Annons

Marknadens bästa kompakta digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
kanske det men du får ju möjligheten att foto RAW med den och det är det som är det intressant med den tycker jag.
 
Hittade informationen på yfo.se Dock så kan jag inte hitta det på något annat ställe så det verkar ju som dom har skrivit fel...
 
2HOT4U skrev:
några förslag?
Jag har en Canon powershot S80 och den verkar tillhöra toppskiktet. Den är skarp och snabb på alla sätt och vis. Bra vidvinkel och hyggligt jämn blixtexponering. Lätthanterliga menyer på svenska plus bra filmfunktion med möjlighet till zoomning under tiden man filmar. Sett till prestandan får den dessutom anses vara relativt liten och behändig, den går med lätthet ner i en vanlig jackficka. Det finns säkert bättre modeller men S80 uppfyller de flesta kompaktfotografernas krav med råge.
 
Jag förmodar att du besitter en Powershot 750?
I så fall kan du nog lugnt sitta i hamn tills hösten (hösten) anländer och nästa omgång med nylanseringar kommer från exempelvis Canon med förhoppningsvis en efterträdare till 750:n med 8-megapixels sensor, bildstabilisering (IS) och 3-tumsskärm.
Vill du byta nu så är säkert Sony W100 trevlig (nackdelar i form av minnesformatet Memorystick) och Fujifilm F30 (ännu "sämre" minnesformat XD).

Jag tror helt enkelt att inte många småkameror för tillfället slår 750:n. S80 är ju lite väl tjock.
 
Hur bra är s 80 i dags läget, den är inte helt ny idag. Finns det något som är lika bra eller bättre o hyffsat compakt....
 
Beror på vad du menar med "bästa", men Fuji F10/F11 (kanske andra Fuji-modeller också, F30?) verkar ju spela i en helt annan dimension än alla andra kompakter vad det gäller bildkvalitet på högre ISO där Fuji verkar ha fått till väldigt lågt brus i sin sensor.
 
om man bortser från den medelmåttliga bildkvalitén tycker jag ricoh r4 är rätt grym. liten, 7.1x zoom från 28 mm till 200, bildstabilisator, snabb (min R2 är det i de flesta lägena iallafall oh R4 verkar vara minst lika snabb i de flesta lägena).
sen är videoläget och blixten inget att hurra över heller. men annars verkar den grym!
 
fick min Ixus65 igår
känns som om jag kommer att ha den länge
ser nästan ut som den tar bättre bilder än min förra Ixus 750
 
Bästa digitala kompakt kameran

Det finns nog ingen kompaktkamera som är bäst, de har olika styrkor och svagheter.

Efter att min display sprack på Ixus=kassera så har min uppfattning om kvalitet vidgats (hittade fler på internet som drabbats av spräckt display på Ixus)


Gäller det bildkvalitet så är nog Fuji F10 och F11 svåra att slå. För när man talar om kvalitet på bilden så ingår frågan om brus.

Kolla själv på brus mellan Fuji och Canon (länk nedan)
http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf10zoom/page7.asp


Handlar det om automatiska och manuella inställningar finns flera kandidater som Fuji F11 och Canon S80 samt fler modeller


Är det kompakt superzoom som det gäller finns Panasinic DMC-TZ1 och Ricoh Caplio R4.


Alla dessa kompaktkameror är mycket bra inom sitt område, det beror på vad man är ute efter.


Kunde jag skräddarsy den näst intill perfekta kompakt kameran skulle jag baka ihop följande:
Panasonic DMC-TZ1 zoom enheten på 10X
Panasonic bildstabilisering
Fuji F11 CCD chip med extremt lågt brus.
Fuji F11 otroligt långa batteritid
Fuji F11 snabbhet att ta bild och startupp
Fuji F11 skydd på display
Nikon P4 mjukvara "face priority" och "intervall"
Canon video funktion
Canon Ixus 800 optisk sökare
RAW format
Manuella inställningar


Den tillverkare som gör en sådan kompaktkamera kommer nog att dominera det segmentet på marknaden.


MVH
 
En stor nackdel med bildkvaliteten hos Fuji F10/F11 är färgåtergivningen. På tok för hög mättnadsgrad, och dragning åt rött.
 
Thomas_A skrev:
En stor nackdel med bildkvaliteten hos Fuji F10/F11 är färgåtergivningen. På tok för hög mättnadsgrad, och dragning åt rött.
Jag hade önskat att den grejat RAW, då hade jag nog slagit till. Är själv rejält impad över brushanteringen men kan mycket väl tänka mig att du har rätt, har bara testat kompisens F10 lite flyktigt & det har blivit ganska så färgglatt ja...

//Larsa
 
Thomas_A skrev:
En stor nackdel med bildkvaliteten hos Fuji F10/F11 är färgåtergivningen. På tok för hög mättnadsgrad, och dragning åt rött.

Inget problem som jag upplevt, tycker snarare ixusarna är för "röda", vilket verkar vara en inställning som Canon medvetet gör...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.