Annons

Med vilket öga?

Produkter
(logga in för att koppla)

Är du höger- eller vänsterögd?

  • Högerögd

    Röster: 258 52.9%
  • Vänsterögd

    Röster: 201 41.2%
  • Jag har inget dominant öga

    Röster: 18 3.7%
  • Vet inte

    Röster: 11 2.3%

  • Totala väljare
    488
maggan skrev:
-------------------------------------
maggan skrev:
Jag kikar med vänster och blundar med höger, ibland faktiskt så hårt så jag får ont i högerögat efter en dag med foto.
---------------------------------------
Det skrev nog inte jag, för jag tittar nog ganska ofta med båda ögonen, en utanför kamera och en i sökaren.

Attans, glömde bort att klistra in rätt namn när jag kopierade text å de´. Det var ju paa som skrev.
 
Jag vet inte vilket som är dominant och misslyckades totalt i "testet". Om jag väljer en punkt så ser jag fingret i dubbel upplaga och vet inte vilket som är riktat på punkten. Omvänt är att om jag fokuserar på fingret blir punkter bakom dubbla.
Så jag fick ta ett öga i taget och rikta fingret på en punkt - med samma resultat på bägge ögonen dvs fingret flyttade sig lika mycket oberoende av vilket öga jag testade. I kameran har jag vänster öga i sökaren men det är mer av vana då jag måste ha bägge ögonen öppna för att se motivet ordentligt. Ska börja testa med att fokusera med höger öga i kameran.
Förklaring från någon kunnig skulle uppskattas men jag uppfattar det som att jag inte har något dominant öga.
 
Just nu är jag högerögd. Igår var jag vänsterögd. Det varierar lite beroende på ljus och annat. Ifall jag tänder skrivbordslampan till höger om datorn så blir jag vänsterögd igen...

Jag har tagit med mig lite "fasoner" ifrån luftgevärsskyttet till fotograferingen. Jag lägger vänster armbåge mot kroppen, och lägger kameran i vänsterhanden. Mycket stadigt. Då blir det självklart att använda vänster öga.
 
Liza skrev:
Jag vet inte vilket som är dominant och misslyckades totalt i "testet". Om jag väljer en punkt så ser jag fingret i dubbel upplaga och vet inte vilket som är riktat på punkten. Omvänt är att om jag fokuserar på fingret blir punkter bakom dubbla.

Fokusera på fingret så att du ser punkten dubbelt. Tänk på att det ska vara några meter till punkten, det ger tydligare resultat.

Håll fingret mitt emellan punkterna och flytta fokus till punkten utan att flytta fingret. Blunda därefter med ett öga i taget.

Funkar för mig i a f!
 
Tack Jörgen! Fy vad jobbigt men det blev samma resultat dvs samma förflyttning på bägge ögonen så jag har nog inget dominant öga.
MVH Eva
 
Synnerverna korsas delvis så att båda hjärnhalvorna processar nervsignaler från båda ögonen.
mvh.Olle, extremt högerögd...
 
Jag är extremt höger vad gäller det mesta (politiksnacket lämnar vi därhän, OK?) och röstade som om jag var högerögd när jag plåtar.

Jag skjuter ju med höger öga.

Döm om min förvåning när jag var ute och plåtade idag och kameran dök upp framför mitt vänsta öga.
Jag har alltså inte tänkt på det tidigare men jag gör alltså allt utom att plåta med höger.
 
Jeppe skrev:
Vänster.. Man tar väl sitt finger och täcker över en punkt lite längre bort och sedan blundar man med respektive öga.. Det ögat där det flyttar sig minst på är ditt dominanta öga (eller nåt) och det är det som är bekvämast att använda.. Typ så minns jag det

Ska man gå efter det här så är jag vänsterögd, men jag använder alltid höger öga när jag tittar i kameran... :)
 
Som vänsterögd så finns det ett problem med val av AF-punkt på F5'an.

Det händer att näsan väljer om i stridens hetta.
Det är inte så bra.
 
Akut vänsterögd vilket är illa eftersom jag har brytningsfel på det ögat. Aldrig kunnat se i dubbelokularkikare t.ex. Dessutom har jag mycket sämre mörkerseende på vänster och upplever även färgerna mindre mättade. Provia på vänster och velvia på höger ungefär.

När jag var liten testade TV att sända några filmer som man skulle se i 3D om man tog på sig röd-gröna glasögon. Kände mig som den ende i hela landet som inte såg ett förb. dugg. Förstår nu att det var mitt dominanta ögat som spökade.

Knepigt att alla kameror konsekvent tycks tillverkas för högerögda när 40% säger sig titta med vänster, (om man nu får tro den här undersökningen.) Gör inte kameratillverkare sådana här enkäter? Kameror som är vänliga för oss knepiga vänstertittare borde ju rimligen sälja rätt bra?


(PS Var bortrest när denna tråd drogs igång så därför öppnar jag den igen DS)
 
"Med vilket öga"?

JaHa! JASSÅ! NU ser Jag bättre och MER vad det "egentligen" handlar om... För Mej är det så här: Mitt högra öga dominerar(lite')över det vänstra, MEN, med kameran så "blir Jag vänsterögd"... Jag vet inte varför...
Mvh: Stefan S(Som ser 1.o vänster, 1.o höger, 1.o binokulärt, har normalt färgseende samt inga synfältsdefekter!!!)
 
Detta var ju en skitsvår fråga. Jag kollar ju alltid sökaren med mitt högra om det är frihand, vänstra om det är stativ. Fast den bistra sanningen är att högra ögat i verkligheten är så uselt att det inte räcker för körkortskraven, dock har det räckt bra för att få rätt skärpa på bilderna ändå många gånger..

Måste nog testa vänster några avtryck och se om det funkar att hålla på frihand mot vänster också nu, isåfall kan man ju slopa stativet oftare.
/Lotta (Både höger och vänsterhänt, inte lika vanligt tror jag..)
 
Jag hävdar bestämt att man kan träna bort ett dominant öga - jag både skjuter och fotar numera med bägge ögonen öppna och valfritt bakom sökaren. Är däremot 'naturligt' högerdominant.
 
Jag sköt luftgevär med höger, men fotograferar alltid med vänster. Kanske är det något annat som styr... något med hur armarna är i förhållande till ögonen? Något måste ju förklara att vissa använder andra ögat vid t ex stativfotografering...
 
haard skrev:
Jag hävdar bestämt att man kan träna bort ett dominant öga - jag både skjuter och fotar numera med bägge ögonen öppna och valfritt bakom sökaren. Är däremot 'naturligt' högerdominant.

Då utgår du från att man har lika bra syn på båda ögonen. I mitt fall så är det hjärnan som kompenserar den dåliga synen på vänster öga med att låta höger öga dominera.
 
Kijana skrev:
Då utgår du från att man har lika bra syn på båda ögonen. I mitt fall så är det hjärnan som kompenserar den dåliga synen på vänster öga med att låta höger öga dominera.

Varför tror du att det är så? Mitt vänsteröga är det klart sämre. Ändå dominerar det totalt.
 
Caspary skrev:
Kanske är det något annat som styr... något med hur armarna är i förhållande till ögonen? Något måste ju förklara att vissa använder andra ögat vid t ex stativfotografering...
I mitt fall är det nog absolut det, eller hur hjärnan talar om för mig hur jag ska hålla mot höger öga. Jag har testat nu, men kan bara inte hålla kameran mot vänster trots usel syn på höger. Lustigt eftersom jag i många fall är lika höger och vänsterhänt. Med stativ faller det sig naturligt att titta med vänster, då antagligen för att jag ser mycket bättre på det. Det är nog därför jag börjat använda stativet mer också sista tiden, för att se vad jag plåtar;)
 
Just i mitt fall känns det klart naturligare att titta med vänster öga och således ha problem med näsan (som i mitt fall dessutom är ganska rejäl). För mig grundar det sig nog i att jag är högerhänt och därmed håller tex ett gevär med högerhanden på avtryckaren. Att hålla ett gevär på det viset och använda höger öga gör att hållningen blir rätt obekväm. Därför blev det naturligt att använda vänster öga även vid fotografering. Jag har aldrig tänkt på att börja använda höger öga, trots att jag många gånger funderat på att näsan faktiskt är i vägen.

(ser faktiskt sämre på höger öga också... så förklaringen kanske sitter där...)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.