Jonah Lake
Avslutat medlemskap
Jag menar att rubriken på denna tråd är lite missvisande och kanske borde heta "Fördelar med äldre manuella objektiv". Om du tar ett nytt modernt objektiv från exempelvis Zeiss (Milvus, Loxia etc.) och jämför med ett autofokuserande modernt objektiv så lär du knappast se någon skillnad som har att göra med autofokus eller manuell fokus. Det var väl det jag menade med inbillning att du skulle kunna se skillnad. Men, visst förstår jag att äldre manuella objektiv bjuder på mer karaktär än de moderna, mer optiskt perfekta dito.
Jag kanske borde skrivit billiga begagnade MF objektiv och nyare Kina objektiv.
En stor fördel för mig som surfar och reser i lite mer oroliga områden är att jag kan lägga ifrån mig kameran på stranden eller bardisken utan att bli för ledsen om den skulle bli stulen. Kameran ser dessutom mindre hotfull ut.
Jag märker stor skillnad mot AF objektiven jag äger, speciellt med den första sensorn på Fujifilm kamerorna.
Fujifilms 18mmf2 och 35mm1.4 är det närmaste har kommit samma "känsla" i bilderna. Fotar mest jgp och vill lägga så lite tid som möjligt framför en skärm på att redigera.
Zeiss, Leica etc har en prisklass där jag hellre köper 2 begagnade objektiv för 1000kr och lägger resten på fin resa för bättre bilder. Fick t,ex Konica Hexanon 40mmF1.8 och 7artisans 35mm1.2 mark2 för 1000kr totalt. 7artisans 35mm1.2 mark2 är dessutom roligare och skarpare än de 4 Leica objektiv jag har haft på lån och testat.
Ja, det hade varit kul med en Leica Summilux 35mm1.4 men den kostar 35000kr begagnad.
Mitt skarpaste MF objektiv är Konica Hexanon 50mm 1.7 som jag köpte för 300kr. Foto nedan
Senast ändrad: