Egentligen handlar väl tråden om bildmanipulering över huvud taget, om det är fint eller inte, om man ska regler eller ej, om man får ändra över huvud taget och om man då måste tala om exakt vad man gjort, och hur - men med utgångspunkt från porträttfotografiet i första inlägget, och om det följde reglerna på Fs eller inte.
Det är ändå intressant att det rör upp så mycket känslor - för det gör det, det räcker med att kolla i den här tråden - om hur mycket man får greja med bilden.
Jag tycker att det är helt horribelt att över huvud taget ha regler för bilderna som presenteras i ett allmänt sammanhang, som exempelvis här på Fs. Särskilt som den aktuella bilden inte är särskilt uppseendeväckande åtgärdad, det handlar ju inte om professionell retusch som vi sett exempel på i andra sammanhang. Och striden då om påvens skägg, dvs att man faktiskt lämnar bilden därhän till slut för att diskutera om TS verkligen följt reglerna eller ej fullt ut är tråkig. För till syvende og sisdt är det väl ändå bilden det handlar om. Och egentligen inte hur den kom till.
Jag kan till nöds förstå regler för bildskapande i speciella sammanhang, typ dokumentärfotografering, i tidnings/nyhetssammanhang och möjligen när det kommer till naturfoto.
Men, här på Fs har jag svårt att se att det spelar någon roll hur bilden kom till, vilka ölburkar eller kvistar som tagits undan eller vilka spakar man dragit i i exempelvis Ps/CR eller Lr. Och visst, det kan vara bra att deklarera vad man gjort, och inte ljuga a la Terjegate, men annars...
Så frågan blir om vi måste ha regler på Fs?