MattiasL skrev:
Jag funderar allvarligt på att göra en tremånaders resa till hösten med bara ett småbildshus och en 35:a. Kanske tillochmed svartvit film. I början kommer man säkert tänka att "den här hade blivit fin med en 85:a", men sen blir man tvungen att tänka om, och tack vare att man inte har något att rota i kameraväskan efter blir man en jävel på att tänka Bild. Jag hoppas jag har rätt, jag är inte säker.
Jag tänker precis som du. Det finns fördelar med en zoom, du kan stå på samma ställe och få allt från fin miljöbild till närbild på ansiktet men med bara en brännvidd så måste man vara mera närvarande.
Något jag tycker är fascinerande är de stunder du upptäcker att dina ögon har ställt in sig på den brännvidd du använder, det är en väldigt häftig känsla att se en bild, ta upp kameran och upptäcka att den brännvidden man har på kameran är precis den man såg bilden med.
Det handlar även om snabbhet, har du bara en brännvidd så får du leva med det och du tappar inga ögonblicksbilder på grund av att du försökte hitta det mest optimala utsnittet.
Däremot är det ett problem för mig när jag har flera fasta objektiv med mig, då blir fotograferandet som med ett zoomobjektiv, fast mycket långsammare och krångligare.
harryett skrev:
finns det något fräckare än ett storformatsnegg?
Någon gång ska jag definitivt prova storformat, men det jag tycker verkar bökigt är alla specialgrejer man behöver för framkallning, samt mastodontkopieringsmaskinen till de svartvita negativen.
Vore väldigt kul att se en Cibachrome kopia av ett storformatsnegativ, gärna en naturbild, det måste vara något alldeles extra. (hmm...blev visst tekniknördsnack här också
).