Annons

Mellanformat??

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns visst mer att invända än just rent ekonomiskt. För mig känns det (bla) bra att hålla ett stort orginal i handen, det känns tryggt och är vackert.
Mellanformatkamerorna är vackrare också :)
Kristoffer>> vilken prisklass på kamera+objektiv tänkte du dig? Vad ska du fota och är det särskilda funktioner du vill ha med?
mvh
Johan

ps. slänger in en bild på min P67II, hämtade nyss trägreppet från posten. känner bara att jag måste få visa det för någon.. :)

Bilagor

• crw_487412.jpg
    crw_487412.jpg
    46.3 KB · Visningar: 588
Erik Schalin skrev:
Självklart.
Du köper det som säljs idag beg. om 5 år.

Under tiden använder du film. :)

Tänkte inte på det ;-)

(Mina kunder kommer bli förbannade när jag börjar debitera film, framkallning, polfilm och scanning på fakturorna igen.
Samtidigt kommer de att bli vansinniga över att behöva vänta så länge på bilderna.
Frågan är om de kommer att gilla frånvaron av alla kreativa verktyg det digitala arbetssättet ger?
Jag vet inte heller hur de kommer att tycka om att avsluta en fotografering utan att veta hur/ om resultatet blev bra??
Troligen kommer jag inte ha några kunder kvar om fem år, men detta är ju bara en parantes.)

Janne H skrev:
Jo så är det men det är inget de skriker ut högt.

Tekniskt sett ... de har inte lagt ner det ... (men jag tror också att jag har läst om det) ... utan, precis som men 5XX serien. De tillverkar efter marknadens behov. Och eftersom marknaden inte behöver mer än vad de har på lager, så blir det ingen tillverkning. :)

Håller med om prutmarginalen. Det är nog bäst att _inte_ köpa i en affär. De tar inte in grejor längre eftersom de inte kan erbjuda gamla trogna kunder ett vettigt pris. Då säljer folk privat och priset blir lite bättre än vad de kunde få i inbyte, men lägre än vad affärerna hade behövt ta för att sälja vidare.

Janne H skrev:
(Mina kunder kommer bli förbannade när jag börjar debitera film, framkallning, polfilm och scanning på fakturorna igen.
Jag är lite nyfiken på vad kunderna säger när du lägger på 1000 kr för sensor/minnes/dator/mjukvaru-slitage?

Och jag förstår att det inte fungerar med analogt när kunden knackar en på axeln hela tiden.

Ja butikernas priser på beg MF är i mitt tycke, horribelt långt ifrån verkligheten!
Men det är klart, dom säljer ju nästan inget heller :)

Ring/maila någon av alla de som säljer beg MF här på fotosidan. Fråga om de har prylarna kvar? Flertalet har det....
Tillgången är i nuläget betydligt högre än efterfrågan= låga priser.

Vi som de senaste åren sålt av våra MF prylar vet vad de är värda! De är värda det köparen/marknaden betalar, inte ett öre mera. Det är den bistra sanningen :-(

Såå Janne Höglund, du tycker att en 16-åring som går i första ring och är fotoamatör skall köpa sig en professionell digital utrustning för 120 - 150 kkr (inklusive ett par gluggar och minnesbärare). Detta istället för en mellanformatskamera för film som man kan få loss för 4-12 kkr i dagsläget.
Resultatmässigt kan ju den digitala utrustningen i sina bästa stunder åstadkomma ungefär detsamma som en 4.5x6 kamera. Det blir inte bättre, tvärtom, vill man hålla på med B/W blir det sämre.
Den analoga kameran har väl kvar sitt värde om 10 år, i värsta fall har den sjunkit till hälften. Den digitala toppkameran kommer ingen ens vilja ha för att den skulle vara tekniskt intressant. Hur tekniskt intressant är en PCdator med 486-processor idag??
Har du så stor erfarenhet som du påstår dig ha så råd inte en gymnasist som funderar på mellanformat att köpa en digitalkamera i den prisklassen. Det är verkligen amatörmässigt. Snällt uttryckt.
Us

Re: MF=återvändsgränd!

Janne H skrev:
Priserna på beg MF sjunker för var dag i nuläget.
Mycket tack vare att dig småbild typ Canon 1Ds II, ger bättre kvalitet än film i MF kamera.
Tycker du det är kul att plåta sv/v o göra egna kopior med max kvalitet..köp MF.
Om du vill lära dig göra snygga bilder, utveckla dit fotograferande, utveckla din kreativitet....mm.
Köp digitalt!!

Väljer du att köpa MF...Pruta, pruta, pruta!
Det finns hur mycket beg som helst.
Köpa nytt MF är i mitt tycke helt vansinnigt, om man inte verkligen gillar att göra av med pengar :-(

/Janne
Digital sedan -96

Man kan även vända på resonemanget: Att köpa en dslr för 57000 + moms (som dessutom blir värdelös om ett par år då utvecklingen går så fort) bara för att komma i närheten av vad en mellanformatare kan prestera är totalt vansinnigt. Om du skall ha samma kvalitet räcker heller inte upplösningen ens på canons L objektiv, det är ju som bekant inte bara kamerahuset som avgör kvaliteten. Men om man vill ha ett digitalt system och pengarna inte spelar någon roll så skall man givetvis satsa på en Hasselblad H1 och ett Phase One P25 bakstycket, man får då ett digitalt system som spöar skiten ur vilken canon som helst.

Hej,

ändå när tråden handlar om mellanformat. Är det någon som har erfarenhet av Pentax 645 objektiv? Hur pass goda är dessa optiskt? Har sett att det finns en del Pentax 645 hus begagnat så jag har varit lite sugen.

Har inte använt dem själv men sett så pass mycket av bilder tagna med dem att jag vill påstå att de är mycket mycket bra.
Rent generellt kan man säga att om man håller sig till "etablerade" fabrikat i mellanformatsklassen finns ingen direkt dålig optik. Eftersom den typen av kameror riktar/riktade sig mot proffssidan så fanns inte utrymme för svaga nummer.
Us

Tack Ulf för ditt svar. Jag antar att Pentax optiken är bra med det argumentet som skrev, riktad till professionella fotografer. Jag måste säga att se ett större dia på ett ljusbord (även i projekton) var en trevlig upplevelse.

För att lägga in min åsikt i debatten så tycker jag det är ganska enkelt.

Det finns olika användningsområden för olika personer, det går inte att säga att en kamera är bättre än nån annan.

Jag började fota analogt för ca 10 år sedan, gick över till en eos 10D med bra optik för 3 år sedan, men fick aldrig samma känsla och blev aldrig riktigt nöjd med resultatet. Kanske beroende på optiken, på den digitala världen, eller på att jag helt enkelt inte lade ner lika mkt tid bakom varje bild.

Dessutom så bytte jag inriktning på mitt jobb och behövde därför inte använda kameran professionellt längre, utan sysslar bara med det jag älskar, naturfotografering.

Valet var ganska enkelt för MIG att gå tillbaka till den analoga världen, och blev då sugen på mellanformat, och hasselblad. Så jag bytte min 10D med två objektiv rakt av mot en Hasselblad i toppskick, med ett 50mm och ett 250mm objektiv, plus massor av orginaltillbehör. Ett byte som givit mig tillbaka insperationen och känslan med fotograferingen.

Fick säkert 70 - 80 mail när jag satte ut annons om bytet. Många yrkesfotografer med 2-3 hasselbladssystem, som pga utvecklingen var tvugna att skaffa sig ett digitalt system.

En del suckade djupt och skulle ju självklart fortsätta använda bladaren till de jobb där riktigt hög kvalitét krävdes, och andra var helt euforiska och hade inga som helst problem att slänga bort mellanformataren.

Summa sumarum: Vilken kamera man väljer, analogt eller digitalt, kompakt eller system, mellanformat eller småformat, beror HELT på vad personen i fråga ska använda kameran till, och vad som prioriteras. Det går alltså inte att säga att något är bättre än de andra på något sätt.

Ett svar till kristoffer: Om du inte är intresserad av den digitala världen så tycker jag absolut att mellanformat är något för dig!

Stirra dig inte blind på Hasselblad, även om det finns ett visst nostalgiskt och patriotiskt värde över dem, samt att det är himla bra kameror.

Som många andra sagt så finns det en HEL del proffessionellt använda utrustningar ute på begagnatmarknaden just nu, och en sak att tänka på är att dessa kameror kan ha varit med om 3000-4000 "shots", vilket självklart slitit mer på kameran. Det behöver inte vara så men när jag tittade runt på kameror inför mitt köp, så tittade jag på en hel del prof. utrustningar, och dessa kameror var mycket illa åtgångna.

Hittade istället en glad amatör som hade tagit ca 200 bilder efter renovering :)

När det gäller hasselblad så är det vanligaste felet att magasinet som håller filmen inte håller ljustätt, detta kostar ca tusenlappen att åtgärda eller ca 1500 att köpa nytt bättre beg.

Här följer lite du kan titta på:

http://www.blocket.se/view/4765544.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

http://www.blocket.se/view/4810691.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

http://www.blocket.se/view/4653792.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

http://www.blocket.se/view/4867665.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

http://www.blocket.se/view/4314455.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

Ang formaten så gillar jag 6x6 skarpt, väldigt trevligt format!

Bor du i stockholm så får du gärna komma och klämma och känna på min kamera, för att få en uppfattning.

Lycka till med köpet!

MvH Patrik

Jag har varit sugen länge på MF - och det är ju verkligen köpläge. Ibland är det skönt att inte vara professionell, och behöva vända kappan efter vinden! Jag gillar utmaningen i att inte veta hur resultatet verkligen blev direkt...

Sweet home Mamiya!!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar