Annons

manuellt läge??

Produkter
(logga in för att koppla)

mejaaa

Aktiv medlem
Hej!

Jag skulle vilja höra lite hur "proffsfotografer" tänker just kring detta med det manuella läget...
Jag fotar en hel del...och då även på det manuella läget..
MEN hur snabb måste man inte vara om man ska hinna ändra slutartid/bländare/ISO när man står och fotar någonting viktigt...ja menar ljuset ändras ju så fort man vrider sig ett steg till höger/vänster... Hur ska man tänka när man fotar manuellt?

Säg att jag fotar en modevisning eller kanske ett bröllop...man måste fånga ögonblicket..inte sjutton hinner jag då stå och fippla med bländare slutare och ISO när jag bara har några få sekunder på mig...

Jag antar att alla nu kommer föreslå att jag borde använda AV eller TV läget..men det är ju som sagt inte det jag är ute efter..

Jag vill lära mig kunna hantera M-läget till hundra procent...

Hur gör duktiga fotografer?

Vore supersnäll om nån har tips och råd.... :)
 
Hur gör duktiga fotografer?

Jag vet inte hur mycket jag går som "duktig fotograf", men jag skulle väl vilja säga att det beror på en massa faktorer:

Kör man med "pro-hus" så har du som regel separata reglage för Slutare/bländare/ISO, och därför har man alltid nära till dem vid ett par fingerspetsar..

Ju bättre hus man har, desto mer kan man felexponera en bild och ändå kunna fixa till den i efterbehandlingen.

Ju bättre hus man har, desto böttre fungerar stödfunktionerna såsom Auto-ISO och liknande.

Jag, personligen, plåtar mycket konserter, och det finns nog inga motiv där ljuset är så oberäkneligt som under livespelningar. Jag ställer som regel in huset på 160/3.2/Spot och låter därefter Auto-ISO göra sitt yttersta för att hjälpa till. De gånger ljuset och tempor faktiskt tillåter mer kreativ kompostion så är det ju bara att stänga av auto-iso och köra även det manuellt.


Sen förstår jag inte riktigt varför det anses "finare" att köra i M-läget. Din kamera har en enorm datorkapacitet specialkonstrurerad just för att räkna på exponeringar. Varför inte ta hjälp av detta?
 
Kör mest halvmanuella lägen. Manuellt läge använder jag typ i studiomiljö eller utomhus när jag inte bryr mig så mycket om ljusmätaren.

/Stefan
 
Nu vet jag inte vad du har för kamera, så jag vet inte om min lösning fungerar för dig, men de fungerar på min Canon 1D Mark III.

Jag lör uteslutande manuell slutartid, bländare och ISO och har två lösningar på ditt problem:
1. Jag har programmerat *-knappen så att den kör P-läget och om jag ska panikta en bild så trycker jag in * och klämmer av
2. Jag har ställt in så att den bakre ratten justerar ISO och med en sanbb svängning med tummen kan jag bibehålla slutartid och bländare och ändå snabbt justera ljuskänsligheten.

Nu finns inte dessa möjligheter på alla kameror, men som den "proffsfotograf" jag är så har jag beskrivit hur jag gör. ;-)

Korrigerat en sär skriv ning
 
Du måste använda kameran så mycket att Du blir vän med den och vet hur den reagerar. Använd autolägen så länge Du inte upptäcker någon begränsning med det. Gå över i manuellt läge för den egenskap som Du inte är nöjd med. Oftast vill man förmodligen styra skärpedjup men även min. exponeringstid. ISO kan enligt min uppfattning oftast få flyta. Proffskamrorna är mycket kompetenta på att bedömma det Du låter dem bedömma.

Låser Du allt manuellt kan kameran bli inlåst. Inget självändamål att göra något manuellt som kameran gör bättre, om Du inte är ute efter rena konstfoton med specialeffekter. Kameran försöker ju alltid kompensera för det Du ställt fel så att det blir en så bra "normalbild" som möjligt i slutänden.
 
Helmanuellt kör jag vanligen bara i ren studiomiljö. Vanligtvis kör jag Av (jag har vanligtvis behov av att ha kontroll över skärpedjupet)och kompenserar eventuell dålig slutartid med ISO. Tycker inte riktigt att Canons autoiso gör som jag vill så jag brukar ratta den manuellt.
Förstår inte heller vad syftet att till varje pris köra helmanuellt är? Självklart ska man lära sig så man FÖRSTÅR vad kameran gör, men annars?
 
Bra fråga, finns många svar!

Förr sköt jag nästan alltid på bländar-prioritet. Nu har jag gått över till att köra nästan bara manuellt. Även blixt. Anledningen till det är faktiskt av samma anledning som du delvis vill köra auto. Jag känner att jag har mer kontroll och mindre risk att missa en bild om jag kör manuellt.

Ett undantag är när ljuset ändras mycket under kort tid. Då använder jag bländar-prioritet.

Vet inte vad du kör för hus men jag har D700. Är du inte riktigt bekväm i manuellt läge än så kan du alltid köra följande setup tex:
Max ISO 6400
Slowest shutter 1/100
Max F: 5
Senaste inlägget i min blog är skjutet helt manuellt med D700:
Stefan Hellberg Photographer Luzern

Sen kan du bara kompensera lite med exponerings-kompensationen beroende på hur mycket mörkt/ljust du har i din bild.

Lycka till!
 
Säg att jag fotar en modevisning eller kanske ett bröllop...man måste fånga ögonblicket..inte sjutton hinner jag då stå och fippla med bländare slutare och ISO när jag bara har några få sekunder på mig...
Svaret är enkelt: Gör inte det.

Jag använder M tex med manuella kameror & film.
Mät ljuset 1 gg & ställ in, stäng av ljusmätaren.

Ändrar sig ljuset, mät en gg till.
 
ok tack för alla svar!

jag har en canon 5d mark II och en canon 550 D.....

anledningen till att jag vill kunna köra manuellt är pga att jag oftast vill att mina bilder ska bli "lite" överexponerade..och det blir dom inte om jag kör på något av autolägena...
+ att jag vill kunna anpassa slutartiden och speciellt skärpdjupet...
Jag har absolut inget emot att köra på AV eller TV...men jag blir som oftast aldrig riktigt nöjd :/

Så därför är jag intresserad av att veta hur andra gör..
ska bland annat fota bröllop nu till sommaren..och vill känna mig säker på hur jag ska använda mig av kameran...jag menar det är så lätt att det blir tokigt på det manuella...tex om man tex är inne i kyrkan och sen ska man ut...då hinner man ju ändra på vägen..men i vissa situationer finns det inte utrymme att hinna ändra slutartid och bländaren....

jaja..det är väl bra fortsätta att öva öva öva....men blir aldrig riktigt klok på detta....

fortsätt gärna tipsa å säg hur ni gör.. :)
 
anledningen till att jag vill kunna köra manuellt är pga att jag oftast vill att mina bilder ska bli "lite" överexponerade..och det blir dom inte om jag kör på något av autolägena...

Exponeringskompensation eller efterbehandling kanske? :) Så kan du kör automatiskt om du vill ändå :)

+ att jag vill kunna anpassa slutartiden och speciellt skärpdjupet...
Jag har absolut inget emot att köra på AV eller TV...men jag blir som oftast aldrig riktigt nöjd :/
Du har ju trojkan Bländare, slutare och ISO. Du kan inte välja alla tre fritt ändå om du ska få exponeringen som du tänkt dig. Någon måste stryka på foten ;-)
Beroende på vad man fotograferar så har man ju oftast krav på någon utav dom. (Iso vill man normalt sett hålla så lågt som möjligt dock)
När det gäller bröllop så är ju som regel bländaren och skärpedjupet det viktiga. Slutartiden får ju bara inte bli så lång att man får skakningsoskärpa. Fotar man sport så är antagligen slutartiden det viktigaste.
 
anledningen till att jag vill kunna köra manuellt är pga att jag oftast vill att mina bilder ska bli "lite" överexponerade..och det blir dom inte om jag kör på något av autolägena...

Du kan väl öka exponeringskompensationen lite i så fall?

+ att jag vill kunna anpassa slutartiden och speciellt skärpdjupet...
Jag har absolut inget emot att köra på AV eller TV...men jag blir som oftast aldrig riktigt nöjd :/

Om du vill styra båda fast behålla automatiken, så kan du väl köra på M med auto-iso. Då justerar kameran iso för att få en korrekt exponering med de värden du själv ställt in på bländare och slutare.

Själv föredrar jag att välja iso själv, för jag vill veta hur pass brusiga bilderna blir. Jag använder oftast Av, vid något enstaka tillfälle Tv, om jag vet med mig att ljuset kommer att ändras kontinuerligt.

Om ljuset däremot är konstant under ett fototillfälle använder jag gärna M, framför allt om det är väldigt varierande färger på motiven - när kameran mäter ljuset utgår den ju från att det mesta är grått. Det förutsätter dock att man ändå håller ett öga på endera ljusmätaren eller sneglar på histogrammet då och då för att inte missa ifall ljuset trots allt förändrats.

Blir det bråttom är det väl i princip bara att växla över på P-läget tillfälligt. De inställningar du gjort i Av, Tv eller M finns ju kvar när du återgår dit. Alternativt spara lämpliga inställningar för givna situationer i förväg på C-lägena som du snabbt kan växla mellan.
 
MEN hur snabb måste man inte vara om man ska hinna ändra slutartid/bländare/ISO när man står och fotar någonting viktigt...ja menar ljuset ändras ju så fort man vrider sig ett steg till höger/vänster...

Hej, jag är inte proffsfotograf men tycker mig nog kunna hantera åtminstone exponeringen tillräckligt bra.

I den beskrivning du ger så låter det som ett exempel på just när det inte passar så bra att låsa exponeringen helt - om man kan förvänta sig att ljuset förändras märkbart från en exponering till en annan så är det ju bättre att låta kameran välja åtminstone en av exponeringsparametrarna - tid, bländare eller ISO. Det finns liksom inget som säger att en bild blir bättre tagen med helmanuella inställningar.

Jag använder helmanuella inställningar när ljuset är någorlunda konstant och när det annars blir meckigt att spotmäta mot nån detalj och sedan komponera om/fokusera inför bildtagningen. Då brukar jag lite slarvigt uttryckt exponera för det ljusaste jag vill ha detaljer i. Är jag t.ex. ute på en sväng längs havet så kanske jag vill undvika att en svan i bildrutan blir helt utfrätt av automatikinställningarna. Då låser jag helt enkelt en iställning där bara nån enstaka överexponeringsvarning blinkar (på svanen) på displayen. På liknande sätt provar jag mig fram till en exponering som ger "enstaka blink" på ett vitt matchställ, på en brudklänning, på en vit krage eller vad nu motivet råkar vara.

För "allmän fotografering" är dock min vanligaste inställning Av med fastlåst ISO. Är jag inte nöjd med tiderna så snäpper jag upp ISO, men jag väljer det själv. (Observera att kör du i M-läget med auto ISO så innebär det precis lika mycket exponeringsautomatik som i något annat programläge Av, Tv etc.)
 
återigen tack för svaren...

nä men det är sant..det hade varit enklare om man kunde få styra å ställa med alla tre alternativen hur man än ville..men nu går ju inte det...

jag bokstavligen avskyt högt ISO...då jag anser att ISO över 400 blir brusigt....så därför känner jag mig alltid låst till det....

jag är något utav en expert på efterbehandling men jag gillar ändå inte att överexponera bilden i efterhand..jag vill kunna göra det i kameran för jag tycker att det blir bäst så...

men hur funkar det här med Exponeringskompensation som någon nämnde?!
kan någon förklara..eller måste jag rota fram manualen?! ;)

om ni skulle fota ett bröllop exempelvis...vilken är längsta slutartiden ni skulle använda er utav - utan stativ....för att inte få rörelseoskärpa..?!
 
ok tack för alla svar!

jag har en canon 5d mark II och en canon 550 D.....

anledningen till att jag vill kunna köra manuellt är pga att jag oftast vill att mina bilder ska bli "lite" överexponerade..och det blir dom inte om jag kör på något av autolägena...
+ att jag vill kunna anpassa slutartiden och speciellt skärpdjupet...
Jag har absolut inget emot att köra på AV eller TV...men jag blir som oftast aldrig riktigt nöjd :/

Så därför är jag intresserad av att veta hur andra gör..
ska bland annat fota bröllop nu till sommaren..och vill känna mig säker på hur jag ska använda mig av kameran...jag menar det är så lätt att det blir tokigt på det manuella...tex om man tex är inne i kyrkan och sen ska man ut...då hinner man ju ändra på vägen..men i vissa situationer finns det inte utrymme att hinna ändra slutartid och bländaren....

jaja..det är väl bra fortsätta att öva öva öva....men blir aldrig riktigt klok på detta....

fortsätt gärna tipsa å säg hur ni gör.. :)

Hallå! Ska du fota ett bröllop gäller det att öva riktigt mycket innan. Du ska fånga en av deras viktigaste stunder i livet så se till att få det rätt ;)

Vill du spela safe så kan du alltid fota RAW, bländar-prioritet och mäta exponeringen över hela "framen" (inte spot metering). Vill du att bilderna ska va ngt ljusare så kan du köra +0,3 på exponeringskompensationen. Det gör att slutartiden kommer att bli ngt längre.

Läs på om hur kameran mäter exponeringar. Så du förstår varför tex en bild med mkt svart kostym och lite vi klänning kommer bli överexponerad osv...

Alternativ nr 2 är att köra på spot metering och låsa exponeringen efter att du mätt. Sätt på spot metering och kör bländar-prioritet, programera en knapp (om du inte redan har det AE-L på nikon) för att låsa exponeringen. På så sätt kan ju exponera hela bilden baserat på en mörk kostym eller vit klänning.

Hoppas detta hjälpte till lite :)

EDIT: Om du har image stabilizer kan du med stadig hand gå ner till 1/60 kanske...Jag skjuter aldrig under 1/80 om jag vet att det ska gå till tryck.
 
jag är något utav en expert på efterbehandling men jag gillar ändå inte att överexponera bilden i efterhand..jag vill kunna göra det i kameran för jag tycker att det blir bäst så...

Jag måste medge en sak. Det här förstår jag inte. Jag är väl bara normalbra på att efterbehandla mina bilder, men att överexponera en bild tar en bråkdels sekund i datorn. Men det är ju inte min sak att döma...
På en 5d MkII så ser du till att strömbrytarens läge pekar längst upp mot hjulet. Sen när du aktiverar fokuseringen kan du snurra på det bakre hjulet och kompensera upp till 2 steg upp eller ner. Hur mycket du kompenserar ser du i sökaren. Där finns en mätare som indikerar det längs ner.
 
Att svara på hur lång slutartid man klarar är oerhört svårt att ge ett bra svar på. Det beror på en mängd faktorer. Har du bildstabilisering eller ej i objektivet? Hur stadig är du på handen? Finns något att ta spjärn mot? Står motivet stilla nog(då pratar vi rörelseoskärpa pga annat än dig, men det måste beaktas) ? Hur lång brännvidd fotar du på?
En gammal tumregel säger ju att utan bildstabilisering så bör man ha 1/brännvidden i sekunder.
Således om du fotar med 200 mm:s objektiv så ska du ha minst 1/200:a del.
Jag brukar gärna köra enbensstativ om jag inte har bildstabb, då kan man åtminstone halvera det där. Ungefär samma med bildstabb om man ska vara helt säker.
Sen beror det ju på hur mycket oskärpa man accepterar... Finns som sagt mååååååånga parametrar att ta hänsyn till....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.