Graal
Avslutat medlemskap
ekeponken skrev:
Det som var i din bild är inte riktigt det jag är ute efter. Jag tog och kollade på August Sanders bilder igen och upptäckte att de ju inte alls är så korniga egentligen. Jag kan tyvärr inte riktigt se vad det är som gör dem så speciella.
Här är ett exempel men bilden är ju lite pixlig. (notera den vänstra handen)
http://www.masters-of-fine-art-photography.com/02/artphotogallery/database/sander01.jpg
Denna är nog bättre
http://www.singergallery.com/assets/managed/photos/AS-022.jpg
Det är liksom mörkt och svart men ändå varmt i tonen och svärtan är inte så "gåpåig".
Här ännu ett exempel
http://www.fotografiafestival.it/archivio/artwork_img/coppia_Asa.jpg
Och bilder av Alfred Stieglitz: (inte edvard stieglitz, har visst läst fel på boken)
http://daystarvisions.com/Docs/Tuts/Meta/Fig2.jpg
http://www.nga.gov.au/CameraWork/141991L.jpg
Bara för att den är så bra:
Hästskjuts i ymnigt snöfall
Eller måste man upp i format för att kunna få samma känsla i bilderna?
I den lilla storleken kan du inte se kornigheten i bilderna tror jag. Har du sett deras originalbilder? Jag tror de är ganska korniga. Och vad gäller varmtonen i bilderna så spelar filmvalet ingen roll (såvida du inte gör svartvita diapositiv som Stieglitz transparenta glasbilder). Min bild var enbart ett exempel på Fortefilmens kornighet, inte alls lik de bilder du menar annars. Den är avfotograferad i svartvitläge men originaltonen är varmare (kopierad på varmtons Fortepapper). I övrigt tror jag att objektiv utan antireflexbehandling samt lithkopiering, som jag skrev tidigare, kan ge den känslan du eftersträvar.