Fredrik183
Aktiv medlem
Ordet manipulera har två betydelser, otillbörligt styra människor med diskreta knep, eller känslig hantering av (foto)apparat. Den mycket kände, ansedde och högt respekterade Ansel Adams him self manipulerade sina bilder ordentligt i mörkrummet, då enligt den senare definitionen. Han var i själva verket en mästare på detta.
Jag tror man får titta på vilket uppsåt fotografen har. Foto kan vara en social process, där retuschering underförstås, ja kanske rent av förväntas. Är uppsåtet manipulation enligt den första betydelsen, är det ju naturligtvis inte bra. Man får som fotograf här tänka själv. Folk tycker så mycket. Framför allt tror de allra flesta att ordet manipulation har den första tolkningen, helt ovetande om den andra, vilken i högsta grad också är giltig i fotosammanhang.
Sedan, var gränsen mellan omanipulerad och manipulerad skall dras, får väl anses lika svårt som att tolka en lagtexts exakta lydelse. En domstol med åklagare, försvarare och jury behövs förmodligen i varje enskilt fall för att reda ut det hela.
Photo.net:s definition tycker jag är kort och koncis. Dessutom motiverar den varför man skall försöka dra en gräns i den kontext sidor som Photonet och Fotosidan ligger. Det är också härifrån Fotosidan hämtat inspiration till sin, i mitt tycke, lite kantigare formulering: http://photo.net/photodb/manipulation
Drar man gränsen vid ett analogt dia, är förmodligen de flesta av Ansel Adams förstoringar att anse som manipulerade. Som lite kuriosa och en inspiration till att tänka själv kring detta.
Personligen slutade jag själv för länge sedan att kryssa i om en bild är manipulerad eller inte, vare sig den är manipulerad eller ej.
Jag tror man får titta på vilket uppsåt fotografen har. Foto kan vara en social process, där retuschering underförstås, ja kanske rent av förväntas. Är uppsåtet manipulation enligt den första betydelsen, är det ju naturligtvis inte bra. Man får som fotograf här tänka själv. Folk tycker så mycket. Framför allt tror de allra flesta att ordet manipulation har den första tolkningen, helt ovetande om den andra, vilken i högsta grad också är giltig i fotosammanhang.
Sedan, var gränsen mellan omanipulerad och manipulerad skall dras, får väl anses lika svårt som att tolka en lagtexts exakta lydelse. En domstol med åklagare, försvarare och jury behövs förmodligen i varje enskilt fall för att reda ut det hela.
Photo.net:s definition tycker jag är kort och koncis. Dessutom motiverar den varför man skall försöka dra en gräns i den kontext sidor som Photonet och Fotosidan ligger. Det är också härifrån Fotosidan hämtat inspiration till sin, i mitt tycke, lite kantigare formulering: http://photo.net/photodb/manipulation
Drar man gränsen vid ett analogt dia, är förmodligen de flesta av Ansel Adams förstoringar att anse som manipulerade. Som lite kuriosa och en inspiration till att tänka själv kring detta.
Personligen slutade jag själv för länge sedan att kryssa i om en bild är manipulerad eller inte, vare sig den är manipulerad eller ej.