Annons

Hjälp med val av objektiv till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Jessica, min erfarenhet är att man ska passa sig för att försöka få in "allt i ett" eftersom kompromisserna det innebär i bildkvalitet lätt kan ta död på inspirationen när resultaten hamnar under ens egna förväntningar.

Mitt tips är att antingen satsa på ett bra teleobjektiv (eller telezoom) för hela budgeten, eller ett riktigt bra macroobjektiv. Jag tror helt enkelt det blir roligare då.

Sedan får du nog ge upp tankarna på att komma "nära men billigt". T.ex. ett 70-200 kommer att ge dig möjlighet att komma närmre, men du får samtidigt räkna med att du själv kommer att behöva vara nära motivet (t.ex. fåglar) för att bilderna ska bli riktigt bra.

De närbilder på t.ex. fåglar med hög kvalitet som folk lägger upp här på fotosidan är nästan uteslutande tagna med långa ljusstarka teleobjektiv (= svindyrt) eller tagna på nära håll bland annat från gömslen (= kräver mycket arbete och tålamod). I de flesta fall en kombination.

För 5.000 kr skulle jag själv köpt ett Canon EF 70-200/4 L.
 
Just för fåglar är det bara att inse att "tillräckligt långt", det finns knappt. Oavsett vad som sitter på kameran vill man gärna ha några hundra mm till i brännvidd, och då börjar det kosta som en mindre bil, om man inte passar sig.

EF 400 mm f/5,6L USM är något av det billigaste i Canonväg som är lämpligt, och det ligger ändå långt över den tänkta budgeten här. Det tråkiga är att man ser ofta på fina fågelbilder tagna av duktiga fågelfotografer, och sen inser man att utrustningen kostade över hundratusen, plus en förskräcklig massa jobb att lära sig hur man ska göra för att få pippina att bära sig åt som man vill.
 
Av ren nyfikenhet, varför? Nästan tredubbelt upp mot hennes budget och omotiverat stort och tungt. Enligt vad som beskrivits i tråden funkar F/4 lika bra.


Bildkvalitet och livskvalitet... Det upptäcker man när man äger den gluggen.

Har man sparat ihop 5 tusen spänn så kan man lika gärna spara i ett par månader till och få något som man garanterat kommer att bli nöjd med.

Eller följ mitt motto : Köper man billigt , köper man skit...
 
Det här med allt i ett är för att jag tex är ute o fotar närbilder och sen plötsligt ser en hök då vill man ju snabbt kunna ta kort på den utan att behöva dola med att byta objektiv o dittan, som jag skrev.

Däremot tänkte jag om jag då kunde ha ett zoom objektiv som man kan sätta ett sånt där macro lins på o ser denna höken är det ju bara att ta av linsen. Förstår ni tänket...

Ber om ursäkt om ni redan svarat på detta men som sagt jag är amatör.

Någon som kollat på min sida kanske??
 
Spana in Malin's fina bilder i hennes album, hon använder en närbildslins till sitt standardobjektiv, vilket är detsamma som du redan har: http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=308785

Otroligt bra bilder hon tagit, ingen amatör där inte :)) Vi har dock inte samma kamera, hon har EOS 550D jag har en något sämre, 1000D..

Åhhh vill lära mig alla de där inställningarna så man får olika hmm ja o vad heter det då . färger som gammeldags etc etc etc

Vill ju gärna lära mig att göra bakgrunden i en annan färg utan att köpa ett svindyrt program :( Men det kanske är det enda man får göra..
 
Då tycker jag att du ska köpa : objektivet : 8mm fisheye som desutom har telezoom funktion och fast tele inbyggt på 600mm f72,8 och macro 180mm med enastående resultat på bilderna , till det fassila priset , eller , ehhh , du får betalt när du köper det...

Lycka till och ha det så bra... ///anders.
 
Otroligt bra bilder hon tagit, ingen amatör där inte :)) Vi har dock inte samma kamera, hon har EOS 550D jag har en något sämre, 1000D..

Åhhh vill lära mig alla de där inställningarna så man får olika hmm ja o vad heter det då . färger som gammeldags etc etc etc

Vill ju gärna lära mig att göra bakgrunden i en annan färg utan att köpa ett svindyrt program :( Men det kanske är det enda man får göra..

Du kan ta samma bilder med din kamera, det är inte den som gör bilderna. Det är känslan och konsten för komposition, skärpedjup och liknande saker. Övning ger färdighet:)
 
Då tycker jag att du ska köpa : objektivet : 8mm fisheye som desutom har telezoom funktion och fast tele inbyggt på 600mm f72,8 och macro 180mm med enastående resultat på bilderna , till det fassila priset , eller , ehhh , du får betalt när du köper det...

Lycka till och ha det så bra... ///anders.

Har du någon länk till den? Eller är den svindyr kanske
 
Anders driver med dig och tycker att han är rolig.

Men jag tror budskapet är att ett objektiv som man i ena studen fotar macro med och i nästa stund fotar en flygande rovfågel finns inte. Det funkar liksom inte så, utan man måste välja och ha rätt verktyg för respektive område. I alla fall om man relativt höga krav på slutresultatet.

Det du frågar efter finns helt enkelt inte och det är därför som du får så vitt skilda svar, idéer och tips.
 
Anders driver med dig och tycker att han är rolig.

Men jag tror budskapet är att ett objektiv som man i ena studen fotar macro med och i nästa stund fotar en flygande rovfågel finns inte. Det funkar liksom inte så, utan man måste välja och ha rätt verktyg för respektive område. I alla fall om man relativt höga krav på slutresultatet.

Det du frågar efter finns helt enkelt inte och det är därför som du får så vitt skilda svar, idéer och tips.

Ja det var ju kul...

Det går alltså inte att sätta en "macro lins" på ett teleobjektiv när man vill ta macro bilder?
 
Jo du kan sätta på ringar så närgränsen blir kortare. Vet inte hur bra och om det fungerar med alla typer av objektiv.
 
inlägg #19 tyckte jag var bra. http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1704001&postcount=19

Kontakta henne och fråga kanske? Du kan testa den på din 18-55 zoom. Har du en kompaktkamera? Bra alternativ för makrofotografering. För att komma komma nära djur som är långt borta så är när gränsen på teleobjektiv inte lämpade för makrofotografering. En närgräns på 1M t.ex. brukar anses som bra på sådana.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.