Annons

Med vilket öga?

Produkter
(logga in för att koppla)

Är du höger- eller vänsterögd?

  • Högerögd

    Röster: 258 52.9%
  • Vänsterögd

    Röster: 201 41.2%
  • Jag har inget dominant öga

    Röster: 18 3.7%
  • Vet inte

    Röster: 11 2.3%

  • Totala väljare
    488
Jeppe skrev:
Vänster.. Man tar väl sitt finger och täcker över en punkt lite längre bort och sedan blundar man med respektive öga.. Det ögat där det flyttar sig minst på är ditt dominanta öga (eller nåt) och det är det som är bekvämast att använda.. Typ så minns jag det


Minns inte riktigt hur det var, men det Jeppe skrev lät vettigt så jag testade. Om jag inte gjorde fel så har jag inget dominerande öga. Men däremot fotar jag med vänster - höger känns inte riktigt rätt.

Kul diskussion!
 
Det där med hjärnhalvorna ... under förutsättning att man inte har en kluven hjärna (dvs, efter en operation vid svår epelepsi) går synnerver primärt från båda ögonen till både vänstra och högra halvan av nackloben.

Själv använder jag vänster öga av den enkla anledningen att jag lekte med lite explosiva saker en gång i tiden .-)
 
Jag har ett dominerande vänsteröga egentligen, men har vant om mig till att använda höger öga. Det gick väldigt lätt och känns betydligt bekvämare än att använda vänsterögat. Nu faller det sig naturligt att använda höger trots att det vänstra fortfarande är det dominerande. Tänker inte ens på det. Detta gäller även när jag tittar i luppen.
 
bildsten skrev:
Hej
Intressant diskussion. Själv använder jag det öga som råkar hitta okularet först men med en viss preferens för vänster öga. Jag lärde mej dock tidigt att ha båda ögonen öppna "när det rör på sig", sport- och barnfoto tex. Och då blir det höger öga i sökaren annars funkar det ju inte. Förfarandet kan rekommenders men fordrar en del träning.
Sten

Har också båda ögonen öppna. Men i mitt fall är det den vänstra ögat som tittar i sökaren. Den högra kopplas ifrån på något sätt även om den är öppen.

Den vänstra ögat dominerar, dessutom är synen sämre på den högra.
 
Båda ögonen

Själv har jag från ett aktivt skytte och speciellt militär skytteträning lärt mig att hålla båda ögonen öppna. Därför att om man blundar med ena ögat drabbas det andra ögat av en liten men inte alls obetydande tryckförändring, det stramas helt enkelt åt och förvränger perspektivet.

Precis som tidigare nämnts så håller jag bara båda ögonen öppna vid "händelserika" omständigheter och det är högra ögats synfält som passerar sökaren.

Appropå skytteteknik är det mycket som tillämpas vid fotografering. Hålla andan vid avtrycket reducerar rörelseoskärpa.

erh, nu börjar jag halka ur tråden!
 
Jag är vänsterdominant(pga av lazy eye på höger när jag var liten), men inlärd högerskytt(båge framförallt). Dock vänsterskytt med kameran.

Jag växlar dock beroende på vad jag gör.
Har bättre mörkerseende på höger. Men är mer primär med vänster när jag läser. Det vänstra ögat går också mot lite varmare färgton och det högra mot en lite kallare(blåare). Det vänstra har bättre skärpa med liten bländare(när det är ljust) men har vissa defekter när pupillen övergår en viss storlek. Det högra är skarpt, men dock har jag svårigheter att läsa text med enbart höger.

Det mesta hade jag inte tänkt på förens jag genomgick en ögonoperation för att ta bort mina stackars -8.5 närsynthet+astigmatism. Men efter det märkte jag att det var skillnad.

Och precis som Johan säger, det finns ett skäl till att optiker i regel täcker ena ögat med nåt svart istället för att man blundar. Det går att nästan slappna av helt när man blundar med ena ögat, men det kräver koncentration och träning.

Alternativt kan man skifta fokus på det primära synfältet mellan ögonen och ha båda öppna. Men det kräver ännu mer träning. Det är ung som att man ger sig själv dubbelseende tillfälligt, men väljer att ha fokus på den ena av bilderna.
 
Högerögd. Däremot kan jag omöjligen ha telefonen annat än på vänster öra, höger är helt omöjligt.
 
Jag kan inte ens blunda med höger öga om jag inte får blunda med vänster samtidigt ;)
För ni blundar väl med det ena ögat - eller har ni båda öppna?
Man kanske skulle överväga att blunda med båda...


/Janne
 
mganga skrev:
Det där med hjärnhalvorna ... under förutsättning att man inte har en kluven hjärna (dvs, efter en operation vid svår epelepsi) går synnerver primärt från båda ögonen till både vänstra och högra halvan av nackloben.

Själv använder jag vänster öga av den enkla anledningen att jag lekte med lite explosiva saker en gång i tiden .-)

Jaha korsar inte synnerven utan som du säger går till bägge halvorna faller lite mitt första tänk
förståss.

Har tittat lite i kloka boken då. Ja det ser ut som om nervsignalerna går i kors.
Men en uppdelning sker från respektive öga till bägge halvorna... En smart lösning i utvecklingen.
 
Senast ändrad:
Jag kikar med vänster och blundar med höger, ibland faktiskt så hårt så jag får ont i högerögat efter en dag med foto.
Märkligt nog så kikar jag med höger om jag ska skjuta med luftgevär, det mest aggresiva vapen jag har förutom kameran.
 
Vid de sällsynta tillfällen när jag försöker fotografera utan glasögon eller kontaktlinser fokuserar jag med höger trots min vänsterögdhet på grund av att höger ser så mycket bättre. Men jag blir nästan snurrig i huvudet av det.
 
Jeppe skrev:
Vänster.. Man tar väl sitt finger och täcker över en punkt lite längre bort och sedan blundar man med respektive öga.. Det ögat där det flyttar sig minst på är ditt dominanta öga (eller nåt) och det är det som är bekvämast att använda.. Typ så minns jag det

Om detta stämmer som Jeppe skriver, då är mitt vänsteröga dominant - men jag fotar med högerögat, eller jag menar, att jag tittar med höger öga i sökaren när jag fotar...
 
Re: Höger

maggan skrev:
Hoppas att det inte har någon påverkan på min kreativitet för jag använder höger öga även när jag fotograferar.

Vilken tur för dig!

paa skrev:
den som är höger dominant är kreativ lagd

Själv är jag högerdominant vad gäller det mesta! Tyvärr har jag bättre syn på vänster öga så det kanske är dags att lära sig sikta med det istället.
I övrigt är jag både oorganiserad (många järn i elden men smider inte alltid klart dem, tyvärr), anpassningsbar och flexibel.

maggan skrev:
Jag kikar med vänster och blundar med höger, ibland faktiskt så hårt så jag får ont i högerögat efter en dag med foto.

Har själv samma problem! Fast med vänster öga. Ser lika suddigt som efter en hård lördagsnatt. Funderar på att testa med ögonlapp så man slipper blunda.
 
Jag kikar med höger... OM jag försöker blunda med höger öga åker vänster obönhörligen igen! Kan inte! =)

Gjorde Jeppes test å enligt det är jag högerdominant.... stämmer ju.. =)
 
paa skrev:
De flesta kameror är konstruerade för högerögda verkar det och sägs vara det vanligaste.

Det här var en kul diskussion. Har inte reflekterat över det här tidigare men jag är vänsterögd och har länge undrar hur i... de har kommit på att placera AE-L:en så man får tummen i höger öga.
 
arleklint skrev:
Jag kan inte ens blunda med höger öga om jag inte får blunda med vänster samtidigt ;)
För ni blundar väl med det ena ögat - eller har ni båda öppna?

Det här är en rolig tråd! Jag var tvungen att hämta min kamera för att komma på vilket öga jag använder (tänker inte på det annars)...

När jag tittar med vänster öga (vilket jag alltid gör) så har jag ha mitt högra öga öppet utan att det stör. När jag byter för att titta med höger öga så måste jag tokblunda för att kunna se ngt i kameran... märkligt tycker jag =)

Det måste betyda att jag är vänsterdominant? Eller handlar det bara om att jag har vant mina ögon så att det har blivit såhär?

Föresten, jag tycker det är läckert att kunna titta med båda ögonen. Dock är det lite jobbigt när folk frågar varför jag inte blundar? =)
 
Jessica_ skrev:
Dock är det lite jobbigt när folk frågar varför jag inte blundar? =)

hehe, jo det känner jag igen, men folk ser mitt blinda vänsteröga (vilket skelar), så de tror inte att jag tittar på dem.
skumt.. blir resultatet. =)
 
Jag är högerögd och har en rejäl klyvarbom. Får för mig att efterssom de flesta systemkameror är byggda i Asien och asiater (generellt) inte har så stora näsor, så ser kamerorna ut som de gör (m.a.p näsfett på bakstycken, displayer o.s.v).
Löste dock "problemet" genom att skaffa en sökarförlängare.

/ E
 
--------------------------------------------------------------------------------
maggan skrev:
Hoppas att det inte har någon påverkan på min kreativitet för jag använder höger öga även när jag fotograferar.
--------------------------------------------------------------------------------
Jörgen skrev
Vilken tur för dig!

--------------------------------------------------Håller med då, att det är tur om det är så att synnervern inte korsas, vilke tjag trodde när jag srev det ovanför.-
------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
maggan skrev:
Jag kikar med vänster och blundar med höger, ibland faktiskt så hårt så jag får ont i högerögat efter en dag med foto.
---------------------------------------
Det skrev nog inte jag, för jag tittar nog ganska ofta med båda ögonen, en utanför kamera och en i sökaren.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.