Men processen bakom bilden är en del av diskussionen om bilden.
Jag erinrar mig en diskussion för några år sedan angående foto av djur, där jag försökte hävda att ett bra artporträtt är ett bra artporträtt oavsett var det är taget - i djurpark eller på savannen. Jag fick en massa mothugg i skalans alla tonlägen och det framgick tydligt att det var "finare" att fota vilja djur. (Jag anser fortfarande att ett artporträtt taget på zoo kan vara lika bra och ser jag inte skillnaden på bilden så är den ointressant för mig som betraktare. Men det är nog ofrånkomligt på en sida som fotosidan.se att bakgrunden till bilden kommer att spela roll för en del...
Äntligen får jag tycka till om annat än sådant som relaterar till min bild av Sophie …
Jag håller med dig helt om att ett djur på zoo har samma fotovärde som ett vilt djur i skogen/savannen …
Djurets "fotografiska" egenskaper ändras inte. De ligger, går, står och äter på samma sätt, möjligen springer det inte lika snabbt på zoo. Möjligen är hela rörelseschemat och en del av uppsynen ändrat i fångenskap - men är bilden bra så är den bra.
Däremot kan det vara roligt att fota på savannen; spännande och även kul att berätta var bilden togs … Men fotografiskt inte mer värde i den bilden än zoobilden. Detta är ju ren logik. Hälsning, Jeanna
Glömde en sak …Passar på här:
När Tore Alptun tog upp det här med bilden av Sophie så var det faktiskt jag själv som inne på Natur och djursidan råkade läsa om redigering och kastade fram detta, att några hade undrat över några av mina bilder. Om jag velat ljuga hade jag aldrig tagit upp detta ämne!!
Dock inte om Sophie eller finnar. Det hade undrats över om jag gjort något särskilt i PS med ögonen på några modeller. Svaret var ABSOLUT NEJ.
Jag hade endast gett mer ljussättning pga mörkt under ögonen och sedan minskat ljuset igen med skugga så att hela ansiktet inte överexponerades, men mörka skuggan under ögonen blev mindre stark. Gör man så kanske blänk i ögonen uppstår också, vad vet jag om det - har aldrig petat i ett öga. Jag tycker mig ha märkt att en aning kontrast kan ge mer intensitet åt ögat. Ögon skulle jag aldrig vilja röra så länge jag eftersträvar att återge verkligheten i stort. Ett modefoto skulle jag kanske göra mera med, det hör till sakens natur. /Jeanna