Annons

Manuella Nikon objektiv på Canon Digital

Produkter
(logga in för att koppla)

Ronnie Sidwall

Aktiv medlem
Är det någon som provat att använda manuellt fokuserade Nikon-objektiv på Canon Eos med hjälp av en Novoflex-konverter(EOS/NIK)?

Det lär ge AE-ljusmätning på alla Canon EOS modeller (inklusive digitala) och dessutom ytterligare finesser som Nikon själva inte klarar av att åstadkomma på sina egna digitala kameror med sina egna MF-objektiv...

...kan nå'n kan Canon tydligen...tillsammans med Novoflex...

Om konvertern fungerar möjliggör den ett billigt inträde in till den digitala världen när man inte behöver köpa nya objektiv eller kan handla begagnade gluggar...

Är det någon som vet mer???
 
Ronnie Sidwall skrev:
Det lär ge AE-ljusmätning på alla Canon EOS modeller (inklusive digitala) och dessutom ytterligare finesser som Nikon själva inte klarar av att åstadkomma på sina egna digitala kameror med sina egna MF-objektiv...
Det verkar inte så. Så här skriver man i sin broschyr om adaptrarna: Bei fast allen Kameras ist eine Arbeitsblendenmessung-Zeitautomatik möglich. Bei keiner der Ringkombinationen findet eine Funktionsübertragung von der Kamera zum Objektiv statt (Springblende usw). Ljusmätning får du förstås men bara nedbländat till arbetsbländare.
 
För bra för att vara sant...

Tack för svaren. Jag misstänkte nog att det lät lite bra för att vara sant och att det fanns någon hake i det hela...

Den andra tråden hade jag missat...
 
Det är egentligen bara intressant om man som jag till 90% använder bländarstyrd automatik och full glugg med teleobjektiv. För trögjobbat annars.

/Pontus
 
Eller om man som jag jobbar väldigt långsamt och ändå inte använder kamerans ljusmätare.

Fast trots det så tycker jag nog ändå att automatisk bländarkoppling var en av de viktigaste grejerna som uppfanns för kameror under 1900-talet.
 
Pongu skrev:
Det är egentligen bara intressant om man som jag till 90% använder bländarstyrd automatik och full glugg med teleobjektiv. För trögjobbat annars.
Finns väl egentligen inga tunga skäl att inte köpa Canons teleobjektiv som ju är väldigt bra. På vidvinkelsidan kan man blända ned sitt manuella objektiv och ställa in hyperfokalavståndet och fota på... För egen del använder jag "främmande optik" vid mera långsam fotografi. Fotograferandet saktas ned en aning, något som många sagt sig eftersträva när de byter sin dSLR mot mellanformat med film.

Händer något mera actionbetonat sätter jag på en kopplad zoom.
 
niklasl skrev:
Finns väl egentligen inga tunga skäl att inte köpa Canons teleobjektiv som ju är väldigt bra.

Visst är Canons telen mycket bra och om jag inte redan hade haft ett lysande manuellt 400mm f/3,5 och begränsad ekonomi hade saken varit biff.

Nu ser det dock ut som om övergången till Canon får vänta. Tror jag köper en D1X så länge.

/Pontus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.