ANNONS
Annons

Maska bort del av bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicklas.T

Aktiv medlem
Hejsan.

Jag vill lägga ihop två bilder och undrar om jag kan slippa sudda i bilderna så att jag kan ångra och förfina längre fram. Kan en lagermask gå från visa bild till genomskinligt? isf. vilken lagermask?

Hojjta till om jag är otydlig och svara gärna även om du inte vet helt säkert så provar jag.

Mvh
Nicklas

Hejsan.

Jag vill lägga ihop två bilder och undrar om jag kan slippa sudda i bilderna så att jag kan ångra och förfina längre fram. Kan en lagermask gå från visa bild till genomskinligt? isf. vilken lagermask?

Hojjta till om jag är otydlig och svara gärna även om du inte vet helt säkert så provar jag.

Mvh
Nicklas

Svårt att veta exakt vad du menar, men om du gör en vit lagermask kan du sudda bort det du inte vill ha med svart färg.. Använd en ganska stor, mjuk pensel och i låg opacitet. Sedan är det bara att kladda på!

Lägg till lagermask till den översta bilden.
När masken är vit, släpper översta bilden inte igenom någonting.
Om du markerar masken och trycker "Ctrl+I" (Bokstaven "i") så inverterar du masken till svart, och bilden masken är knuten till (Lagret) blir helt genomskinligt.

Bara att utgå från endera läget, masken svart, eller masken vit.
Bara att maska fram eller maska bort, du kan göra det hur mycket du vill, fram och tillbaka, då du hela tiden har båda bilderna kvar. Du har ju inte suddat i någon av dem.

För att delvis ta fram något kan du måla med olika nyanser av grått. (Tex om du målar med RGB värdet R=127, G=127, B=127 i lagermasken, så släpper lagret igenom 50% av underliggande lager.)

Tips:
För att snabt växla mellan förgrunds och bakgrunds färg (=svart och vitt) använder man tangenten för bokstaven "X".

Tack för snabbar svar! =)

Jag la på en gradient map på översta lagret och drog sedan ner själva masken på bilden och kastade lagret. Så nu har jag en svart ruta brevid bilden i lagerpaletten som uppnår precis det jag vill och det ni skriver. Frågan är bara hur jag får fram masken på bilden direkt utan att ta min lilla omväg via en gradient map.

Det sjuka är att jag gjort detta förut, men inte mekat med det på länge och har total hjärnsläpp..

Mvh

"Select color range" kan fungera...
Om du bara vill se vad du maskat, kan du hålla inne "alt" samtidigt som du klickar på masken, då ser du masken istället för bilden.
"Alt" klicka i masken igen för att få fram bilden igen.

Jag kanske missuppfattar dig, men om du klickar på själva masken (miniatyren) så blir den aktiv istället för den faktiska bilden. Nu kan du måla i masken på precis samma sätt som vanligt.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.