Annons

Manuell fokus eller AF vid fågel?

Produkter
(logga in för att koppla)
Omar skrev:
Hej

AF är självklart, sedan vid mycket sällsynta fall använder jag manuell fokusering på mitt AF- objektiv om det är mycket grenar eller annat i vägen.

Ofta när jag fotar fågel (kolla mina bilder) så sitter de inte still så länge så AF är att föredra för att fota snabbt.

Finns knappt någon renodlad fågelfotograf som använder manuella telen nu förtiden.

Procenten skarpa bilder ökar markant med AF och då så klart speciellt när det sker lite aktion.

Men har man inte råd så har man inte då är ju ett manuellt bättre än inget alls.

Använder 500mm + telekonverter.

Bästa hälsningar

Omar Brännström
Anders Geidemark har tagit många fina bilder med ett manuellt 500mm. Alla fågelbilder i hans bok om Island är tagna med det, mig veterligen. Men han är ju inte en renodlad fågelfotograf. Men i grund och botten tycker jag det borde handla om träning. När jag fotat fåglar (det lilla jag gjort) har jag alltid använt manuell fokusering trots att jag har ett autofokus. I min gamla EOS 5:a låg autofokuspunkterna i en rad på mitten och där ville jag sällan eller aldrig ha fåglarna (de begränsade konstnärligheten :) ), så då valde jag att fokusera manuellt istället. Terje Hellesö fotade också alltid med manuell inställning har jag för mig han sagt här på fotosidan...

Så det är ingen tvekan om att det går :) Men bekvämare naturligtvis och visst säkert högre "träffprocent" med moderna snabba autofokusobjektiv... för de som har pengar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar