Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Med vilket öga?

Produkter
(logga in för att koppla)

Är du höger- eller vänsterögd?

  • Högerögd

    Röster: 258 52.9%
  • Vänsterögd

    Röster: 201 41.2%
  • Jag har inget dominant öga

    Röster: 18 3.7%
  • Vet inte

    Röster: 11 2.3%

  • Totala väljare
    488
Vänsterögd vid foto.
Beror på att om jag ska stänga enbart vänster öga så stängs automatiskt höger. Saknar visst en urkollingsmuskel där :eek:)
 
För att se om man är höger eller vänsterögd ska man sträcka ut armen (den arm som dominerar, för mig högerhanden då jag är högerhänt).

Bilda en ögla med tummen och pekfingret och placera den mot en mindre sak längre bort, som får plats i öglan, så att du ser saken genom själva öglan.

Blunda nu med vänster respektive höger öga. Det öga du ser saken med genom din ögla är ditt dominerande öga, i mitt fall höger.

Du kommer med stor sannolikhet märka att du är högerhänt och högersynd, eller vänsterhänt och vänstersynt.
 
elohim skrev:

Du kommer med stor sannolikhet märka att du är högerhänt och högersynd, eller vänsterhänt och vänstersynt.

Hur sannolikt? Kan jag ta extraknäck på cirkus? Behöver alla sidoinkomster jag kan få.

/Svante, som är grymt vänsterögd och högerhänt.
 
Påverkas ens fotografering av synen? Jag ser bara på mitt vänstra öga och undrar vad det har för betydelse för bildkompositionen. Ha en god jul och ett gott nytt år!
 
"För att se om man är höger eller vänsterögd ska man sträcka ut armen (den arm som dominerar, för mig högerhanden då jag är högerhänt).

Bilda en ögla med tummen och pekfingret och placera den mot en mindre sak längre bort, som får plats i öglan, så att du ser saken genom själva öglan.

Blunda nu med vänster respektive höger öga. Det öga du ser saken med genom din ögla är ditt dominerande öga, i mitt fall höger.

Du kommer med stor sannolikhet märka att du är högerhänt och högersynd, eller vänsterhänt och vänstersynt."

Om jag gör som Carl säger så är jag enormt västerögd, men är högerhänt och tittar alltid i kameran med högerögat öga.
Jag som alltid trott att jag var högerögd?????
 
Intressant! Undertecknad är vänsterhänt och skulle ha föredragit vänster öga, men fotograferar med hö pga dålig syn. Och enligt anvisat test är jag numera högerögd (har inte provat med glasögon dock.

Betr ögonen och hjärnhalvorna: båda ögonen skickar info till båda halvorna. Hö sida av ögonen till vä hjärnhalva och vice versa.
 
Höger el vänster öga?

Lite udda fråga men vilket öga fotar du med, använder när tittar i sökaren? Jag har alltid använt vänster men det är ju lite opraktiskt speciellt med displayen som lätt blir påverkad.

Vore kul att höra!
 
Samma här. Detta är pga. mitt vänster öga är dominerande. Gav mig lite problem med jakt, då jag alltid siktade lite höger om målet.... Tog ett tag innan jag upptäckte varför
 
Höger öga då det är något dominerande (något jag fick lära i lumpen vid skjutning och man skulle sikta med bägge ögonen öppna). Kanske en förklaring varför det känns naturligare att sikta med högerögat. Dessutom håller man kameran med högerhanden och tillsammans med glasögon blir det väl trångt om man vill använda vänsteröga.

/Gunnar
 
Jag är vänsterögd, trots att mitt högra öga är dominant (enligt Jesper E:s metod i länkad tråd) och trots att jag ser bäst med höger öga. Anledningen är enkel och ni kan själva prova:

* Man har en mera naturlig och bekväm huvudställning när man tittar med vä öga i sökaren. Du slipper vrida nacken åt vänster.

* Man kan ta mycket bättre stöd med vä armbåge mot kroppen om man tittar med vä öga i sökaren. Det blir en mera naturlig ställning (utan nackvridning åt vänster). Mindre risk för skakning alltså.

En nackdel med vänsterögdhet är väl för analoga fotografer som använder kameror med manuell frammatning. Man måste då ta ögat lite från sökaren när man drar fram filmen, eftersom näsan/pannan är ivägen. Kan vara en fördel i en del situationer om man kan ha ögat kvar när man ska exponera flera bilder efter varandra. Motorframmatning passar bättre då, eller så finns t.ex en T-Winder som kan monteras på vissa smarta kameratyper. Man drar då fram med filmen med vänser hand istället via en spak på undersidan av kamerahuset. Fungerar alldeles utmärkt och t.om snabbare än vanlig manuell framdragning.
 
Glömde skriva:

* Man får också ett bättre stöd mot ansikten (pannan, näsan, kindknotan) när man tittar med vänster öga i sökaren.

Som sagt i föregående inlägg, prova själva och se.
 
Om man använder höger eller vänster öga för att styra den "mänskliga autofokusen" kan man tyvärr inte göra så mycket åt.
Det enklaste sättet att kontrollera detta är som bekant att med bägge ögonen öppna sikta med tummen på en punkt som ligger några meter bort, och sedan blunda växelvis med höger respektive vänster öga. Resultatet är ganska tydligt.
Hjärnan är som tur är mycket mer avancerad än en kamera. Skulle man förlorar synen på det fokuserande ögat kommer det andra öga ta över den rollen.
Ser man det som ett enormt problem med att ögonen inte är synkade med den kamera man köpt, kan man ju alltid med en lapp för ena ögat tvinga fram en förändring.
 
Jag undrar om det inte är som med vänster- och högerhänthet. Alltså att organen är "kopplade" till motstående hjärnhalva, och att dessa är omkastade beroende på ens dominerande sida. I så fall kan det antagligen vara nyttigt att använda fel öga, precis som att det är nyttigt att använda fel hand vid konstnärliga utövelser, såsom teckning.
Själv använder jag oftast höger öga (och är högerhänt), men det kan vara ganska kul att använda vänster som omväxling. Det känns väldigt ovant i början, men man vänjer sig tämligen snabbt. En riktigt stor fördel är att man kan få ett mycket smutt grepp när man plåtar i höjdformat, eftersom man slipper kröka högerarmen "över huvudet". Nackdelen är att man ju vrider kameran åt andra hållet och därmed får man ofta kameraremmen mitt för sökaren av någon anledning.
Prova förresten gärna att använda vänster hand till datormusen i en vecka. Du kommer att få nästan lika bra hanterbarhet på denna korta tid! Hjärnan och kroppen anpassar sig mycket snabbt, och det är säkert ganska bra att jävlas lite med sig själv ibland;-)
 
jag använder oftast vänster öga, testade lite med höger öga idag på en konsert, men det kändes inte lika bra. verkar ha bättre syn eller hanterbarhet på vänster öga...
 
En viss betydelse för höger- eller vänsterögdhet med kameror har även sökarinformationen. Ligger den till höger om sökarbilden brukar det vara lättare att se med vänster öga och ligger den till vänster om sökarbilden brukar man se den bäst om man tittar med höger öga. På den kamera jag mest använder ligger exponeringsinformationen i nederdelen av bilden och på min gamla spegelreflex ligger den till höger.
 
Jag har glömt vem det var som gjorde det, men jag har läst om någon tok till vetenskapsman, som bara för att bevisa att det skulle gå gick omkring med glasögon som spegelvände allt han såg. Det tog tydligen hjärnan mellan en och två veckor att anpassa sig, men de följande veckorna fungerade allt precis som vanligt för honom igen.

Tills han slutade med glasögonen, förstås.
 
Jag har glömt vem det var som gjorde det, men jag har läst om någon tok till vetenskapsman, som bara för att bevisa att det skulle gå gick omkring med glasögon som spegelvände allt han såg. Det tog tydligen hjärnan mellan en och två veckor att anpassa sig, men de följande veckorna fungerade allt precis som vanligt för honom igen.

Tills han slutade med glasögonen, förstås.

Glasögnonen var prisman och bilden var uppochner. När försöket var över gick han ut på balkongen och det flippade tillbaka rättvänt på några sekunder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.