Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makroobjektiv till Sony a33

birgitta123

Medlem
Hej alla!

Jag funderar på att köpa ett macro till min Sony a33, men oj så svårt att välja.Jag
behöver råd. Brännvidd 100 mm f 2,8 är vad jag har tänkt mig.
Sigma och Tamron har jag tittat på, men jag behöver råd och tips om dessa och gärna
flera märken .

Glad Påsk // Birgitta
 
På din A33 tror jag ett Sigma 70 mm skulle passa bra, och det är dessutom en lämplig brännvidd för porträtt med den kameran. Det är också ett av de skarpaste makroobjektiven på marknaden. Annars är det generellt så att det inte finns några dåliga makroobjektiv att köpa, så vad du än väljer blir det rätt så bra :)
 
På din A33 tror jag ett Sigma 70 mm skulle passa bra, och det är dessutom en lämplig brännvidd för porträtt med den kameran. Det är också ett av de skarpaste makroobjektiven på marknaden. Annars är det generellt så att det inte finns några dåliga makroobjektiv att köpa, så vad du än väljer blir det rätt så bra :)

Tack snälla för det snabba svaret, jag har letat ett tag efter ett macro men tycker det är svårt att välja.
Sigma 105 F 2,8 har jag tittat på och Tamron 90mm 2,8, sen har ju Sony egna men det sticker iväg i pris ganska rejält.
Sigma 70 mm ska jag se om jag hittar .
 
Beroende på vad man vill fota är längre brännvidd en klar fördel med makro. Att komma ett par centimeter längre bort är ofta bra för lättskrämda insekter och för att unvia att skymma ljus.
Tamron 90mm är nog det mest omtalade makrot och hyllas av de flesta, själv har jag ett Sigma 105mm.
 
Beroende på vad man vill fota är längre brännvidd en klar fördel med makro. Att komma ett par centimeter längre bort är ofta bra för lättskrämda insekter och för att unvia att skymma ljus.
Tamron 90mm är nog det mest omtalade makrot och hyllas av de flesta, själv har jag ett Sigma 105mm.

Så bra, jag har funderat mycket på Sigma 105 , är du nöjd med ditt ?
Jag har inte sett det i verkligheten , men noterat att det väger ganska mycket. Är det en nackdel?
 
Så bra, jag har funderat mycket på Sigma 105 , är du nöjd med ditt ?
Jag har inte sett det i verkligheten , men noterat att det väger ganska mycket. Är det en nackdel?
Vilken version? Detta är det jag har: http://www.pentaxforums.com/userreviews/sigma-105mm-f2-8-ex-dg-macro.html
Jag är nöjd, som sagts tidigare är det svårt att hitta dåliga makros. Ibland funderar jag på att byta till Pentax vädertätade version för att jag rätt ofta fotar i uselt väder men det har inte blivit av. Vikten har jag aldrig ens funderat på då jag har och har haft betydligt tyngre objektiv. Tyngd känns snarare som en fördel för makrofoto då minsta lilla rörelse kan stjälpa en bild totalt.

Du blir nog nöjd vilket du än väljer, makro har betydligt mer att göra med fotografens påhittighet och teknik än vilken modell det är på makrot. Att fixa en bra metod för belysning då makro slukar ljus är mer utvecklande än ett dyrare makro.
 
Sigma 105 /f 2,8

Beroende på vad man vill fota är längre brännvidd en klar fördel med makro. Att komma ett par centimeter längre bort är ofta bra för lättskrämda insekter och för att unvia att skymma ljus.
Tamron 90mm är nog det mest omtalade makrot och hyllas av de flesta, själv har jag ett Sigma 105mm.

Hej igen !

Jag har nu köpt ett Sigma 105 f 2,8 och försöker att ta lite macro bilder. Inte alldeles enkelt. det finns tre olika avståndsbegränsare.Full 0,312 , 0,45 och 0.312 -0,45.Vilket är bäst att använda när jag fotar t.ex humlor extremt nära ? Jag får inte till det riktigt .

Birgitta
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.