Annons

Manuell fokus eller AF vid fågel?

Produkter
(logga in för att koppla)
Joakim A skrev:
Samma kvalitet eller?

Sigman kostar ju inte speciellt mycket..

// Jocke

Besvarar delvis min egen fråga:

Sigma AF 5.6 400mm APO Macro (HSM) 3.51 (4) = good

Canon 400/5.6 L fick 3.56 - good, så i princip samma.

Hur är det i verkligheten, stämmer dessa? Isåfall är ju Sigman ett kanonalternativ för mig.. 1500-2000 kr hittar man nog i bakfickan iaf.. :)

Frågan är om det räcker till fågel.. det är i princip enda användningsområdet?

// Jocke

Kvaliteten varierar.

Joakim A skrev:
Besvarar delvis min egen fråga:

Sigma AF 5.6 400mm APO Macro (HSM) 3.51 (4) = good

Canon 400/5.6 L fick 3.56 - good, så i princip samma.

Hur är det i verkligheten, stämmer dessa? Isåfall är ju Sigman ett kanonalternativ för mig.. 1500-2000 kr hittar man nog i bakfickan iaf.. :)

// Jocke

Har du tur och får tag på ett bra ex av Sigman så funkar det nog, men jag tvivlar på att af är lika snabb o bra som på Canonoptiken.

Se till att få testa just det exemplaret du ska köpa, innan du köper det!!

Re: Kvaliteten varierar.

Janne H skrev:
Har du tur och får tag på ett bra ex av Sigman så funkar det nog, men jag tvivlar på att af är lika snabb o bra som på Canonoptiken.

Se till att få testa just det exemplaret du ska köpa, innan du köper det!!

Svårt för mig att avgöra i vilket fall som helst ;) Är man nybörjare så är man *skratt*

Någon som vet någon som ska sälja?

// Jocke

Man måste tänka på att siffrorna (betyg,medelvärdet), som finns på photozone.de är bedömda av privatpersoner med olika mått. Därför kan det iblend bli väldigt missvisande.

Jag tror dock att Sigmas 400/5.6 APO är bra, speciellt till dig som är "nybörjare". Det är nog ett otroligt prisvärt objektiv.
Själv så värdesätter jag USM, snabb fokusering och lite annat. Tänk på att de gamla sigma-400 modellerna inte funkar på digitalhus (i princip från EOS 30 och framåt).

Jeppe skrev:
Man måste tänka på att siffrorna (betyg,medelvärdet), som finns på photozone.de är bedömda av privatpersoner med olika mått. Därför kan det iblend bli väldigt missvisande.

Jag tror dock att Sigmas 400/5.6 APO är bra, speciellt till dig som är "nybörjare". Det är nog ett otroligt prisvärt objektiv.
Själv så värdesätter jag USM, snabb fokusering och lite annat. Tänk på att de gamla sigma-400 modellerna inte funkar på digitalhus (i princip från EOS 30 och framåt).

Hmm, funkar Sigma 400/5.6 APO på min 300D?

// Jocke

danielstenholm skrev:
Pbase har en ganska bra funktion där man kan söka på bilder tagna med ett speciellt objektiv (precis som man kan här på FS).
Kolla för exempelbilder:
http://www.pbase.com/cameras/sigma/400_56_apo
http://www.pbase.com/cameras/tokina/atx_400_56
http://www.pbase.com/cameras/canon/ef_400_56u

Mvh

Daniel

Jag kan inte se så himla stor skillnad faktiskt mellan de tre. Tokinan har fått ganska usla betyg medans Canon och Sigma fått hyffsade, självklart tas allt med en liten nypa salt.. :)

Funkade Sigma 400/5.6 APO/APO HSM med 300D? (två modeller objektiv, APO och APO HSM)..

// Jocke

Något som tydligt visar det lite svajjiga systemet med många olika personers bedömning är att kolla på:
EF 300/4L som får 4,34 - excellent.
och
EF 400/5.6L får 3,56 - good

Nu uppstår det gensat lite huvudbry i min canoninfekterade lilla valnötshjärna.
Egentligen är det två delar
Dels den teoretisk biten, där Canons MTF-kurvor visar mycket fina värden.
Dels den praktiska biten, där jag haft ett 300/4L och nu har ett EF 400/5.6L.
Även om det skiljer mellan kamera (10D + EF 300/4L) och 1D MkII + EF 400/5.6L så kan man på följande bilder se en viss antydan till att betygen är förvridna.

EOS 10D + EF 300/4L + EF 1.4x II @ f5.6 crop 100% obehandlad

Bilagor

• 300-4l-flaska.jpg
    300-4l-flaska.jpg
    45.9 KB · Visningar: 366
För det första så får jag be så hemskt mycket om ursäkt. Någonting gnagde i huvudet på mig.. tog ett tag innan jag kom på det.. Men sen klarnade det. Översta bilden är tagen med 10D + EF 300/4L + EF 1.4x II på f5.6.. inget annat. Det var en gammal bild från när vi jämförde olika 400mm-alternativ.

Läs denna artikel av Bob Atkins,om teleobjektiv till EOS-kameror
http://www.bobatkins.com/photography/eosfaq/telefoto.htm

Känns som om denne person också rekommenderar Sigma 400/5.6 APO i den lägre prisklassen och därigenom borde man ju bara bli gladare om man får tag i en 400/5.6 APO Macro eller APO HSM..

// Jocke

Tokina 400/5,6 AF begagnat om man hittar ett är prisvärt.Mycket bättre optiskt kvalite än den manuella versionen.
Köp begat, finns massor. Tacka digitalt. 300/2,8 vill inte många ha idag. Finns till vrakpris.

Jag tycker att du ska använda AF vid fågelfotografering. Om du har en systemkamera är det lättare att och fortare att ställa in och fokusera.

Mvh Markus Asp

Vad sägs om en manuell Nikon 300/4,5 IF ED utan autofokus beg för 2900 (Schönherrs foto) med en Nikon till Canon adapter?

StaffanW skrev:
Vad sägs om en manuell Nikon 300/4,5 IF ED utan autofokus beg för 2900 (Schönherrs foto) med en Nikon till Canon adapter?

Tyvärr för liten tele, jag behöver minst 400. Har 300 nu, men 400 är alltid gott :)

Tack iaf!

Hojta om någon ser en Canon 100-400/4.5-5.6 L IS USM eller om någon ska utomlands ;)

// Jocke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar