Annons

Makro?

Produkter
(logga in för att koppla)

payber

Medlem
Jag har en nikon D90 och är intresserad av att köpa ett nytt objektiv. hade tänkt köpa ett macro objektiv. Är det någon som kan rekommendera ett bra under 10000kr?

Jag har en nikon D90 och är intresserad av att köpa ett nytt objektiv. hade tänkt köpa ett macro objektiv. Är det någon som kan rekommendera ett bra under 10000kr?

Tamron 90/2,8 Macro

Går på ~4000 kr, -1000 kr om du köper beg, kanske lite till. Lika skarp som toppmodellerna, men saknar intern fokusering, samt låter lite mer vid AF (vilket du ändå aldrig använder vid makrofotografering). Kan tyvärr inget om Nikons utbud, men Tamron är att rekommendera.

Vad ska du använda den till, blommor eller djur?

Växter=kortare brännvidd(~50mm)=sparar pengar
Djur=längre brännvidd(~150mm)=kostar mer

Tamron 90/2,8 Macro

Går på ~4000 kr, -1000 kr om du köper beg, kanske lite till. Lika skarp som toppmodellerna, men saknar intern fokusering, samt låter lite mer vid AF (vilket du ändå aldrig använder vid makrofotografering). Kan tyvärr inget om Nikons utbud, men Tamron är att rekommendera.

Vad ska du använda den till, blommor eller djur?

Växter=kortare brännvidd(~50mm)=sparar pengar
Djur=längre brännvidd(~150mm)=kostar mer

Jag tackar så mycket för svaret. låter ju bra. var inne och läste om det precis. har ju fått hyffsade recensioner. har väl inte tänkt igenom vad exakt jag ska ha d till. tänkte lära mig fota lite macro också. är fortfarande inne i lärofas då jag köpte min kamera i november förra året. allting nytt är ju kul.

Nikon 60/2,8, 85/3,5, 105/2,8 (är osäker på om alla kostar under 10 000)
Sigma 70/2,8, 150/2,8
Tamron 90/2,8
Tokina 100/2,8

Alla dessa är, så vitt jag har förstått, mycket bra makroobjektiv som går till avbildningsskala 1:1. Nikon 105/2,8 och (tror jag) 85/3,5 har VR, vilket kan vara bra att ha när du anväder objektivet för annat än extrem makro.
Vilken brännvidd som passar bäst beror på vilken typ av motiv du i första hand har tänkt att använda det till.

Olle

Nikon 60/2,8, 85/3,5, 105/2,8 (är osäker på om alla kostar under 10 000)
Sigma 70/2,8, 150/2,8
Tamron 90/2,8
Tokina 100/2,8

Alla dessa är, så vitt jag har förstått, mycket bra makroobjektiv som går till avbildningsskala 1:1. Nikon 105/2,8 och (tror jag) 85/3,5 har VR, vilket kan vara bra att ha när du anväder objektivet för annat än extrem makro.
Vilken brännvidd som passar bäst beror på vilken typ av motiv du i första hand har tänkt att använda det till.

Olle

Tack så jättemycket detta kommer verkligen hjälpa mig i jakten på mitt macro objektiv. nu ska jag bara läsa på lite mer om objektiven innan jag köper sen får man vl lägga upp lite bilder med.

Tamron 90mm Macro kanske? Fast det beror lite på vad du ska fotografera, porträtt, växter och annat litet? Då räcker 50-100mm. Är det småkryp och insekter så är nog 150-180mm att föredra.

Nästan alla makro-objektiv ger mycket goda optiska prestanda; det blir mest en fråga om brännvidd. 150mm eller mer för insekter, 100mm om du ska använda det för porträtt också, kortare om du har andra önskemål.

Per.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto