Annons

Hjälp med val av objektiv till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Fugerar utmärkt

Ja det var ju kul...

Det går alltså inte att sätta en "macro lins" på ett teleobjektiv när man vill ta macro bilder?

Det fungerar aldeles utmärkt att sätta en närbildslins på en telezoom för att komma närmare. har du ett 70-300 passar en 2 dioptriers lins bäst t.ex. Canons 500D.

Bilderna tagna med Canon 70-300L och nämnda lins

Sigmas nya 70-300 med Bildstab och linsen i fråga kostar strax över 5 lax.
 

Bilagor

  • rhombeus_webfs.jpg
    rhombeus_webfs.jpg
    82 KB · Visningar: 153
  • rovflugor1_juni11fs.jpg
    rovflugor1_juni11fs.jpg
    65.5 KB · Visningar: 159
Senast ändrad:
ska du fota macro så tycker jag att tamron 90mm är riktigt bra. Lite seg af o plastig om man jämför med canons däremot optik mässigt riktigt bra. Oavsett jag kör väldigt sällan med af på macrobilder. Optiken är även bra till porträtt.
 
ska du fota macro så tycker jag att tamron 90mm är riktigt bra. Lite seg af o plastig om man jämför med canons däremot optik mässigt riktigt bra. Oavsett jag kör väldigt sällan med af på macrobilder. Optiken är även bra till porträtt.

Och om jag vill zooma in på lite längre avstånd då??


Jag antar att det är bäst att köpa ett teleobjektiv så jag kan zooma in bra o därmed få en närbild om jag befinner mig på avstånd.. Sen köpa en macrolins att antingen sätta på teleobjektivet eller mitt vanliga 18-55???
 
Jag antar att det är bäst att köpa ett teleobjektiv så jag kan zooma in bra o därmed få en närbild om jag befinner mig på avstånd..

Eftersom du återkommer till detta - kan du ge något exempel på typbild där du tänkt dig att använda teleobjektivet? Så att vi förstår mer hur du har tänkt dig och kan ge bättre tips? Kanske visa exempel på någon annan fotografs bild som du skulle vilja ta?
 
Eftersom du återkommer till detta - kan du ge något exempel på typbild där du tänkt dig att använda teleobjektivet? Så att vi förstår mer hur du har tänkt dig och kan ge bättre tips? Kanske visa exempel på någon annan fotografs bild som du skulle vilja ta?

Förstår vad du menar men det hela beror ju på hur långt man kan zooma in (under 5000 papp då)

Denna bilden
http://www.fotosidan.se/gallerifs/v...referer=/gallerifs/index.htm?set=gfs&skip=721

Men som sagt man vet ju inte hur långt bort fotografen stod... :/

Men annars skulle det nog räcka med ett teleobjektiv som jag kan zooma in som jag vill, då får jag ju närbild om jag vill zooma så mycket eller inte, eller??
 
Förstår vad du menar men det hela beror ju på hur långt man kan zooma in (under 5000 papp då)

Denna bilden
http://www.fotosidan.se/gallerifs/v...referer=/gallerifs/index.htm?set=gfs&skip=721

Men som sagt man vet ju inte hur långt bort fotografen stod... :/

Men annars skulle det nog räcka med ett teleobjektiv som jag kan zooma in som jag vill, då får jag ju närbild om jag vill zooma så mycket eller inte, eller??

Okej, ja den där är ju tagen med 70-200, men han har varit mycket nära fågeln. Jag har tagit en liknande med 70-200 och då var jag nog högst två meter ifrån.

Det låter som att ett 70-200/4 fortfarande är tipset. Sen kan du lägga till mellanringar eller närbildslinser för macro.
 
Asch fotografen använde ju Canon EF 70-200/2,8 L IS USM objektivet för 10 papp ;(

Skulle gärna köpa beg men man vet ju inte om allt funkar!! Och jag som ej kan kolla så att verkligen ALLT funkar, vet hur det ska funka o inte!!
 
Okej, ja den där är ju tagen med 70-200, men han har varit mycket nära fågeln. Jag har tagit en liknande med 70-200 och då var jag nog högst två meter ifrån.

Det låter som att ett 70-200/4 fortfarande är tipset. Sen kan du lägga till mellanringar eller närbildslinser för macro.

Jasså såpass nära.. Borde man inte kunna vara en 20m bort el så??

Mjo 70-200/4 ligger ju oxå på samma pris... Vad är skillnaden på dem två. (vet att det står men för en som inte förstår det som står så är det inte lätt :)
 
Jasså såpass nära.. Borde man inte kunna vara en 20m bort el så??

Mjo 70-200/4 ligger ju oxå på samma pris... Vad är skillnaden på dem två. (vet att det står men för en som inte förstår det som står så är det inte lätt :)

Hej.

70-200 från canon är toppen. Jag har senaste modellen och 2,8an. Men jag tycker att för fågel och i ditt fall kanske hästar på längre avstånd i hagen osv att tex Sigmas senaste 70-300 med bildstabilisering verkar bättre i "räckvidd" så som du efterfrågar. Till viss del kan man ju såklart förstora i efterhand. Tamrons 70-300 verkar också ok. Hade själv ett 70-300 förut o gillade omfånget men köpte sen både 100-400 och 70-200 så då såldes det andra.
 
Jasså såpass nära.. Borde man inte kunna vara en 20m bort el så??

Det var detta jag ville förklara. För att få en sån närbild på 20 meters håll skulle det inte ens räcka med 5-600 mm. Man måste helt enkelt komma närmare. Jag tror det vore en bra idé för dig att prova ett teleobjektiv runt 200-300mm på din kamera så att du får begrepp om hur "nära" man kommer. Så att du har rimliga förväntningar.
 
Hej.

70-200 från canon är toppen. Jag har senaste modellen och 2,8an. Men jag tycker att för fågel och i ditt fall kanske hästar på längre avstånd i hagen osv att tex Sigmas senaste 70-300 med bildstabilisering verkar bättre i "räckvidd" så som du efterfrågar. Till viss del kan man ju såklart förstora i efterhand. Tamrons 70-300 verkar också ok. Hade själv ett 70-300 förut o gillade omfånget men köpte sen både 100-400 och 70-200 så då såldes det andra.

Finns olika Sigma 70-300 va? Inte denna va 70-300/4,0-5,6 DG Macro for Canon?

Sorry om jag verkar så "BLOND", men som sagt jag kan ju inget om sånt här..
 
Och om jag vill zooma in på lite längre avstånd då??


Jag antar att det är bäst att köpa ett teleobjektiv så jag kan zooma in bra o därmed få en närbild om jag befinner mig på avstånd.. Sen köpa en macrolins att antingen sätta på teleobjektivet eller mitt vanliga 18-55???

Har du inte pengar att köpa allt på en gång så får du köpa det som är viktigast först. Jag tycker att 70-200f4 is är riktigt bra om med en 1,4 converter så räcker det kanska för dig. Det viktiga är att du hellre satsar på kvalitet o är det tele du vill ha så är canons 400 mm 5,6 ruskigt prisvärd. Om man ( fegköper, billiga gluggar) så brukar det ändå sluta med den dyra. Så vad du ska köpa det är upp till dig vad du behöver o vilken plånbok du har. Jag köpte tex 300 2,8 l som amatör när jag inte var yrkesfotograf.
 
Jag använder Canon 70-300/4,5-5,6 IS USM som är ett trevligt och bra objektiv .

Tror att det räcker till för dig. kostnar ca 5000:- nytt,finns ibland som begagnat på Tradera.
 
Tamron Objektiv AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD MACRO 1:2 :D 1300kr

Använde en bekants kamera o hon hade Canon 450D + tamron objektiv 55-200 o tyckte den va bra fast önskar zooma in ännu mer på avstånd. Tänkte då att kanske Tamron 70-300 (ovan) kunde vara bra, eller vad tror ni?

Den kan jag ju till och med köpa nu :))

Är det stor skillnad på brännvidden 55 och 70? Fatta inte riktigt det där...


Förresten på Tamron 55-200 står det: "För alla Canon systemkameror förutom kameror med en sensor som är större än 24 x 16 mm". Vad tusan betyder det?? Är det aktuellt för min canon 1000D??
 
Jessica,jag råder dig till att köpa en en bok om fotografering så kan du där lära dig alla termer som behövs.Går säkert också att låna på bibliotek.
 
Förresten på Tamron 55-200 står det: "För alla Canon systemkameror förutom kameror med en sensor som är större än 24 x 16 mm". Vad tusan betyder det?? Är det aktuellt för min canon 1000D??
Vissa lite mer exklusiva Canonkameror (de som heter 1D och 5D) har en större bildsensor och då kan man inte använda det objektivet. Din kamera har (liksom alla andra Canon med modellnamn som har två, tre eller fyra siffror) en sensor som är 23x15 mm.
 
Vissa lite mer exklusiva Canonkameror (de som heter 1D och 5D) har en större bildsensor och då kan man inte använda det objektivet. Din kamera har (liksom alla andra Canon med modellnamn som har två, tre eller fyra siffror) en sensor som är 23x15 mm.

Tack för ett enkelt svar :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.