Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manuella objektiv och blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

eljenmyr

Aktiv medlem
Någon som vet nåt sätt att få till det med manuellt objektiv och blixt på Pentax digital?
(Helt manuella objektiv alltså ingen a-version)

Blixten går av med full styrka och bilderna blir överexponerade.

Samma sak om jag använder extern blixt.

Visst går det att minska bländaröppning men då blir sökaren för mörk och dessutom kanske jag vill ha en större bländare.

Tacksam för råd!

Senast ändrad:
Någon som vet nåt sätt att få till det med manuellt objektiv och blixt på Pentax digital?
(Helt manuella objektiv alltså ingen a-version)

Blixten går av med full styrka och bilderna blir överexponerade.

Samma sak om jag använder extern blixt.

Visst går det att minska bländaröppning men då blir sökaren för mörk och dessutom kanske jag vill ha en större bländare.

Tacksam för råd!

Ingen aning faktiskt, jag testade tidigare idag med M 50/1.7 och Pentax K7. Galet utfrätt. Även om man lägger sig i manuellt läge så går det inte att ställa slutartiden snabbare än 1/180. Knas.

Det finns bara sex alternativ:
1) blända ner (komponera och fokusera först om man inte har bländarring som stängs ned vid exp förstås)
2) prova sig fram med olika tjocka vita föremål (plast, tyg etc) framför blixthuvudet för att minska utlysningen
3) studsa blixtljuset gärna mot vit vägg och tak bakom för att minska ljuset
4) minska blixtstyrkan om det finns reglage (full, 1/2,1/4,1/8 styrka osv)
5) vissa blixtar har ett A läge där blixtens ljusmätare stänger av den vid "rätt" exp. Denna ljusmätare är givetvis en enkel genomsnitts eller "average" mätare. Bländare och ISO måste stämma överens med de värden man matat in i blixten. Fungerar inte på riktigt nära håll, säg under 1,5m då blixten inte hinner strypa ljuset i tid. Detta A läge var blixtautomatik tidigt 80 tal innan TTL revolutionen som underlättade ofantligt.
6) på lite längre avstånd kan man kombinera alt 2 (t ex tyg framför inbyggda blixten) med en extern blixt i "slavläge" eller en påmonterad slavsändare på den externa blixten och prova sig fram. Nu fungerar den inbyggda blixten bara för att utlösa den externa via en optisk analog slav för att möjliggöra indirekt (studsat) blixtljus med slaven. Detta skall inte förväxlas med nymodigheter som trådlös blixtstyrning som många idag benämner som "slavblixt". Detta är det uråldriga sättet att använda slavblixtar som var en skicklighet som måste bemästras. Tack och lov är det mindre "gissa och hoppas" än det var på den analoga tiden - man kan ju kolla på TFTn direkt om bilden blev bra i den digitala världen.

Givetvis fungerar bara alt ett och två för den inbyggda kamerablixten de övriga kan fungera med vissa externa blixtar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar