Annons

Manuell exponering 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

Bozi

Aktiv medlem
Hej,

Här kommer lite nybörjar frågor igen :)

Jag försöker lära mig lite mer hur jag kan jobba manuellt med min 20D och inte bara förlita mig på tids- eller bländarautomatik (eller gröna rutan..). Har även köpt lite böcker om fotografering för att lära mig mer om teknik och bildkompensation.

I National Geographic:s "Fotoguiden" står det bl a följande gällande manuell exponering:
"Rikta objektivet mot ett område i scenen som har medelton (helst ska man använda ett gråkort) och avläs ljusmängden från detta. Ställ in bländare och exponeringstid för detta värde och ta bilden efter riktat om kameran".

Fråga 1:
Var avläser jag ljusmängden i min 20D? I manuellt läge så går kameran på de värden som jag matat in och jag kan där se i exponeringskompisationsmätaren (långt ord..) om bilden blir över- eller underexponerad med dessa. Får då följaktligen "skruva" på någon av rattarna för att minska/öka slutartiden eller bländaren tills mätaren hamnar centrerat. Kan jag se direkt på något sätt vilka värden jag ska/bör ha?

Fråga 2:
Den här frågan är relaterad till ovan. Att komponera bilden i manuellt läge funkar ju bra om det är ett orörligt motiv (dvs snurra på rattarna tills mätaren är centrerad). Men hur gör jag om jag vill ställa in värdena, framförallt då slutartiden, på ett snabbrörligt motiv för att "frysa" bilden? Måste jag som jag tror rikta kameran mot någon "gråton" och snurra på bländarratten (för slutartiden har jag ju redan ett önskemål om så den är inställd) för att få rätt exponering?

Fråga 3:
Jag har under helgen testat att fotografera agilityhundar (som är ganska snabba). Körde först med bländare 4-5, tidsautomatik, lite högre ISO-tal (400) och med AI Servo inställt (hade 17-85/4-5.5 IS USM objektiv). Gick sedan över till "sportprogrammet" som är förinställt. Det jag upplevde var att bilderna inte blev lika skarpa när jag ställde in kameran med tidsautomatik som när jag körde med "sportautomatik". Trots att kameran indikerade att bilden skulle bli rätt exponerad. Beror detta på att jag är nybörjare och inte behärskar manuella inställningar ännu, eller kan det finnas någon annan orsak?

Tack på förhand!

Mvh
Bosse
 
1. Du får ratta till du hamnar rätt. Ofta har man ju en idé om vilken bländare man vill ha med tanke på skärpedjupet, eller vilken tid med tanke på hur mycket motivet rör sig. Vill man ha bländare 8 så rattar man tiden till "nålen" är i mitten. Sedan kan man ju snabbt och lätt kompromissa lite om man inte får tillräckligt snabb tid för att handhålla. Då kanske man kan ratta lite på bländaren åxå.
Grejen med manuellt är ju, som jag ser det, att man inte behöver mäta på ett medelgrått föremål utan man kan lika gärna mäta på ett vitt och då ratta så att nålen är ute till höger (är det väl på Canon :) och då "överexponera". Likadant kan man göra åt andra hållet. Ska du göra detta med automatikprogrammen så måste du ratta på exponeringskompensationen, mäta ljuset, låsa exponeringe och sedan komponera om.
I manuellt läge är det åxå snabb och enkelt gjort att göra "bracketing" manuellt om man vill.

2. Ja, har du en särskild tid som du vill använda får du kompensera med bländaren (eller ISO-talet).

3. När du fotade i Tv-läget, ställde du då in kameran på följande fokus? I sportprogrammet (tror jag) att kameran väljer det själv och den följer då motivet. Om du har single fokus vald om fokuserar på en hund så hinner den ju flytta sig litegrann innan bilden tas och då hamnar fokus inte rätt. Med följande fokus så fokuserar kameran hela tiden och förutspår åxå var motivet kommer att befinna sig när bilden tas.
Har du samma tiden ska det inte vara rörelseoskärpa det beror på iaf.

Edit: Läste fråga 3 igen och såg att du ju hade AI-servo... Då borde det ju inte bli nån skillnad.
 
Om du inte redan har gjort det så skulle jag rekommendera att du läste igenom Olle Bjernulfs grundkurs som finns här på fotosidan.se (klicka här för att gå dit). Där finns ett kapitel om ljusmätning som kanske kan räta ut några frågetecken. Bra läsning, inte bara för rena nybörjare; det där med exponering är ett område som tar tid att lära sig bra.
 
Tack för svaren från er båda!

Nej, jag hade inte läst informationen här på fotosidan. Verkar vara kanonbra :) Tack för tipset!

Mvh
Bosse
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.