Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manuell fokus eller AF vid fågel?

Produkter
(logga in för att koppla)
Joakim A skrev:
Hmm, ok. Ja, runt 5-6.000 för ett objektiv och sen några tusen till en converter är nog max vad jag kan lägga..
Jag rekommenderar fortfarande en begagnad canon 100-400:a med IS, utan konverter blir det ungefär den summan.

sagan skrev:
Jag rekommenderar fortfarande en begagnad canon 100-400:a med IS, utan konverter blir det ungefär den summan.

Hmm, vore väldigt fint.. då skulle jag kunna sälja min 70-300, men den ger ju inte så mycket som 10.000 ;)

Det är lite pengabrist just nu tyvärr :( Därför de alternativa medlen. Fast en sådan här glugg är ju en investering och sjunker inte så mkt i pris..

// Jocke

Hej

Kanske ett begagnat Canon 400mm f/5.6 kan vara något. Nog relativt svårt att hitta beg. Vet ej vad det kostar, men skall vara ett bra och skarpt objektiv. Saknar IS, förhoppningsvis komer det i ny modell.

Omar skrev:
Hej

Kanske ett begagnat Canon 400mm f/5.6 kan vara något. Nog relativt svårt att hitta beg. Vet ej vad det kostar, men skall vara ett bra och skarpt objektiv. Saknar IS, förhoppningsvis komer det i ny modell.

Är inte ett Sigma 400/5.6 APO ett bättre val isåfall? Apokromatiska linser, ingen IS här heller.

// Jocke

Omar skrev:
Hej

Vet faktiskt inte, har bara testat dem lite snabbt, ej haft dem i egen ägo. Har fått liknande betyg, skall dock tagas med en nypa salt.

Titta längst ner 400mm fix focals

http://www.photozone.de/2Equipment/easytxt.htm

Sigmas är säkert lika bra men för en mindre pe

Bästa hälsningar

Omar Brännström

Ser ut som om dem är lika i optisk kvalitet med dessa resultat iaf.. visst, saltet ;)

Hade varit trevligt att se vad Sigma 300/4.0 hade presterat..

// Jocke

Får stå på min vakt nu iaf..

Har dock ett litet dilemma.. tror inte det blir den billiga Sigma 400/5.6. Det blir nog en Canon 300/4.0 + 1.4-extender eller en Canon 100-400 IS HSM utan extender. Då säljer jag min 70-300 APO, men behöver då ett nytt makro.. troligen en Canon 60/2.8.

Någon som är bra på att kostnadsuppskatta?

EDIT: Verkar som om 100-400 verkar klart mest prisvärt om man hittar det beg. IS och HSM finns ju också, men ljuskänsligheten är ju ingen hurrare, men får betyget toppklass av Cyberphoto. Kanske enklare att hitta ett Canon 300/4.0L för 5-7.000 som någon ovan skrev? Extender 1.4 för ca 1500. Blir runt 8000 :-, men då saknas allt mellan 100-400 också..

// Jocke

Senast ändrad:
Tror säkert att Canons 100-400 är ett OK objektiv, men de flesta verkar använda det uteslutende i 400-läget. Då tycker jag att Canons fasta 300/4 och 400/5.6 verkar vara ett bättre val. Själv letar jag också fast teleglugg. Canons fasta går sällan för under 7000-8000 beg. Nästan samma pris som en ny från utlandet;) Hoppas hitta någon billig 300/2.8 framöver..

Ang. Sigmas 80-400 så är ju den väldigt ovanlig beggad och dessutom tyngre än Canons skarpare dito, inte billigare heller....

Jo, då är det ju billigare att sälja sin billiga teleglugg och köpa någon zoom av bättre kvalitet.

Sigma 100-300/4.0 HSM, APO ser ju trevlig ut med en Sigma 1.4 APO-extender. Myyycket man skulle vilja testa helt enkelt :)

// Jocke

Jag vill också rekommendera Canon 100-400mm, skulle inte vilja vara utan IS funktionen. Går som sagt att få begagnat för 10000kr.
Vill man ha ännu bättre blir det Omars doningar som skall till.....men det kostar också där efter.

Det kanske inte hör till den här tråden. Men någon som har erfarenhet av Canon EF 300 2,8L och Canons 2 x konverter, visa gärna bilder med den kombon om det finns.

Mvh
L-G

Eftersom du har en 300D som ger en brännviddsförlängning på motsvarande 1.6x så anser jag att ett fast 300/4 med en 1.4x extender är ett ypperligt val. Du får mycket bra optik till ett bra pris samt ett objektiv som är jämförelsevis lätt och smidigt!

Själv använder jag denna combon på ett analogt kamerahus. Det fungerar okej, även om man många gånger önskar att man hade lite extra brännvidd. Men som sagt..med en 300D får du ju på sätt och vis den där extra brännvidden.

/JP

Joakim A skrev:
Är inte ett Sigma 400/5.6 APO ett bättre val isåfall? Apokromatiska linser, ingen IS här heller.

// Jocke

Än Canons EF 400/5.6L ??

Nahaj.. mycket bättre än så blir det inte.. för de pengarna. Sygma skryter med apokromatiska linser, Canon kallar det för L..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar