Annons

Med vilket öga?

Produkter
(logga in för att koppla)

Är du höger- eller vänsterögd?

  • Högerögd

    Röster: 258 52.9%
  • Vänsterögd

    Röster: 201 41.2%
  • Jag har inget dominant öga

    Röster: 18 3.7%
  • Vet inte

    Röster: 11 2.3%

  • Totala väljare
    488
Jag anväder vänster öga. Har alldrig upplevt att det skulle vara några problem med det. Snarare tvärtom eftersom man slipper stå och kisa med det andra ögat som ett fån, det är liksom redan bortkopplat etersom kameran täcker det (jag lägger liksom kinden mot kamerans baksida och har huvet lite snett... det där lät skitknepigt, men ni fattar)
MVH. David.
 
Jag anväder vänster öga. Har alldrig upplevt att det skulle vara några problem med det. Snarare tvärtom eftersom man slipper stå och kisa med det andra ögat som ett fån, det är liksom redan bortkopplat etersom kameran täcker det (jag lägger liksom kinden mot kamerans baksida och har huvet lite snett... det där lät skitknepigt, men ni fattar)
MVH. David.
Bra att du "saknar" praktiska problem med vänster öga..! Med det ögat tror jag vi är känsligare för bild.
Ja mer kreativa..;) Vill "nästan" påstå att det syns direkt.
 
intressant

Bra att du "saknar" praktiska problem med vänster öga..! Med det ögat tror jag vi är känsligare för bild.
Ja mer kreativa..;) Vill "nästan" påstå att det syns direkt.

Intressant diskussion det här. Det ledde mig att börja jämföra mitt högra och vänstra öga (har aldrig reflekterat över det tidigare). Inte nog med att jag upptäckt att jag ser radikalt sämre med mitt högra, jag ser dessutom varamre toner med det högra och kallare med det vänstra.... Man skulle kunna säga att högra ögat har vitbalansen inställd på "molnigt" och det vänstra på "solsken".
Någon annan som upplevt liknande?
 
Hej
Intressant diskussion. Själv använder jag det öga som råkar hitta okularet först men med en viss preferens för vänster öga. Jag lärde mej dock tidigt att ha båda ögonen öppna "när det rör på sig", sport- och barnfoto tex. Och då blir det höger öga i sökaren annars funkar det ju inte. Förfarandet kan rekommenders men fordrar en del träning.
Sten

Instämmer helt.
//Chras
 
jepp, samma här. Alltid vänster utom när jag plåtar tex innebandy. Då blir det höger öga i sökaren och vänster ute på plan för att se vad som är på väg att ske. Det blir lite känslan av en kikare men man anpassar sig snabbt
 
Alltid höger, vänster går inte. När jag läste den här tråden provade jag att kolla med vänster öga ett tag för skojs skull, men jag fick nästan nackspärr av att ha huvudet så där konstigt högervridet så det är nog inget för mig.

Jag ser också varmare färger med höger öga och kallare med vänster.
 
Alltid höger, vänster går inte. När jag läste den här tråden provade jag att kolla med vänster öga ett tag för skojs skull, men jag fick nästan nackspärr av att ha huvudet så där konstigt högervridet så det är nog inget för mig.

Jag ser också varmare färger med höger öga och kallare med vänster.

Ja vänster inget måste...Men skillnad är det och viktigt att veta själv...! Finns det fler skillnader man kan fundera på?
 
TACK!, Apersson...

Jag har glömt vem det var som gjorde det, men jag har läst om någon tok till vetenskapsman, som bara för att bevisa att det skulle gå gick omkring med glasögon som spegelvände allt han såg. Det tog tydligen hjärnan mellan en och två veckor att anpassa sig, men de följande veckorna fungerade allt precis som vanligt för honom igen.

Tills han slutade med glasögonen, förstås.

För det ngt "kvävda garvet", sitter i "biblio"..., Jag fick tack vare Ditt inlägg...
Trots "kvävningen" så kom skrattårarna i alla fall&ändå...
3-vli' helg!

Mvh: L.C.Stefan Strandberg, HFK
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.