Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro till EOS350D

Produkter
(logga in för att koppla)

MickEva

Aktiv medlem
Hej,
Har tänkt skaffa ett macroobjektiv till min 350D, men frågan är vilket? Fotar mest porträtt, detaljbilder i hemmet och en och annan kotte. Ska jag välja Canon, Sigma eller nåt annat. Har inte tänkt att lägga mer än max 5000 spänn. Tacksam för alla förslag och varför jag ska välja det ena eller det andra.
 
Om du söker lite i forumen så kommer du hitta en hel del diskussioner om detta.

För att sammanfatta så verkar det som om de flesta (alla?) äkta makroobjektiv fungerar väldigt bra och har många nöjda användare.

Själv använder jag Tamrons 90/2.8 till min Canon 400D och 40D. Jag är mycket nöjd, använder det till precis det du beskriver.

Mvh
Anders
 
Hej och tack, jag har försökt söka runt men jag blir inte mycket klokare faktiskt, för de flesta verkar ska ha sina macron till att fota i naturen och små insikter. Jag vill ha tips på macro för fotning av porträtt och detaljbilder främst i inomhusmiljö. Spelar det någon roll och gör det ngn skillnad?
 
Har ett Canon EFS 60mm f/2.8 som är jättefint och får mycket bra recensioner. Mitt är superskarpt och sitter på nästan lika mycket som mitt 24-70 f/2.8 L. Perfekt även till porträtt.

Ligger nytt på ca 3800 har jag för mig.

*edit* Ljusstyrkan är ju även bra för inomhusfoto.
 
Jag var i samma läge som Dig tidigare i år och köpte Tokina AT-X M100/2,8 Macro 1:1 PRO D för 3885 kr på Cyberphoto.
Otroligt välbyggt i metall o.s.v: Har fungerat överlag bra.
Som kort tele funkar det utmärk oxo.
Ibland måste man gå över till manuell fokusering om man går från oändligt till närläge och tvärt om. Det finns en ratt som man kan begränsa zoomomfånget med vilken bör användas.
Skärpdjupet är kort när man kommer nära: Bilden nedan bländare har bländare 6.3.


/Janne
 

Bilagor

  • Blommor-14.jpg
    Blommor-14.jpg
    11.9 KB · Visningar: 313
Hej och tack, jag har försökt söka runt men jag blir inte mycket klokare faktiskt, för de flesta verkar ska ha sina macron till att fota i naturen och små insikter. Jag vill ha tips på macro för fotning av porträtt och detaljbilder främst i inomhusmiljö. Spelar det någon roll och gör det ngn skillnad?
Om du inte skall fota skygga insekter etc så kan jag varmt rekomendera Canon EFS 60mm f/2.8.
 
Hej och tack, jag har försökt söka runt men jag blir inte mycket klokare faktiskt, för de flesta verkar ska ha sina macron till att fota i naturen och små insikter. Jag vill ha tips på macro för fotning av porträtt och detaljbilder främst i inomhusmiljö. Spelar det någon roll och gör det ngn skillnad?

Den främsta anlednigen till att köpa en makroobjektiv är förstås att fota små pluttiga saker som insekter, blommor osv.

Sedan är det ju en bonus att de även fungerar utmärkt till porträtt och annat.

Ett makroobjektiv är ju oftast relativt ljusstarkt så det fungerar bra inomhus också.

Om du skall ha det till porträtt inomhus så bör du nog undvika de som är på t ex 150 mm, det blilr helt enketl för mycket brännvidd. Även 90 mm kan kännas väl långt om du har trångt om utrymme. Då kan t ex det föreslagna 60 mm Canon-gluggen vara perfekt.

Men som sagt, kvalitén på makrogluggar är genomgående hög så du blir nog inte besviken på själva bildkvalitéen oavsett vilken du väljer.

Mvh
Anders
 
Tack för alla svar, nu står det mellan Canon 60/2,8 och Tamron 90/2,8 efter att ha scannat fotosidor och alla möjliga forum. Är det någon som har båda och kan hjälpa mig att välja, kanske tom har bilder tagna med dem. Supertack i förväg.
 
Tack för alla svar, nu står det mellan Canon 60/2,8 och Tamron 90/2,8 efter att ha scannat fotosidor och alla möjliga forum. Är det någon som har båda och kan hjälpa mig att välja, kanske tom har bilder tagna med dem. Supertack i förväg.

Canon 60 eftersom du även vill ha det till porträtt...
 
har plågat mitt tamron 90/2.8 och det är bra till det mesta. Men för insekter och liknande skulla i alla fall jag vilja ha ett lite längre objektiv. Nackdelen är att AF:en är slö och lider av besluts ångest.

Kan vara skitdrygt ibland. Men så länge du inte tänker fånga en flygande insekt eller modell så går det nog.
 
Tack för alla som bemödat sig och svara. Har blivit lite fundersam, läste någonstans att Canon 60/2,8 endast passar till eos 20D, 300D och 350D. Tänk om man uppdaterar till en nyare Canonkamera, passar inte detta objektiv då? Det här är sista frågan, jag lovar.
 
Jodå, det passar till nyare kameror också. Men inte till äldre kameror än 300D och 20D (utan vidare).
Däremot till 1000D, 450D och 50D, för att ta de nyaste i de olika APS-C serierna.
 
Jag trivs jättebra med mitt Canon 60/2,8. Fungerar bra både till macro- och porträttfoto. Har mycket bra färgåtergivning och kontrast. 60 mm kan var lite kort när man vill jaga insekter men å andra sidan är 90/100mm lite långt för porträtt, iaf enligt mig ;)
/Lars
 
Vill bara ännu en gång trycka på det som en del redan nämnt, autofokus.
Använder du mest autofokus, så köp Canons 60/2.8, Tamronen är en jättebra lins, men långsam på att fokusera.
 
Själv valde jag Canon EF 100/2,8 USM Macro som jag är mycket nöjd med. För macro tycker jag att det är en fördel med lite större brännvidd och sedan tycker jag att det är en perfekt brännvidd för huvudporträtt. Det kan vara lite långt för halv- och helkroppsporträtt, men för detta kan man ju alltid komplettera med ett Canon EF 50mm/1,8 för ca 1100 kr, 100/2,8 macrot får man för under 5000 kr i dag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.