PMD
Aktiv medlem
Om det är Takumar 50/1.4 du menar så är chansen kanske större att fotografen blir mer lysande är fotografierna.Mitt Takumar 55 1.4 är också manuell, men inte blir det några ”magiska” bilder med den.
(Nej, det är en myt).
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Om det är Takumar 50/1.4 du menar så är chansen kanske större att fotografen blir mer lysande är fotografierna.Mitt Takumar 55 1.4 är också manuell, men inte blir det några ”magiska” bilder med den.
Om du ständigt laddar upp bilder från kamera till en server så håller jag med. För min del skulle jag nog oftare bli ledsen över att ha förlorat bilder än över att ha förlorat en kamera.En stor fördel för mig som surfar och reser i lite mer oroliga områden är att jag kan lägga ifrån mig kameran på stranden eller bardisken utan att bli för ledsen om den skulle bli stulen.
Jag måste nog hänvisa till Fleetwood Mac:Min fråga var ju om någon känner likadant. Sedan får man massa inlägg från folk som tycker helt tvärtom.
Fotografi är ett hantverk och ett konstnärligt uttryckssätt, ur min synvinkel. Fokuserar alltid manuellt, då det ger mig friheten att själv få bestämma var jag lägger fokus.Efter att ha fotat hela förra året med ett manuellt objektiv på digital kamera insåg jag hur mycket jag saknat upplevelsen och kvaliteten på bilderna. Självklart kan man ju ställa in skärpan manuellt på ett objektiv med autofokus men det ger inte samma känsla eller rendering.
Så nu börjar önskelistan på flera manuella objektiv.
+
Någon annan som känner likadant?
- Bilderna känns mer levande och mindre digitala.
- Känslan man får av en bra bild glädjer mig mer i stunden än när den är tagen med autofokus
- Mina sinnen är ännu mer uppmärksamma när det sitter ett manuellt objektiv på
- Jag komponerar bilderna bättre och lägger ner mer tid på varje bild
- Objektiven är mindre och billigare
- Det finns hundratals att välja mellan om man har adapters
- Det går förvånansvärt fort att hitta fokus när man lärt sig objektivet
- I print blir bilderna jättebra då man inte zoomar in 200%
Fujifilm XE1 + Konica hexanon 40mmF1.8
Visa bilaga 166437
Jag kan förstå att objektivet du talar om är av hög klass, och vem vill inte ha ett objektiv med den bländaröppningen, men rent tekniskt finns det väl inget som säger att bländaröppningen påverkas beroende på om det finns någon autofokus eller inte. Det är visserligen en liten motor och lite mekanik för att driva autofokusen som ska få plats inuti objektivet men det bör gå att fixa, det finns ganska mycket luft innanför skalet på ett objektiv. Jag tror i stället att automatiken tillför en ganska stor kostnad som skulle göra ett redan dyrt objektiv ännu dyrare, både vid utveckling och tillverkning men också för köparen, och att den sannolikt måste vara anpassad för olika kameratillverkare så automatiken är något man gärna väljer bort för att få bättre kvalitet på glaset.... Och den ger något ingen av mina AF objektiv kan ge bildmässigt.
F1.2
Båkke (svensk transkribering av ボケ) är dessutom till stor del en smaksak och därmed svårt att diskutera.
Kan bara hålla med. Jag använder själv manuell fokusering på de få AF optik jag har. Har börjat prova AF på en Fuji X-T1 med 55-200mm F3.5-5.6 som jag använder för att fotograera djur med på kvällspromenader men det går lika snabbt att ställa in fokus manuellt som för kameran att hoppa mellan alla fokuspunkter innan man tar bilden. Jag använder denna för att fatta beslut om det räcker med teleoptik till Nikon med F5.6 eller man behöver 400mm/500/600mm F2.8/4.0Fotografi är ett hantverk och ett konstnärligt uttryckssätt, ur min synvinkel. Fokuserar alltid manuellt, då det ger mig friheten att själv få bestämma var jag lägger fokus.
Jag väljer, utrustningen anpassar sig till det jag vill. Enkelt och grundläggande. Med åren lär man sig, inte enbart att få den tekniska kvalitet man önskar sig, utan även ett mer genuint konstnärligt uttryckssätt.
Jag ogillar ”blaha”-bilder, bilder som försvinner i mängden av det triviala. Bilder ska ”stå ut”; engagera och beröra, uttrycka och berätta, provocera och förundra.
Autofokus blir aktuellt för mig först den dagen min syn börjat försämras, men då med så anpassad autofokus som möjligt.
”Känsla” är luddigt; kontroll över bildernas uttryck mer tydligt. Så för mig gäller alltid manuell fokus.
Mvh Terje
Visa bilaga 166454
En av de bilder som jag tagit som jag är ganska nöjd med är tagen med manuellt fokus. Det är en bild på en uggla på London Zoo och finns på min profilsida. Den satt i sin bur bakom ett hönsnät eller "Gunnebostaket", minns inte vilket, och den blev fotograferad genom maskorna. Maskorna ligger så nära objekivet och så långt bort från fokusplanet så att de tillsammans med det korta skärpedjupet på grund av stor bländare knappt syns på bilden. Men det var totalt omöjligt att få autofokuset att låsa på ugglan och inte på en av maskorna i nätet med den relativt omoderna kameran jag hade.
Fotografi är ett hantverk och ett konstnärligt uttryckssätt, ur min synvinkel. Fokuserar alltid manuellt, då det ger mig friheten att själv få bestämma var jag lägger fokus.
Jag väljer, utrustningen anpassar sig till det jag vill. Enkelt och grundläggande. Med åren lär man sig, inte enbart att få den tekniska kvalitet man önskar sig, utan även ett mer genuint konstnärligt uttryckssätt.
Jag ogillar ”blaha”-bilder, bilder som försvinner i mängden av det triviala. Bilder ska ”stå ut”; engagera och beröra, uttrycka och berätta, provocera och förundra.
Autofokus blir aktuellt för mig först den dagen min syn börjat försämras, men då med så anpassad autofokus som möjligt.
”Känsla” är luddigt; kontroll över bildernas uttryck mer tydligt. Så för mig gäller alltid manuell fokus.
Mvh Terje
Visa bilaga 166454
Jag har ett flertal objektiv med knappar ute på objektiven, som jag trycker in och låser fokus. Möjligheten finns alltså, men det blir en extra parameter för mig något jag tycker är onödigt. Går direkt på med att fokusera manuellt.Du har helt rätt i att det finns situationer där manuellt focus fungerar bättre. Det finns ju en fokusring även på AF-objektiv och sedan 10 år tillbaka så har a
Jag resonerar ungefär som du när manuell exponering debatteras. Jag tror inte det är möjligt att ta den bilden du visar ovan med automatik.
Fokus är annorlunda. Kameran visar var den vill fokusera och du kan välja att låsa fokus med tummen eller att ta över fokuseringen genom att vrida fokusringen.
Porträtt är ett bra exemple. Automatisk ögonfokus och jag vill alltid samma sak, även om vi båda gör misstag ;-) Det tillåter mig att helt strunta i fokuseringen och koncentrera mig på ljus, komposition osv.
Det finns givetvis tillfällen när jag fokuserar manuellt, t.ex. när kameran sitter på ett stativ.
Mer ögonfokus till folket!
Det är väl Super-Takumar som är strålande. Det är ingen myt att objektiv med toriumdopade glas strålar. Hade ett kort tag ett äldre manuellt 200 mm mikro-Nikkor som strålade fint. Ett kompakt 200 mm tele från förr som jag läst en del goda omdömen om. Men det kom inte i närheten av 70-200/2,8-zoomen i skärpa.Om det är Takumar 50/1.4 du menar så är chansen kanske större att fotografen blir mer lysande är fotografierna.
(Nej, det är en myt).