Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Man behöver inte gå över till digitalt
- Trådstartare ektober
- Start datum
Makten
Aktiv medlem
Henrik, det är precis det där som fick mig att aldrig känna mig "fri" när jag i yngre dar fotade lite analogt. Då hade jag heller ingen egen inkomst förstås, men jag är snål fortfarande, hehe. Hellre en stor summa på en gång än att kontinuerligt betala för användandet.
Jag har gått från total nybörjare till ganska duktig, om jag får säga det själv, på ett och ett halvt år. Detta tack vare digitalkameran. Jag hade inte varit i närheten av där jag är nu med en analog kamera, eftersom jag hade fotat oerhört mycket mindre och dessutom inte kunnat se vad jag gjort för fel direkt. De ca 10k bilder jag tagit hade kostat mer än hela min utrustning bara i filmkostnad.
NU känner jag mig såpass säker att jag skulle vilja fota lite analogt också, men jag känner mig inte riktigt motiverad med tanke på de löpande kostnaderna och bristen på eget lab. För "framkalla" själv vill jag göra på samma sätt som nu med den digitala kameran.
Men ja, om jag var rik så hade jag alltid haft med mig en analog kamera också.
Jag har gått från total nybörjare till ganska duktig, om jag får säga det själv, på ett och ett halvt år. Detta tack vare digitalkameran. Jag hade inte varit i närheten av där jag är nu med en analog kamera, eftersom jag hade fotat oerhört mycket mindre och dessutom inte kunnat se vad jag gjort för fel direkt. De ca 10k bilder jag tagit hade kostat mer än hela min utrustning bara i filmkostnad.
NU känner jag mig såpass säker att jag skulle vilja fota lite analogt också, men jag känner mig inte riktigt motiverad med tanke på de löpande kostnaderna och bristen på eget lab. För "framkalla" själv vill jag göra på samma sätt som nu med den digitala kameran.
Men ja, om jag var rik så hade jag alltid haft med mig en analog kamera också.
Graal
Avslutat medlemskap
Om jag var rik skulle jag kanske(?) skaffa mig en så pass bra scanner och skrivare (stl A2) att jag istället producerade mina bilder digitalt? Om jag var rik kanske jag skulle anlita de proffs som har både kunskapen och utrustningen att ta fram mina bilder digitalt i den kvalité jag önskar? Jag är inte rik och fortsätter därför med analogt mörkrumsproducerade bilder. Jag har högkvalitativ utrustning som jag skaffat för spottstyvrar jämfört med vad jag skulle tvingas betala om jag skulle skaffa utrustning att producera jämförbara bilder digitalt eller om jag skulle anlita proffs att utföra arbetet digitalt efter mina önskemål. Dessutom håller min utrustning mer än en livslängd och är i princip underhållsfri.
Våra krav, möjligheter och behov är olika, därför blir också valet av sättet vi gör våra bilder på olika.
Våra krav, möjligheter och behov är olika, därför blir också valet av sättet vi gör våra bilder på olika.
Senast ändrad:
Makten
Aktiv medlem
Vaba'? Är du ironisk? Det är ju att göra det själv som är det roligaGraal skrev:
Om jag var rik kanske jag skulle anlita de proffs som har både kunskapen och utrustningen att ta fram mina bilder digitalt i den kvalité jag önskar?
Edit: Eller menar du själva utskriften?
PrecisVåra krav, möjligheter och behov är olika, därför blir också valet av sättet vi gör våra bilder på olika.
Graal
Avslutat medlemskap
Makten skrev:
Vaba'? Är du ironisk? Det är ju att göra det själv som är det roliga
Edit: Eller menar du själva utskriften?
Bilder gör man väl bara på papper? Och jag gör allt själv fn eftersom jag inte är rik. Att anlita proffs (för utskriften)skulle jag kanske göra om jag var rik och om jag inte hade tiden eller kunskapen att dona med arbetet själv.
Makten
Aktiv medlem
En bild är en bild, oavsett om den visas på papper, bioduk, husvägg eller datorskärm.Graal skrev:
Bilder gör man väl bara på papper?
Graal
Avslutat medlemskap
Makten skrev:
En bild är en bild, oavsett om den visas på papper, bioduk, husvägg eller datorskärm.
Utan ström blir det inte mycket av datorfilen, men pappersbilden finns oavsett det. Den är fysik, inte elektrisk.
Makten
Aktiv medlem
Visst, men det är ändå en bild så länge den visas;-)Graal skrev:
Utan ström blir det inte mycket av datorfilen, men pappersbilden finns oavsett det. Den är fysik, inte elektrisk.
Jag har ännu inget som helst intresse av att skriva ut mina egna bilder, så för mig kvittar det. Det roliga är att fotografera och fixa, inte att sätta upp skiten på väggen:-D Så bra är jag inte att jag vill gotta mig åt min egen "konst". Men jag blir väl förhoppningsvis nån gång.
Graal
Avslutat medlemskap
Martin, du har gått miste om en hel del. Bilder på papper är ju det fotografi går ut på! En datorskärm kan inte göra någon bild rättvisa. Och bara för att den finns på papper behöver ju inte det betyda att man enbart gottar sig åt bilderna själv? Begreppet "skiten" som du använder om dina egna bilder verkar lite ologiskt i mina ögon. Det är ju skiten (bilden) som är slutmålet och det som fotografi syftar till. Det andra är enbart verktyg och metoder som i sig helt saknar värde, i alla fall för mig. Bilden är det viktiga.
wipe
Aktiv medlem
Jag läste för ett bra tag sedan på den fransk-kanadensiska tidningen le devoirs hemsida en artikel där de skrev att ungefär en tredjedel av digitalanvändarna aldrig tog ut en enda bild på papper. Huruvida detta nu bara gällde digitalkompakt-användarna eller inkluderade DSLR-användarna minns jag dock inte.
Makten
Aktiv medlem
Den uppfattningen har du förstås för att enda sättet att betrakta en analog bild är på papper (dia undantaget). Det handlar om vad man är van vid alltså. Jag förstår givetvis att bilderna blir roligare att titta på när de är utskrivna än på skärmen, men fotograferandet för mig är "över" när jag tagit bilden och färdigställt den. Jag kollar i princip aldrig på gamla bilder. För mig funkar foto bara som nån slags verksamhet som tar upp min tid. Jag dokumenterar verkligen inget som jag själv tycker är särskilt kul att kolla på sen ändå. Jag är alldeles för självkritisk för att gilla mina egna bilder så mycket.Graal skrev:
Martin, du har gått miste om en hel del. Bilder på papper är ju det fotografi går ut på! En datorskärm kan inte göra någon bild rättvisa. Och bara för att den finns på papper behöver ju inte det betyda att man enbart gottar sig åt bilderna själv? Begreppet "skiten" som du använder om dina egna bilder verkar lite ologiskt i mina ögon. Det är ju skiten (bilden) som är slutmålet och det som fotografi syftar till. Det andra är enbart verktyg och metoder som i sig helt saknar värde, i alla fall för mig. Bilden är det viktiga.
Men visst, hade jag en egen skrivare så skulle jag förstås använda den. Men sen skulle nog bilderna hamna i en låda nånstans i alla fall.
Jag höll på lite med teckning förr, och det var samma sak där. Jag ritade och grejade, och sen hamnade teckningen i en låda för att glömmas bort för alltid.
Jag kanske ändrar mig nån gång, men just nu känns det helt ointressant faktiskt, hur märkligt det än må låta. Vid analogt fotande så är det en del i processen att förstora på papper, så där hade det varit mer självklart.
Kanske det. Att de är såpass rationella så att de nöjer sig med att betrakta bilden på skärmen;-) Det finns för mig inget egenvärde i att bilden är fysisk.boon skrev:
säger ju endel om digitalanvändarna
; )
Edit: Det skulle förresten inte förvåna mig om det är mycket fler än en tredjedel som aldrig skriver ut bilder, men jag tror att många känner sig lite fåniga, precis som ni försöker antyda att jag är, om de skulle säga att de inte skrev ut bilderna. Som om det skulle vara en självklarhet?
Tiderna förändras;-)
Senast ändrad:
Pupillen
Aktiv medlem
Den attityden är nog egentligen rätt vanlig även bland analoga fotografer om vi tänker efter. Att bilder efter ett omsorgsfullt mörkrumsarbete direkt förpassas ner i en gammal fotopapperskartong är ju inte precis ovanligt.Makten skrev:
Jag förstår givetvis att bilderna blir roligare att titta på när de är utskrivna än på skärmen, men fotograferandet för mig är "över" när jag tagit bilden och färdigställt den. Jag kollar i princip aldrig på gamla bilder. För mig funkar foto bara som nån slags verksamhet som tar upp min tid.
-----
Jag höll på lite med teckning förr, och det var samma sak där. Jag ritade och grejade, och sen hamnade teckningen i en låda för att glömmas bort för alltid.
"Nog finns det mål och mening i vår färd - men det är vägen, som är mödan värd"
Makten
Aktiv medlem
Ja, där har vi det Och alla vägar är bra vägar om man trivs själv. Vad man sen gör med resultatet är också upp till var och en.Pupillen skrev:
"Nog finns det mål och mening i vår färd - men det är vägen, som är mödan värd"
MattiasL
Aktiv medlem
Ett väldigt trevligt fenomen som uppkommit sedan folk började ha snabba uppkopplingar är bildspel på nätet. Hur bra som helst att kunna avnjuta bra bildjournalistik med stort bildurval hemifrån. Självklart ersätter det inte en "riktig" bildspelsvisning i hög teknisk kvalitet eller en fotobok, men helt klart vardagsnjutbart och lärorikt.
millimeter
Aktiv medlem
Makten skrev:
Kanske det. Att de är såpass rationella så att de nöjer sig med att betrakta bilden på skärmen;-) Det finns för mig inget egenvärde i att bilden är fysisk.
Egenvärde och egenvärde.. bilder som är bra på skärmen kan ofta bli mycket bättre på papper, helt enkelt. Sedan får man såklart värdera hur man vill. Jag har några (digitala) landskapsbilder som jag gillar, och de få jag gjort stora kopior av har verkligen förbättrats. En fin vy inramad och uppsatt på väggen, det slår alla bilder på skärmen.
Men självklart plockar man inte ut alla, eller ens många, bilder på papper, för då skulle det ju tillkomma en löpande kostnad, något man just ville slippa genom att fota digitalt. Ibland bör man dock välja några bilder och skriva ut dem tycker jag, för det är något speciellt.
Patrik Palombo
Aktiv medlem
Jag har varit digital dom senaste åren och nu skaffat en gammal analog mellanformatare för o känna på det lite, bara tagit 2 rullar hittills och inte framkallat dom än men jag antar att det blir en ok bild av 24 =) fördelen med en helt manuell analog är ju att man MÅSTE lära sig fotografera och inte bara dra av en salva med 20 bilder med olika inställningar för att få bästa möjliga. Den stora fördelen med digitalt är ju alla pengar man sparar på rullar och framkallning. Men känslan i att fota analogt är dock härligare när man känner att man verkligen sticker ut från mängden. Heja analogt!
jardis
Aktiv medlem
Det handlar väl mest om att använda rätt saker vid rätt tillfälle.
Skulle aldrig själv ta med min mellanformatare ut i skidbacken för att ta actionbilder.
Skulle heller aldrig få för mig att ta en digitalkamera med APS-sensor in i studion.
Har till och med svårt för att ta in EOS5D med FF-sensor där.
Men det handlar väl kanske mer om proportioner än om digitalt vs analogt.
Dessutom är större delen av teknikorgien som digitalkamerorna dras med helt onödig vid studiofotografering. Där är det istället bildkvalite som räknas och då ligger digitalarna forfarande efter. I alla fall om vi räknar vettiga pengar.
Undrar var den gamla tumregeln om att 135mm är den "rätta" brännvidden för porträtt tog vägen.
Nu ser man ofta porträtt tagna med APS-sensor och vidvinkel. I mina ögon ser ju folk helt sjuka ut.
För övrigt funkar mörkrumsarbete bra som både terapi och skola. Man lär sig förbannat mycket i mörkret och det lite långsamma förfarandet får en att tänka efter.
Skulle aldrig själv ta med min mellanformatare ut i skidbacken för att ta actionbilder.
Skulle heller aldrig få för mig att ta en digitalkamera med APS-sensor in i studion.
Har till och med svårt för att ta in EOS5D med FF-sensor där.
Men det handlar väl kanske mer om proportioner än om digitalt vs analogt.
Dessutom är större delen av teknikorgien som digitalkamerorna dras med helt onödig vid studiofotografering. Där är det istället bildkvalite som räknas och då ligger digitalarna forfarande efter. I alla fall om vi räknar vettiga pengar.
Undrar var den gamla tumregeln om att 135mm är den "rätta" brännvidden för porträtt tog vägen.
Nu ser man ofta porträtt tagna med APS-sensor och vidvinkel. I mina ögon ser ju folk helt sjuka ut.
För övrigt funkar mörkrumsarbete bra som både terapi och skola. Man lär sig förbannat mycket i mörkret och det lite långsamma förfarandet får en att tänka efter.
ektober
Aktiv medlem
Har skaffat mig en bälgkamera nu, en Agfa Billy Compur 6x9 från 30-talet. Kameran ger 8 bilder på en 120 rulle vilket har lett till att man måste tänka ännu mer. Detta är jättebra och det känns verkligen tillfredställande att inte tillåta sig utlösa slutaren förrän man är nöjd med motivet.
Jag har dock inte framkallat någon filmrulle än så det återstår att se hur resultatet blir, men känslan vid fotografering är oslagbar.
Dessutom, om man fotograferar människor, så får man en acceptans för att saker och ting får ta lite extra tid när man håller i en gammal kamera.
Jag har dock inte framkallat någon filmrulle än så det återstår att se hur resultatet blir, men känslan vid fotografering är oslagbar.
Dessutom, om man fotograferar människor, så får man en acceptans för att saker och ting får ta lite extra tid när man håller i en gammal kamera.