Annons

Maritima miljöer.

Produkter
(logga in för att koppla)
Självklart att du skall vara med Lisa.
En liten bild från Marstrands kaj vid en av skutträffarna.
Mvh Labbe
 

Bilagor

  • sniffe.jpg
    sniffe.jpg
    49.6 KB · Visningar: 171
Ja, en fin vinter kan vi väl få önska oss.
Mvh Labbe
 

Bilagor

  • lotsbat 727 liten.jpg
    lotsbat 727 liten.jpg
    18.4 KB · Visningar: 162
Härligt fina bilder alla laddar upp!

Själv tänkte jag fuska in en sötvattensbild här och hoppas att det går obemärkt förbi att Mississippi-floden inte innehåller saltvatten ;-)
 

Bilagor

  • mississippi.jpg
    mississippi.jpg
    92.2 KB · Visningar: 164
Oj vad många fina bilder som laddas upp i denna tråden. Själv har jag roat mig med att gräva djupt i arkivet, och hittat några bilder från ca. 1980, tagna på det då nybyggda supplyfartyget Stena Inspector. Hon ingick i en serie på fyra fartyg som byggdes på Öresundsvarvet i Landskrona och levererades till Rederi Concordia i Gbg, för tjänstgöring inom offshore, framförallt på Nordsjön.

Bilden visar vattenkanoner för fartygets kraftfulla brandbekämpningsutrustning.
 

Bilagor

  • fire fighting 1_redigerad-1.jpg
    fire fighting 1_redigerad-1.jpg
    49 KB · Visningar: 151
Maritimbild känner man allt till mycket väl som båtfantast själv! Och det finns fler sådana sidor, tro mig! Google... Ett annat bra forum för den sjöfarts- och fartygsintresserade är Landgången:

http://f24.parsimony.net/forum58104/index.htm

Bjussar idag på en bild från Frederikshavn i lördags. Någon som känner igen fartyget och vet namnet på det?
 

Bilagor

  • pw2.jpg
    pw2.jpg
    57.2 KB · Visningar: 231
Ja det gör jeg! Detta är Peter Wessel (Tordenskjold) Dansk / Norsk Sjöhjälte som var ovänn med Svenskarna och fick stryk i Dynekilen.


En liten historia:
Förre färje-sellkapet, Larvik-Fredrikshavn Linien, hadde den gamle M/S Peter Wessel byggd ca 1950.
På tidlig 60-tal diskuterade man på en bolagsstämma i sällskapet om man skulle förlänga Peter Wessel eller bygga en ny båt, som då evnt. skulle heta M/S Cort Adler (en annan sjöbuse).
En klurig ledamot (Sorenskriver Chr. B Apenes) gryntade då till och uttalade:
" Hellre en lång Peter Wessel enn en Kort Adler"


Ha en lugn seglats i dag!
/Erik J
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.