Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macroobjektiv till eos350d

Produkter
(logga in för att koppla)

mariablom

Medlem
Ska köpa ett macroobjektiv till min eos350d. Vill komma naturen riktigt nära. Har ni tips på några speciella saker jag bör tänka på? Finns det zoom på några macro eller är det som regel ingen zoom? Vilka objektiv är kompatibla med min kamera i prisklassen upp till 5000? Är det bra autofokus på macroobjektiv? läste i något test att af kunde vara väldigt segt och att motorljudet var rätt högt på vissa. Som sagt, tips mottages varmt! //Maria

Det bästa macroobjektiv du kan sätta på kameran är ett Canon EF 100 / 2.8 USM Macro. Finns ofta begagnat för 3500 - 4000:- Detta är nog en av de mest fantastiska mnacrogluggar som tillverkats!

Canon har även ett 60 mm macro, men min erfarenhet av det är att man måste komma så nära motivet att t.ex. insekter blir rädda och flyr. Dock sparar du runt en 1000-lapp på ett begagnat 60 mm istället för 100 mm.

Mvh
Thorsten

Eftersom jag är rätt ny på allt vad foto heter har jag ännu fler frågor. Dom objektiv jag blivit tipsad om till att fota macro, går det att fota porträtt och vyer med ett hyfsat resultat? Och hur nära tar man sig med canon 100/2.8? finns zoom eller är det som regel inte det på macroobjektiv?

Macroobjektiv är som regel fasta objektiv (om man vill att de ger en bild 1:1). Det finns zoomar med macrofunktion, men de har då en lägre förstoringsgrad.

De objektiv som nämnts Canons 60 och 100 mm och Tamrons 90 mm fungerar utmärkt som porträttobjektiv eller korttele för andra ändamål.

Macro objektiv är fast brännvidd dvs ingen zoom. De klarar av att fokusera från oändligt ner till ett avstånd som oftast ger skala 1:1 (ett till ett) vilket gör att man avbildar det man fotografera lika stort som i verkligheten.

När det gäller porträtt så brukar man försöka hålla sig mellan 40-130mm brännvidd i småbildformat. Det skulle motsvara 25-80mm på din 350D. Här hamnar man lite i konflikt mellan det arbetsavstånd man vill ha när man fotograferar Makro och främst insekter och den brännvidd man villl ha för porträtt.
Idealiskt skulle vara t ex Canons EF-S 60/2,8 men den kan upplevas som lite för kort när man ska fotografera insekter. Men med lite tålamod och försiktighet så funkar det.

Landskap så vill man ha lite vidare vinklar (kortare brännvidd) 17-55mm vllket väldigt väl motsvarar Kit objektiven :)

Tamron som jag tipade om har väl just nackdelen med långsam AF och lite ljudlig men vid Makrofotografering är det sällan ett problem då det oftast är bättre att fokusera manuellt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar