitala arbetet/arbetsflödet.

Med all välmening.

/Janne

Film är Primitivt!

Sonnaren skrev:
Såå Janne Höglund, du tycker att en 16-åring som går i första ring och är fotoamatör skall köpa sig en professionell digital utrustning för 120 - 150 kkr (inklusive ett par gluggar och minnesbärare).
Us

Bäste Ulf, så här skrev jag;

Tycker du det är kul att plåta sv/v o göra egna kopior med max kvalitet..köp MF.
Om du vill lära dig göra snygga bilder, utveckla dit fotograferande, utveckla din kreativitet....mm.
Köp digitalt!

Om du tolkar det som att jag vill att någon ska köpa prylar för 120-150.000 så ber jag verkligen om ursäkt. DET var inte min avsikt!!

Jag har själv plåtat analogt i drygt 30 år och digitalt i tio. Jag har sett mig själv, många kollegor och vänner, gå över till digitalt arbetssätt. När man kommit över första tröskeln så är det en enorm kick på alla sätt :)

FÖR MIG är film enbart primitivt! Men det är ju som tidigare sagts upp till var och en att ta ställning utifrån sina egna behov o värderingar.

/Janne

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto