Jag är vänsterdominant(pga av lazy eye på höger när jag var liten), men inlärd högerskytt(båge framförallt). Dock vänsterskytt med kameran.
Jag växlar dock beroende på vad jag gör.
Har bättre mörkerseende på höger. Men är mer primär med vänster när jag läser. Det vänstra ögat går också mot lite varmare färgton och det högra mot en lite kallare(blåare). Det vänstra har bättre skärpa med liten bländare(när det är ljust) men har vissa defekter när pupillen övergår en viss storlek. Det högra är skarpt, men dock har jag svårigheter att läsa text med enbart höger.
Det mesta hade jag inte tänkt på förens jag genomgick en ögonoperation för att ta bort mina stackars -8.5 närsynthet+astigmatism. Men efter det märkte jag att det var skillnad.
Och precis som Johan säger, det finns ett skäl till att optiker i regel täcker ena ögat med nåt svart istället för att man blundar. Det går att nästan slappna av helt när man blundar med ena ögat, men det kräver koncentration och träning.
Alternativt kan man skifta fokus på det primära synfältet mellan ögonen och ha båda öppna. Men det kräver ännu mer träning. Det är ung som att man ger sig själv dubbelseende tillfälligt, men väljer att ha fokus på den ena av bilderna.